AUX koblet til reciever ved bruk til TV?
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question AUX koblet til reciever ved bruk til TV?

Hei, jeg er helt nybegynner på alt som har med lyd å gjøre og klarte ikke å finne den rette hjelpen på noen elektronikk-kjede i byen, derfor tar jeg sjansen på at det sitter en gjeng her som kan mye mer enn det de kan.

Jeg har en Samsung LED TV, nylig kjøpt, jeg ønsker å forbedre lydkvaliteten på denne tvn og jeg har ett sett med høyttalere og en subwoofer til den, disse henger sammen slik at jeg kobler høyttalerene til subwooferen og dermed en aux ut i fra den til den enheten jeg ønsker lyd på.

Problemet er at min TV ikke har noe aux inngang, den har kun en optisk digital tilkobling ut ifra det jeg har skjønt, det jeg har gjort da er at jeg har koblet tv til reciever ved hjelp av en slik kabel og dermed prøver jeg sånn RCA(?), rød og hvit kabel med overgang til aux-female og kobler mine høyttalere til denne, satt på tvn til å ta inn optisk signal og satte på rett innstilling på reciever, men jeg får ingen lyd... Hvorfor?

Hvis jeg klipper ledningene på disse høyttalerene og kobler de til i de terminalene, vil jeg kunne få koblet på subwoofer også? Isåfall hvordan? Den har jo bare vanlig høyttalerledning med mange forskjellige koblinger inne i ledningen pga at alt henger sammen i dette settet.

Mye forvirrende skriving sikkert, jeg beklager at jeg sikkert sier mye dumt og ting som ikke gir mening men hvis noen skjønner bæra av hva jeg lurer på så setter jeg stor pris på all hjelp jeg kan få!

Legger ved bilder av oppsettet.

Navn:		IMG_1385.JPG
Visninger:	111
Størrelse:	32.8 KB Navn:		IMG_1387.JPG
Visninger:	132
Størrelse:	41.5 KB Navn:		IMG_1388.JPG
Visninger:	92
Størrelse:	40.2 KB

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,473
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slikt lavnivå signal via rca må kobles via pre-out - har din receiver slike utganger?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tegeen Vis post
    Hei, jeg er helt nybegynner på alt som har med lyd å gjøre og klarte ikke å finne den rette hjelpen på noen elektronikk-kjede i byen, derfor tar jeg sjansen på at det sitter en gjeng her som kan mye mer enn det de kan.

Jeg har en Samsung LED TV, nylig kjøpt, jeg ønsker å forbedre lydkvaliteten på denne tvn og jeg har ett sett med høyttalere og en subwoofer til den, disse henger sammen slik at jeg kobler høyttalerene til subwooferen og dermed en aux ut i fra den til den enheten jeg ønsker lyd på.

Problemet er at min TV ikke har noe aux inngang, den har kun en optisk digital tilkobling ut ifra det jeg har skjønt, det jeg har gjort da er at jeg har koblet tv til reciever ved hjelp av en slik kabel og dermed prøver jeg sånn RCA(?), rød og hvit kabel med overgang til aux-female og kobler mine høyttalere til denne, satt på tvn til å ta inn optisk signal og satte på rett innstilling på reciever, men jeg får ingen lyd... Hvorfor?

Hvis jeg klipper ledningene på disse høyttalerene og kobler de til i de terminalene, vil jeg kunne få koblet på subwoofer også? Isåfall hvordan? Den har jo bare vanlig høyttalerledning med mange forskjellige koblinger inne i ledningen pga at alt henger sammen i dette settet.

Mye forvirrende skriving sikkert, jeg beklager at jeg sikkert sier mye dumt og ting som ikke gir mening men hvis noen skjønner bæra av hva jeg lurer på så setter jeg stor pris på all hjelp jeg kan få!

Legger ved bilder av oppsettet.

Navn:		IMG_1385.JPG
Visninger:	111
Størrelse:	32.8 KB Navn:		IMG_1387.JPG
Visninger:	132
Størrelse:	41.5 KB Navn:		IMG_1388.JPG
Visninger:	92
Størrelse:	40.2 KB
    Den optiske koblingen på din TV er en utgang. Men høyttaleropplegget ditt er vel ment for PC...Men får du lyd i i høyttalere ved å koble de til receiver, så har du kommet langt. Men tviler vel på det. For tilkobling skal vel skje i subwoofer.
    Men setter du receiver slik at den tar i mot det optiske signalet så skal det vel komme signal på prebout. Det beste er vel kanskje å få en overgang fra optisk til analog...hvis det finnes...AUX koblet til reciever ved bruk til TV?AUX koblet til reciever ved bruk til TV?

Sent from my iPad using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir egentlig bare mer og mer forvirret av alt dette, haha! Jeg har fått lyd i høytalere før på den samme, da klippet jeg av AUX og koblet de til terminalen, men da kunne jeg heller ikke få til subwoofer-tilkoblingen, rett og slett fordi jeg ikke forstår meg på alt dette.

Hvis jeg vil ha god lyd på TV, sett bort i fra dette oppsettet, hva er den billigste og beste måten å gjøre dette på da? Det jeg mener er, må jeg virkelig ut med 5-10tusen kroner for å kunne få grei lyd med litt bass på TVn min? Overasket over hvor vanskelig det var å lage en lettvint ordning på det.
    Sist endret av tegeen; 08-18-2017 kl 18:21

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er egentlig ganske enkelt. Dine høyttalere og sub er laget for å ta i mot et analogt signal fra din PC, med innebygget delefilter og forsterkere inne i subben.
    Når det gjelder lyd fra en moderne TV , så er det optisk ut som gjelder.
    Men først må man bestemme hvor man får TV signaler fra. Kabel, fiber eller parabol. Det forutsetter en boks av noe slag man så kobler til en surroundreceiver, og så x antall høyttalere og en sub. til denne. Samme gjelder DVD/Blu-ray spiller. Noen bruker bare smart funksjonen i TV, og da tar man lyden ut fra den optiske utgangen og inn i receiver.
    Den enkle måten er en lydplanke med tilhørende subwoofer. Her kan lydplanken kobles til med optisk kabel, eller via Bluetooth.
    Alt avhengig av hvor mye penger man vil investere...fra 3.000 og oppover til 100.000

Og de fleste av oss bruker aldri høyttalerne i TV.

Sent from my iPad using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Lignende tråder

1. PC koblet til reciever, ingen lyd men bilde!
    By House in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 08-30-2010, 12:20
  2. Støy i bassområdet når hdmi til tv blir koblet til reciever
    By Meisel in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 08-15-2010, 15:36
  3. Svar: 0
    Siste melding: 09-29-2009, 19:31
  4. VARM Reciever ved bruk av effekttrinn!
    By magnesmurf in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 12-31-2007, 20:24
  5. Svar: 9
    Siste melding: 09-07-2004, 16:32

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

AVtorget

Antimode 8033s II

Antimode 8033s II

Kr.3,000.00