Hjemmekino kompromi i kjellerstue i tomannsbolig -Lydissolering
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2015
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino kompromi i kjellerstue i tomannsbolig -Lydissolering

I denne tråden vil jeg dokumentere mitt hjemmekinoprosjekt og tar imot innspill da jeg er nybegynner i "faget"

Jeg har kjøpt ny bolig, som er den ene halvdelen av en tomannsbolig.
    planen er å bygge hjemmekino i kjellerstua.
    Heldigvis bruker ikke naboen sin kjeller som oppholdsrom,
    men stuene våre ligger i 1.etg over kjellerne.

kjellerstua har dimesjonene: 5,7 x 4,5 x 2.2 (se vedlegg). planen er at det kan være kombinert hjemmekino og oppholdrom for barn (så 2 vinduer må beholdes, men
    med dobble/tripple lys-tilltak

Har sef et ønske om heftigst mulig kino, men må ta hensyn til
    1. minimere lyd til nabos stue i 1. etg. i naboleilighet (lyd i vår stue i 1.etg rett over vår kjellerstue er ikke viktig)
    2. romdimensjonene på min kjellerstue (lav takhøyde på 2.2m)

ønske: 7.1.4 sorround med baffelvegg som avshops eksempel (https://www.youtube.com/watch?v=dMMk_7qW_us)
    med GTC77 (evnt GTC55) som front, og GTC55 som sorround, GTC 12" SUB (1eller2 ?)
    om taket mitt ikke er for lavt(blir vell ikke aktuelt å lekte ned nytt tak (eller gulv) da det kun er 2.2m høyde nå) ønsker jeg atmos (2eller4)? (Elac WS1645 ?)

så får vi se hva som er beste løsning når kompromier må inngås, med tanke på punkt 1 og 2.

i forhold til punkt 2 så er det vell best å plasere baffelvegg i motsatt side av min nabos bolig (uten at jeg har kunnskap om dette)
    kanskje bygge en lydabsorberende vegg av noe slag mot min nabos side. kanskje en lydabsorberende dør.. kanskje lydabsorberende vegg rundt vår felles pipe. heldigvis på arkitektegningene virker det som boligene er spearert med hver sin grunnmur/murvegg med "mineralull" i mellom? men det er en fells pipe (se velegg)

fra før i min leilighet har jeg DLA-X500R prosjektor som jeg tenkte bruke.

har vell ingen konkrete spørsmål nå foruten tips om lyd-issolering, men håper å dokumentere prosjektet etter innflyttning, og tar gjerne imot tips

gleder meg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino kompromi i kjellerstue i tomannsbolig -Lydissolering-hjemmekino-png  
    Sist endret av karsjegs; 02-19-2018 kl 18:48

Newcomer
    Medlem siden
    May 2015
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    arkitekttegning av kjellerstue ( i arkitekttegning av 1. etg står det "Hulrommet i delvegg mellom leilighetene fylles med mineralull"... dette burde vell være positivt med tanke på lydisolering... hadde det bare ikke vært for den felles pipa
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino kompromi i kjellerstue i tomannsbolig -Lydissolering-hjemmekino2-png   Hjemmekino kompromi i kjellerstue i tomannsbolig -Lydissolering-1-etg-stue-png  

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,194
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Grattis med spennende kinoromprosjekt! Det er dessverre slik at skikkelig lydisolasjon er krevende, og samtidig er det slik at "ulyden" gjerne finner svakeste punkt. Virkemidlene du har til rådighet er masse, avkobling og luft. Med 2,2m høyde er det jo begrenset hvor mye du kan gjøre i gulv og himling, så der foreslår jeg dempelim i taket og to lag fibergips. Riv gjerne ned eksisterende himlingspaneler. Gulvet bør også kobles av, så det bør du rive opp det som ligger der p.t. slik at du kommer deg helt ned til undergulvet. Her kan du enten legge trinnlydplater som gir OK avkobling, evt. "koste på deg" U-boats gummiavkobling. Dette krever bruk av en 36mm stenderhøyde + 16mm spon, og da i tillegg 10mm gummi så totalt tap av høyde på ca. 62mm minus da det du klarer å få fjernet av eksisterende undergulv.

Vinduene bør dekkes til og veggene bør optimalt sett avkobles ved bruk av gummiavkoblere og stålstendre. Du vil også trenge en lyddør, helst en 40dB+ rated dør. Til slutt separat ventilasjon da rommet må hermetisk tettes med fugemasse om du skal få tilsiktet effekt.

En avkoblet baffelvegg vil videre plante mindre resonansstøy i bygget, og spesielt i kombinasjon med et avkoblet gulv (trinnlydsplater eller U-boats) vil du få både mer snert / respons i bassen samt da som nevnt mindre av den mer fysiske bassen til å plante seg videre i bygget.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2015
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar.. ser dette kan bli litt mer omfattende en jeg håpet på..

hadde håpet på at "ulyden" ikke ville forplante seg til naboen siden det er min egen stue som er over kjellerstuen med hjemmekino.
    men det er jo viktig å få "grunnlaget" på plass så jeg kan bruke kinoen selv om naboen er hjemme

så da tror jeg jeg bruker god tid, og får det gjort ordentlig fra starten av..
    og kjempe fint at du/dere bruker tiden deres til å svare. takktakk
    blir vell kanskje et spørmål eller to til, når prosjektet starter til sommerne

eneste problemet jeg ser er at kjellerstua skal brukes av barna som oppholdsrom på dagtid, så jeg får ikke dekket til vinduene..
    ikke optimalt, men kompromier må vist inngås har jeg fått høre..(så jeg får kanskje bare skru ned lyden litt på kveldstid da )
    Sist endret av karsjegs; 02-19-2018 kl 11:59

Newcomer
    Medlem siden
    May 2015
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal drive litt research på lydisolering av rom fremover, med mål å finne ulike alternativer med fordeler ulemper.
    (Må ha i bakhode at det er bare lyd til stue i 1 etg i naboleilighet som er viktig... ikke vår stue rett over kjellerstue)

Alternativ 1: beskrevet av Lygren (mulig dette er noe likt alterantivet i Avshops "baffelvegg" video, men det må jeg studere nærmere
    Alternativ 2: en varient av videoen fra denne siden : https://stillhet.as/acoustiblok/hva-er-acoustiblok.html
    ("Acoustiblok Soundproofing Material Installed in Home Theater") (tror best på frekvens over 50-100hz.. dyrt?)
    Alternativ 3: alternativ 1/2, men vurdere konsekvensene av å droppe gulv-tilltak. men mulig gulv er like viktig som tak og vegger..
    problem ->takhøyde
    Alternativ 4: fremtiden vil vise hva google kan trylle frem

Sist endret av karsjegs; 02-19-2018 kl 21:52

Newcomer
    Medlem siden
    May 2015
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt research føles det som jeg har fått en kjapp høyre-venstre i kjakan

Nabo, dobbel murvegg og pipe: fra start var jeg optimistisk med tanke på at nabos halvdel. var separert med dobbel murvegg med minerallull i mellom. pipa var det svake ledd hvor lyd kan forplante seg. Etter litt research ser jeg at piper ikke kan dekkes til.. i utgangspunktet betyr det ingen lydvegg her (med mindre jeg bygger den 40cm fra pipa, og pipa kan innspiseres !. )

SR8012: kjøpte denne sjefen denne uka.. galskap ? med tanke på pipa.. egentlig ikke mener jeg. jeg har et tannoy arena 5.1 system fra før... kjøper 4-6 ekstra satelitter til på ebay. Navn:		tannoy arena.jpg
Visninger:	130
Størrelse:	5.6 KBsetter opp dette å får ATMOS med 2 eller 4 tak høytallere... kanskje en sub til... dette blir et kompromi system, og TESTEN.. hvor mye lyd tåler veggen.. kanskje invitere inn nabo på en film eller to

I HAVE A DREAM: om veggen tåler lit lyd, så er drømmen å bytte ut Tannoy Arena høytallerne med ADAM GTC / baffelvegg. kanskje jeg ikke trenger å lydisolere.. evnt kanskje pipa kan stenges å rommet kan lydisoleres.. og om veggen ikke tåler enorme lydhøyder, så kanskje jeg går for GTC alikevell.. spille moderat etter kl 16.00 og drithøyt på torsdager da jeg har fri og alla andre er på jobb i alle tilfelle vill vell GTC på moderat lydnivå gi bedre lyd enn Tannoy Arena på moderat lydnivå.. vi får se i mai når jerg flytter inn

men i alle tilfelle så blir JVC-X500R, SR8012, ATMOS med Tannoy Arena et mye bedre settup enn jeg har nå..
    Sist endret av karsjegs; 03-03-2018 kl 08:51

Lignende tråder

1. Byggetråd: Fra kjellerstue til hjemmekino
    By jot in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 10-02-2015, 10:19
  2. Kjellerstue hjemmekino
    By System audio in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 2
    Siste melding: 05-14-2014, 13:22
  3. Hjemmekino i kjellerstue
    By Neru in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 03-14-2013, 23:05
  4. Cato`s hjemmekino og kjellerstue!
    By catoen90 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 07-06-2008, 14:37
  5. Hjemmekino i kjellerstue..Forslag?
    By tomzern in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering