For mye bass i dialoger - Hører ikke hva de sier - Hjelp er ønskelig!
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For mye bass i dialoger - Hører ikke hva de sier - Hjelp er ønskelig!

Hei,
    Håper noen kan hjelpe meg med mitt problem som er for mye bass i dialoger.
    Mitt oppsett er Audio monitor silver serien med Marantz sr5011reciver i ett 5.1 oppsett.
    Jeg kjører Audyssey setup og alt låter utrolig flott foruten litt for mye bass når de prater.
    Testet med Netflix og Batman vs Superman. Det er ok at Batman er macho men uten tekst har jeg store vanskeligheter med å høre hva han sier.
    Jeg ønsker å bevare bassen mest mulig men selve dialogen ønsker jeg klar og tydelig.
    Testet med Star wars på blu ray og det låt litt bedre, altså litt mer tydelig men enda ganske så mye bass i enkelte sener når de prater som gjør de vanskelig å følge med uten å se på teksten.

Jeg har testet med alt av forskjellige innstillinger uten at jeg vet hva jeg holder på med, men jeg finner ikke den perfekte setup.
    Håper derfor noen av dere har vært borti samme problem og kan hjelpe.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,844
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av enurs Vis post
    Hei,
    Håper noen kan hjelpe meg med mitt problem som er for mye bass i dialoger.
    Mitt oppsett er Audio monitor silver serien med Marantz sr5011reciver i ett 5.1 oppsett.
    Jeg kjører Audyssey setup og alt låter utrolig flott foruten litt for mye bass når de prater.
    Testet med Netflix og Batman vs Superman. Det er ok at Batman er macho men uten tekst har jeg store vanskeligheter med å høre hva han sier.
    Jeg ønsker å bevare bassen mest mulig men selve dialogen ønsker jeg klar og tydelig.
    Testet med Star wars på blu ray og det låt litt bedre, altså litt mer tydelig men enda ganske så mye bass i enkelte sener når de prater som gjør de vanskelig å følge med uten å se på teksten.

Jeg har testet med alt av forskjellige innstillinger uten at jeg vet hva jeg holder på med, men jeg finner ikke den perfekte setup.
    Håper derfor noen av dere har vært borti samme problem og kan hjelpe.
    Har du kjørt aktivert Dynamic EQ ?
    Prøv å sette denne med annen verdi - 10-15 i stedet for 0 db , eller slå den av for å teste.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I netflix har man vel også valg for stereo eller 5.1 lydsporet som kanskje kan spille inn, og har vel et inntrykk av at ikke lydsporkvaliteten er like godt ivaretatt som bildet på netflix.
    Mye av dialogen kommer normalt fra fra center kanalen for 5.1 oppsett, så ville sjekket om det kan ha skjedd noe med oppsettet av den.
    Er kanskje en ide å testet med Blu-Ray som kilde for å se om det det blir noen forandringer på hvor godt dialoge kommer frem med de Audyssey instillingene du har.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan være noe med netflix. Har dere ett oppsett slik at dere selv kan teste netflix og batman?
    Jeg har som sagt testet alt av innstillinger uten å finne ett perfekt resultat. Skrur jeg av Audyssey får jeg faktisk litt mer klarere dialog men mister en del surround følelse.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde en test her nå med Netflix 5.1 lydsporet og lydsporet på Blu-ray utgivelsen av batman vs Superman. Netflix lydsporet virker flatt og lite dynamisk i forhold til BD. Synes f.eks ikke dialogen der supermann åpner batmobilen og har en kort "samtale" med batman fremstår så veldig forskjellig i klarhet mellom de to versjonene, men dynamikken er en helt annen, og synes overlappingen mellom front høyttalerene virker mer sømløst og ikke så begrenset som ved netflix versjonen.

Tror også det er greit å være klar over at miksen av stemmen til batman har en sterkt overdrevet bass, høres ut som han har byttet ut stemmebåndet med en stor subwoofer....

Sliter du med dialogen i andre filmer kan det kanskje være en ide å kjøre en ny autokalibreringsrunde og kjørt alle målepunkter på typiske sitteplasser, men tatt 2-3 målinger rundt sweetspot for å prøve å optimalisere litt på den måten.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan funke å justere avstand på senter manuelt etter kalibrering. Altså justere litt på avstand frem/tilbake for å se om det bedrer seg.

Lignende tråder

1. Hjelp! Har ikke bass
    By kaka in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 33
    Siste melding: 04-25-2012, 13:26
  2. Hva hører du IKKE på nå?
    By HoJ in forum Generell chitchat
    Svar: 9
    Siste melding: 10-10-2009, 23:15
  3. Tegning av ønskelig TV-bord
    By laaars in forum AV møbler
    Svar: 5
    Siste melding: 12-30-2008, 02:10
  4. Får ikke bass i surround, hjelp til oppsett?:P
    By Scamps in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 11-13-2007, 18:19
  5. Hva Sony BMG sier ! Du eier ikke musikken din!
    By FallenA in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 8
    Siste melding: 11-16-2005, 18:57

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

AVtorget

Antimode 8033s II