Bra receiver eller effektforsterker - Side 2
Takk Takk:  8
Like Like:  6
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,332
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir nok bra! Men sitter du ikke rett foran TV´n? Mtp at venstre høyttaler står så mye lengre unna? Ser at det er en dør der ja, men står jo enda lenger bort=)

Om den blir varm, så kjøper du bare en lydløs vifte fra Komplett og sette på baksiden av rack som trekker ut varmen, det er quick fix

Kim
    DIY - Inconcert Miles -| Yamaha RXV-A 2067| Dreamscreen V6| Sony HW50ES | Ps4 pro | 12 x JBL 8330mk2 | 4 x JBL 18" 2258

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Blir nok bra! Men sitter du ikke rett foran TV´n? Mtp at venstre høyttaler står så mye lengre unna? Ser at det er en dør der ja, men står jo enda lenger bort=)

Om den blir varm, så kjøper du bare en lydløs vifte fra Komplett og sette på baksiden av rack som trekker ut varmen, det er quick fix

Kim
    Jo sitter stort sett rett foran tven, men greia er at Sofaen er veldig stor og er litt greit synes jeg at resten av folkene i sofaen ikke faller helt utenfor lydbildet. Men har vinklet den noe inn mot senter. Har ei jente på 9 i huset som kan finne på å dunke borti på vei gjennom den døren som også taler for å ikke ha den for nærme døra. Så er det WAC også som er viktig i denne sammenhengen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han sniken som selger Parasound effektforsterkeren svarer ikke. Har dere noen tanker om Rotel RB 1572. Ligger ute til 6500. Burde jeg smøre meg med tålmodighet og mase litt mer på karen med Parasound nc 2250?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som receiver, har du vurdert Yamaha? Jeg er veldig glad i Yamaha, spesielt lydkorreksjon YPAO vs Audyssey som Denon bruker. Jeg synes det bevarer dynamikken i lydbildet langt bedre, mens Audyssey lett blir klinisk kjedelig. Jeg har også bare gode erfaringer med Yamaha sin surroundprosessering.

Stereofil har f.eks RX-A1060 til 8500. Effektmessig veldig lik Denon som du ser på. Ellers kommer det sikkert gode tilbud på 1070/2070/3070 til fredag.

Ang Rotel som du spør om så har jeg litt erfaring. Du spør om RB1572. Det er en digital klasse D forsterker som av en del oppfattes som litt klinisk og skarp. Jeg har selv både RB1572, 1562 og 1575 som alle er klasse D, men har begrenset disse til bak- og sub-kanaler. Jeg kjører i dag RB1590 på fronter, som akkurat har erstattet en RB1582 mk2. Den sistnevnte vil jeg varmt anbefale. Veil/villedende pris er 17.000 på den. Ligger flere brukte, jeg kjøpte for ikke lenge siden min strøken/6mnd gml med kvittering til 8500. Den lyder flott og holder etter min erfaring kontroll på selv store høyttalere.

Syns også jeg så en RB1080, samme men eldre modell, til ca 3000.

Har du ellers vurdert å gå for separat for-forsterker? Jeg har nylig byttet fra Yamaha receiver til separat prosessor Veldig løft, både surround og stereo, selv med separat effekt til frontene. Jeg ser det går noen CX-A5000 (forrige modell) for rundt 6000 med jevne mellomrom. Da kunne du f.eks kjøpt en god stereo-effekt til frontene, f.eks en av nevnte Rotel, og så en billig/mindre flerkanals effekt til senter/bak. Gitt at stereo er viktigste for deg. Det føles kanskje som litt mer brysomt enn receiver-løsningen, men kan jo hive ut forslaget. Da blir det imidlertid brukt for å holde seg innenfor prisrammen.
    ----------------------------------------------------------------
    Dynaudio Contour, DIY sub, Yamaha, Rotel, Sony PJ
    http://avforum.no/myhometheater/einaraj

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar!
    En av tingene som har låst meg litt inn på Denon som receiver er HEOS. Jeg synes dette virker som et helt genialt system for å administrere oppsettet i hjemmekinoen. Jeg kan ikke se displayet på receiveren min og synes det virker veldig greit å ha alt synlig på mobilen. I tillegg har jeg forstått at Denon passer veldig bra sammen med B&W (noe jeg ikke tviler på at Yamaha gjør også). Jeg har lest en del tester av Yamaha og de gjør det som oftest veldig bra i disse testene. Er derfor primært grensesnittet jeg ikke har tillit til. Da jeg kjøpte Pioneer sist bestemte jeg meg raskt for at jeg ikke skulle la meg distrahere av andre merker igjen. Synes min receiver var rimelig ubrukelig hva grensesnitt angår og med en overkomplisert fjernkontroll som jeg følte ga lite verdi sammenlignet med en god skjermeny så skal jeg ikke ha Pioneer igjen. Jeg kjenner ikke til grensesnittet på Yamaha, men har ikke noe lokalt sted jeg kan få testet det. Tar derfor ikke sjansen utestet.

Er mer åpen for å gå for andre merker på effektforsterker da det ikke er spesielt mye grensesnitt som kan være problematisk der. Jeg er også mer lydhør hva andre mener her for jeg føler feiltrinn ikke er like fatalt. I tillegg liker jeg veldig godt ideen tidligere i diskusjonen om å kjøpe brukt for så å "flippe" om det er katta i sekken jeg ender opp med.

Om du sier at 1572 kan oppfattes som litt klinisk og skarp så styrer jeg langt unna denne. Veldig viktig for meg med litt behagelig lyd. Ser det ligger en RB 1582 på finn så skal prøve å få den litt ned i pris da jeg synes den var litt stivt priset til 9800 når en ny koster 17k. Ikke halvgalt, men likevel litt å gå på før jeg er helt fornøyd. 1080 så jeg ikke med første øyekast

Fristende forslag med forforsterker, men opplever at det krever litt mer kompetanse å sette sammen noe slikt. Var inne på HFK i dag og testet NAD effektforsterker som sammen med Denon receiver til 10k akkurat går innenfor mitt budsjett. Synes det ble veldig bra med mine høyttalere og tenker at om jeg kunne få en enda bedre effektforsterker til frontene brukt, samt da få dedikert mer watt fra receiver til de andre kanalene så tror jeg mye er gjort for mine ører. Men liker tanken på et fancy oppsett. Kommer bare kjapt tilbake til WAF, som setter kjepper i hjulene for for mange komponenter.

Sitat Opprinnelig postet av einaraj Vis post
    Som receiver, har du vurdert Yamaha? Jeg er veldig glad i Yamaha, spesielt lydkorreksjon YPAO vs Audyssey som Denon bruker. Jeg synes det bevarer dynamikken i lydbildet langt bedre, mens Audyssey lett blir klinisk kjedelig. Jeg har også bare gode erfaringer med Yamaha sin surroundprosessering.

Stereofil har f.eks RX-A1060 til 8500. Effektmessig veldig lik Denon som du ser på. Ellers kommer det sikkert gode tilbud på 1070/2070/3070 til fredag.

Ang Rotel som du spør om så har jeg litt erfaring. Du spør om RB1572. Det er en digital klasse D forsterker som av en del oppfattes som litt klinisk og skarp. Jeg har selv både RB1572, 1562 og 1575 som alle er klasse D, men har begrenset disse til bak- og sub-kanaler. Jeg kjører i dag RB1590 på fronter, som akkurat har erstattet en RB1582 mk2. Den sistnevnte vil jeg varmt anbefale. Veil/villedende pris er 17.000 på den. Ligger flere brukte, jeg kjøpte for ikke lenge siden min strøken/6mnd gml med kvittering til 8500. Den lyder flott og holder etter min erfaring kontroll på selv store høyttalere.

Syns også jeg så en RB1080, samme men eldre modell, til ca 3000.

Har du ellers vurdert å gå for separat for-forsterker? Jeg har nylig byttet fra Yamaha receiver til separat prosessor Veldig løft, både surround og stereo, selv med separat effekt til frontene. Jeg ser det går noen CX-A5000 (forrige modell) for rundt 6000 med jevne mellomrom. Da kunne du f.eks kjøpt en god stereo-effekt til frontene, f.eks en av nevnte Rotel, og så en billig/mindre flerkanals effekt til senter/bak. Gitt at stereo er viktigste for deg. Det føles kanskje som litt mer brysomt enn receiver-løsningen, men kan jo hive ut forslaget. Da blir det imidlertid brukt for å holde seg innenfor prisrammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftige tanker du har. Skjønner din tanke om grensesnitt.

RB1080 var stavet Rotell, men ser ut til å være borte nå. Jeg synes også at RB1582 mk2 til 10.000 ser ut til å ligge lenge, så er nok for høy pris. Jeg betalte som nevnt 8500 for min, der alt var i skjønneste orden med eske, kvittering og bare 6 mnd gammel. Den hadde da ligget en god stund til 10, og så en mindre periode til 9, før jeg tok den.

Den har jeg i hvert fall bare hatt gode erfaringer med, og liker lyden. Men Parasound som er nevnt er jo også et svært velrenommert merke. Der kunne du kanskje kikket på Halo A23? Den koster 12 ny, og ligger flere til rundt 6.

De jeg har av klasse D har jeg valgt fordi de lager vesentlig mindre varme, og således passer hvis man skal ha flere inn på liten plass. Men det er jo mange som liker disse også, så du kan jo teste den hvis du ønsker.

Bottom line: Jeg synes at for et anlegg som brukes mye til stereo, så har jeg fått gode resultater med sånn som du tenker: receiver og så en kraftig stereo-effekt.
    ----------------------------------------------------------------
    Dynaudio Contour, DIY sub, Yamaha, Rotel, Sony PJ
    http://avforum.no/myhometheater/einaraj

7. Takk ErikEge takket for denne posten
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,332
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville tenkt meg godt om før jeg kjøpte en eldre reciever hvertfall, vær obs på at de ikke støtter alle dagens formater, og de blir gamle fort=) Selv har jeg Denon 3312 idag og har vært fornøyd lenge med den, men nå går jeg for Yamaha igjen.

Jeg går for den rimelige Yamaha RXV781, som går for knappe 4k på komplett og støtter alt som er av formater, inkl. 4K passthrough. Ikke mye oppgitt effekt, men den har pre out som mange rimelige recievere ofte ikke har.

Anbefaler deg og titte på den, iom at du skal ha effekt uansett. Yamaha kan vel også styres via mobil? Om ikke så har du Harmony Hub osv som funker gull. Du trenger jo aldri og se skjermen på recieveren? Du kan få opp det du trenger på skjermen.

For-forsterker vil du ikke få mye utbytte av etter min mening. Her er det kun ørsmå forskjeller om noen i prosesseringen ( DAC ) Alle moderne recievere har gode DAC / for-forsterker del.
    DIY - Inconcert Miles -| Yamaha RXV-A 2067| Dreamscreen V6| Sony HW50ES | Ps4 pro | 12 x JBL 8330mk2 | 4 x JBL 18" 2258

9. Liker ErikEge har likt denne posten
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange fornuftige svar i denne tråden! Kjøpte selv en eldre Rotel RMB-985 for skarve 2000,- for en del år siden. Det er en 22år gammel amp som fortsatt leverer varene. Husker ikke hva TX-NR809B receiveren min var oppgitt til, men det er ingen tvil om at de 5x100 fra Rotelen er mere egnet til å drive høyttalerne mine med full kontroll enn det receiveren er.

Mellomklasse receiver med pre out etterfulgt av pustehjelp fra effektforsterker tror jeg er et godt valg. Et annet poeng er at en effektforsterker du er fornøyd med har myyyye lengre levetid enn receivere som er utdatert annethvert år...

Sent from my iPhone using Tapatalk

11. Liker ask4me2, ErikEge har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Den receiveren jeg har tenkt å kjøpe er jo flunka ny. Helt enig med deg i at det ikke er fornuftig å kjøpe en eldre receiver da de fort blir uttdaterte. AVR-X3400 er den nyeste serien til Denon (eller i hvertfall den de fortsatt selger på HFK).

Jeg ville tenkt meg godt om før jeg kjøpte en eldre reciever hvertfall, vær obs på at de ikke støtter alle dagens formater, og de blir gamle fort=) Selv har jeg Denon 3312 idag og har vært fornøyd lenge med den, men nå går jeg for Yamaha igjen.

Jeg går for den rimelige Yamaha RXV781, som går for knappe 4k på komplett og støtter alt som er av formater, inkl. 4K passthrough. Ikke mye oppgitt effekt, men den har pre out som mange rimelige recievere ofte ikke har.

Anbefaler deg og titte på den, iom at du skal ha effekt uansett. Yamaha kan vel også styres via mobil? Om ikke så har du Harmony Hub osv som funker gull. Du trenger jo aldri og se skjermen på recieveren? Du kan få opp det du trenger på skjermen.

For-forsterker vil du ikke få mye utbytte av etter min mening. Her er det kun ørsmå forskjeller om noen i prosesseringen ( DAC ) Alle moderne recievere har gode DAC / for-forsterker del.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg jobber han litt nedover og så ser jeg om det blir noe. Hvis ikke skal jeg ta en titt på A23, men tørr ikke gjøre det før jeg har bestemt meg her for blir for mange alternativer!

Skjønner godt valget ditt for klasse D.

Om det er av interesse, skal jeg legge ut en post om hvordan det blir til slutt (om jeg ikke må mase mer først), så folk får tilbakemelding på hvordan det oppfattes når løsning er i hus.

Veldig fornøyd med generelt god hjelp her inne!
    Sitat Opprinnelig postet av einaraj Vis post
    Fornuftige tanker du har. Skjønner din tanke om grensesnitt.

RB1080 var stavet Rotell, men ser ut til å være borte nå. Jeg synes også at RB1582 mk2 til 10.000 ser ut til å ligge lenge, så er nok for høy pris. Jeg betalte som nevnt 8500 for min, der alt var i skjønneste orden med eske, kvittering og bare 6 mnd gammel. Den hadde da ligget en god stund til 10, og så en mindre periode til 9, før jeg tok den.

Den har jeg i hvert fall bare hatt gode erfaringer med, og liker lyden. Men Parasound som er nevnt er jo også et svært velrenommert merke. Der kunne du kanskje kikket på Halo A23? Den koster 12 ny, og ligger flere til rundt 6.

De jeg har av klasse D har jeg valgt fordi de lager vesentlig mindre varme, og således passer hvis man skal ha flere inn på liten plass. Men det er jo mange som liker disse også, så du kan jo teste den hvis du ønsker.

Bottom line: Jeg synes at for et anlegg som brukes mye til stereo, så har jeg fått gode resultater med sånn som du tenker: receiver og så en kraftig stereo-effekt.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,332
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! =) Men tenk deg om før du svir av 10k på en reciever! Ikke sikkert du "trenger" det når du skal ha effekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! =) Men tenk deg om før du svir av 10k på en reciever! Ikke sikkert du "trenger" det når du skal ha effekt!
    Har dessverre ikke gjort noe annet enn å tenke de siste dagene. Satser på litt rabatt på black friday og en receiver som lar det ligge igjen mye kraft til senter. Er dog ikke spikret. Gir beskjed om det skulle blir en vending i siste liten Nå må jeg bare bestemme meg mellom Parasound NC 2250 eller Rotel sin RB-1582. NC er billigere, men 8 år gammel. Den andre er bortimot ny (fra juli 17) men 2 000 kr dyrere.

Er jammen gøy å titte på ny HiFi, men har ikke baller av stål når det kommer til beslutningsøyeblikket.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Til de av dere hjelpsomme mennesker som lurer, jeg gikk for følgende pakke:
    Denon AVR-X3400
    Rotel RB-1582

Har testet det ut i går kveld og er ved første øyekast veldig fornøyd. Fungerer bra både til film og til min musikk. Kunne kanskje av og til ønske at det sparket litt mer på noen rockelåter, men tipper kanskje litt ytterligere finjustering vil ta seg av dette.

En utfordring som har dukket opp er at Denon Receiveren blir litt varm når jeg spiller høyt i alle kanaler. Det ble tidligere i tråden nevnt at man kunne kjøpe ei vifte og montere den i tv-skapet. Er det noen som har noe forslag til hva slags vifte man kan bruke til dette? Skal fortrinnsvis få strøm fra en vanlig stikkontakt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Ny receiver eller effektforsterker?
    By doffen761 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 35
    Siste melding: 06-24-2012, 22:12
  2. Bare receiver eller billigere receiver + effektforsterker?
    By FredrikTøns in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 02-18-2012, 21:52
  3. Effektforsterker eller ny Receiver?
    By Folkvord in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 13
    Siste melding: 07-09-2009, 14:19
  4. Effektforsterker eller receiver?
    By octane in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 07-06-2008, 23:35
  5. Ny effektforsterker eller ny receiver...
    By sds in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 40
    Siste melding: 05-12-2004, 14:19

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  
Bra receiver eller effektforsterker

AVtorget