Optisk fremfor HDMI på gammel receiver
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk fremfor HDMI på gammel receiver

Hei. Trenger litt hjelp angående en nyinnkjøpt TV.

Har en 7 år gammel Onkyo receiver som fungerer bra enn så lenge. Siden den gang har flere og flere lydformater kommet på banen og oppskalering av bilder i 4k formater. Planen er å bytte denne ut etterhvert.

Nå har jeg kjøpt meg en ny TV (samsung MU7005) Jeg lurer derfor om det er bedre å koble X-Box og GET tuner, Apple Tv rett inn i tven istedenfor via forsterkeren, og da heller bruke en optisk kabel fra tven til receiver. På den måten så tar bare forsterkeren seg av lyden og ikke bilde? Dette blir en løsning frem til jeg får kjøpt meg en god 4k receiver.

Hva tenker folket? Vil det ha noe bildemessig/lydmessig forskjell å bruke Optisk fremfor HDMI?

Takk for alle svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke veldig peiling på akkurat 4k og bildebehandling da jeg ikke har 4k tv selv, men siden du ikke har fått svar her enda så svarer jeg det jeg er god for. Hvis receiveren ikke har 4k passthrough så ja, hvorfor ikke. Det du beskriver her skulle fungere greit, men du vil ikke få surroundlyd om du er ute etter det. Optisk har såvidt jeg har skjønt kun støtte for 2 kanals lyd, med unntak av vanlig dolby digital som kan bitstreames. Får du 4k fra kildene dine? hvis ikke kan du jo kjøre 1080p igjennom, så oppskalerer tvn?

Når det kommer til hdmi har denne støtte for bitstreaming av ymse formater + flerkanals lyd. Du kan trolig bruke ARC funksjonen i tvn til å sende lyd ned til receiver? hvis det går er nok det en bedre løsning enn optisk
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke har noen kilder som sender ut 4K, vil nok den beste lydmessige løsningen være å gå med HDMI via receiver og til TV, og slå av alt som heter bilde prosessering i receiverer. Det gjelder ofte de receiverene som oppskalerer 4K også, dvs det lønner seg at det er TVn selv som foretar denne oppskaleringen.

"vanlig" TV Lyd kan så gå via optisk til receiver, men "HDlyd" som kommer under kopibeskyttelse (HDCP) må gå via HDMI.

ARC funksjonen kan kanskje fungere, men synes den ofte introduserer mer problemer enn den løser, spesielt på utstyr med en del år og "standarder" i mellom seg.

Er man i tvil, vil jeg anbefale at man tar en dag og tester ARC vs optisk vs HDMI via Receiver vs direkte på TV HDMI koblingene

Har en kamerat med samme TV (samsung MU7005 65") og han kjøpte 4K spilleren fra samsung UBD-M9500 og hadde en forholdsvis ny Denon receiver som skal støtte 4k pass through. Problemet med pass through der var at fargerommet for bilde fra 4K platene konstant ble rec709 og ikke bt2020. Måtte til slutt bruke begge hdmi utgangene til spiller, en for lyd til receiver og den for bilde direkte til TV for at det ikke skulle bli noen slike begrensninger på bilde, og for å få full uttelling på lydsiden.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Så lenge du ikke har noen kilder som sender ut 4K, vil nok den beste lydmessige løsningen være å gå med HDMI via receiver og til TV, og slå av alt som heter bilde prosessering i receiverer. Det gjelder ofte de receiverene som oppskalerer 4K også, dvs det lønner seg at det er TVn selv som foretar denne oppskaleringen.

"vanlig" TV Lyd kan så gå via optisk til receiver, men "HDlyd" som kommer under kopibeskyttelse (HDCP) må gå via HDMI.

ARC funksjonen kan kanskje fungere, men synes den ofte introduserer mer problemer enn den løser, spesielt på utstyr med en del år og "standarder" i mellom seg.

Er man i tvil, vil jeg anbefale at man tar en dag og tester ARC vs optisk vs HDMI via Receiver vs direkte på TV HDMI koblingene

Har en kamerat med samme TV (samsung MU7005 65") og han kjøpte 4K spilleren fra samsung UBD-M9500 og hadde en forholdsvis ny Denon receiver som skal støtte 4k pass through. Problemet med pass through der var at fargerommet for bilde fra 4K platene konstant ble rec709 og ikke bt2020. Måtte til slutt bruke begge hdmi utgangene til spiller, en for lyd til receiver og den for bilde direkte til TV for at det ikke skulle bli noen slike begrensninger på bilde, og for å få full uttelling på lydsiden.
    Optisk lyd har full støtte for 5.1 lyd fra TV.
    Men kommer an på TV merke. Min LG fra 2016 har det. Ellers er løsningen med å dele lyd og bilde helt utmerket.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Har en kamerat med samme TV (samsung MU7005 65") og han kjøpte 4K spilleren fra samsung UBD-M9500 og hadde en forholdsvis ny Denon receiver som skal støtte 4k pass through. Problemet med pass through der var at fargerommet for bilde fra 4K platene konstant ble rec709 og ikke bt2020.
    Kanskje elemenært, men har du satt gjeldende HDMI inngang på tv’en under HDMI UHD COLOUR til on?
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Optisk lyd har full støtte for 5.1 lyd fra TV.
    Men kommer an på TV merke. Min LG fra 2016 har det. Ellers er løsningen med å dele lyd og bilde helt utmerket.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
    Ikke ukomprimert, men ser at støtten er større enn jeg trodde. Jeg får f.eks ikke surround it fra laptopen via optisk når jeg gamer, fordi det ikke kan sende multichannel PCM. Vanlig Dolby digital format eller DTS går jo så hvis tvn kan motta f.eks DTS-HD master audio fra en blueray over HDMI, og reencode dette til DD og sende videre via optisk så blir det surround, og da er det jo bare å kjøre på

" to an AV receiver that can decode two channels of uncompressed lossless PCM audio or compressed 5.1/7.1surround sound such as Dolby Digital Plus or DTS-HD High Resolution Audio. Unlike HDMI, TOSLINK does not have the bandwidth to carry the lossless versions of Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, or more than two channels of PCM audio."
    -https://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Lignende tråder

1. HD lyd med gammel receiver.
    By tombos1 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 10-18-2010, 12:52
  2. HDMI switch - 4p hdmi/optisk audio
    By kvasimongo in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 05-29-2010, 21:04
  3. Ny vs gammel receiver!
    By Herminator in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 24
    Siste melding: 11-03-2009, 18:58
  4. "Aktivering" av optisk inngang på gammel Pioneer Receiver?
    By norcad in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 07-11-2008, 18:44
  5. Optisk+DVI=>HDMI: HDMI-splitter/-forsterker
    By lopro in forum Generell HTPC
    Svar: 3
    Siste melding: 12-23-2007, 14:39

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg