Er NAS-Plex løsningen for lagring samt visning av egne foto og video til stue-tv?
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er NAS-Plex løsningen for lagring samt visning av egne foto og video til stue-tv?

Hei,
    Har en stor mengde egen video tatt over flere år med Video-8/Hi-8 som er konvertert til AVI. DV-video filmer (som jeg mener er AVI også). Har også mye video fra et nyere Sony AVCHD kamera.
    I tillegg til dette tar jeg masse foto i RAW (og jpg) format.

Jeg har derfor et stort behov for et stort sentralt lager i huset. Vi er også flere brukere med samme behov i huset.

I tillegg til dette ønsker jeg en enkel løsning for å kunne dette materialet med foto og video på TV'en i stua.

Spørsmålet mitt er om NAS-plex løsning høres ut til å være det rette for mitt hjem?
    Vil PLEX løse mine visningsbehov?
    I tilfelle, hvilke NAS-plex løsninger kan dere anbefale? Om den bør stå nær tv er støy et issue.

/B

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kanskje ikke direkte svar på det du lurer på, men kan generelt si at Synology sine produkter får god omtale og kan kanskje løse noen av utfordringene dine. Kan være et sted å starte? Hvis du har en NAS som kan kjøre en Plex server, så kan du sannsynligvis få spilt av det meste. Personlig bruker jeg Unraid, men det anbefaler jeg ikke til personer som ikke er litt kyndige innen data (jeg vet ikke hva ditt kunnskapsnivå er).

RAW format er avhengig av kamera produsent og modell. De kan sjeldent åpnes andre steder enn i bildebehandling. Jeg vil anbefale seg å lage en kopi med lavere oppløsning i .jpg format til visning. Du trenger ikke høyere oppløsning en det skjermen er når du kun skal vise bildene. Da tar de mindre plass og er raskere å hente frem.

Selve NAS'en kan nok lagt litt lyd, men det er ikke noe problem å plassere den i en bod e.l. hvor du har nettverkstilgang. Kablet er anbefalt.

En annen viktig sak: Husk at det finnes kun to typer harddisker, de som kommer til å feile og de som har feilet. Dine data er ikke sikre på en NAS (selv om du tåler at en eller flere HDD'er feiler avhengig av oppsett). Siden opptakene og bildene høres ut som om de er uerstattelige, så må du har flere flere off-line backups. I tillegg er det jo alltid en fare for cryptovirus, e.l. Dette kan like gjerne angripe en NAS og ødelegge data'ene dine. Da er eneste sikkerhet å ha flere kopi'er som ikke er tilkoblet noe sted. De bør heller ikke oppbevares i samme bolig (innbrudd, brann, etc).

3. Takk oladunk takket for denne posten
    Liker oladunk, Johnnygrandis har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    712
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg ikke fikk Plex til å lese var mine bdmw folders. Synology er ett godt valg men velg de med litt cpu power.

ifht støy var min ReadyNas som ett F16 fly, Synologyen føltes som mye mindre støyende, vi prater natt og dag forskjeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har nok kunnskap til å bygge en PC, er kanskje det beste å kjøpe en NAS. Men hvis du kan bygge en PC eller har en kamerat som kan det vil jeg absolutt anbefale det og kjøre unRAID som LL kjører. unRAID er ikke så ekstremt vanskelig å sette opp og forumet til unRAID er veldig behjelpelige. Jeg tror det er ett av de beste forumer jeg har vært på med tanke på både kunnskap og atmosfære.
    I tillegg har vi en APP store som gjør det veldig lett å installere plugins og Docker containers. HVis du lurer på hva en Docker container er, så er det en måte å pakke en software i en pakke for enkel installasjon, enkelt forklart. Software blir også isolert fra selve OS'et (unRAID) og ikke kommer i konflikt med annen software.

Hvis du vil se ett lite utvalg av software tilgjengelig i APP storen, kan du gå til https://tools.linuxserver.io/dockers. Det er 410 tilgjenglig totalt, men en del av de er samme software, men fra forskjellige grupper. Nå følger jeg ikke så veldig med på alt som er tilgjengelig, men de fra linuxserver.io blir ukentlig oppdatert, slik at softwaren har de nyeste versjonen. Får nevne at grunnen til at jeg nevner linuxserver.io er at jeg er med i gruppen

Det som er positivt med å ikke gå for en ferdig bygd NAS er at du kan oppgradere hardware hvis du får behov for det.

@LL
    Er du på unraid forumet?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fine med Unraid er at man kan lage et veldig fleksibelt system. Det kan bygges på gammel hardware, eller man kan lage er lite oppsett med et lite hovedkort/kabinett og et par HDD'er med stor kapasitet. Skal serveren bare brukes til lagring og enkel deling av filer trengs ikke noe kraftig oppsett, men det er også mulig å lage et råskinn av en server som kan transkode mange filmer samtidig og kjøre flere virtuelle maskiner for spilling, etc. Skal du kun gjør enkel lagring er ikke læringskurven så velig bratt, men det finnes noen gode råd som man kanskje bør følge. En slik server kan også lages omtrent lydløs om du velger komponenter og kabinett med omhu.

Jeg har brukt Unraid siden versjon 4. Det begynner å bli noen år. Jeg er ikke noen avansert bruker, bruker det egentlig kun som en NAS uten noe særlig med ekstra funsjoner. Jeg har gradvis utvidet serveren som i dag består av 37TB lagring fordelt på 9 harddisker pluss en disk for parity.

Det må likevel understrekes at data på en NAS ikke er 100% sikre. Du må ha annen backup om de er viktige. Jeg fikk erfare dette da jeg fikk flere problemer med min Unraid server. 3 stk. WD harddisker av samme type og omtrent samme produksjonsdato sviktet omtrent samtidig (typisk). Jeg kom fra det med litt datatap. Så vidt jeg vet mistet jeg kun 1 stk. blu-ray iso, så det var ikke kritisk for meg. I tillegg hadde jeg en dårlig strømforsyning som gav meg masse problemer i etterkant, men med gode råd fra Unraid forumet har jeg nå fått systemet opp og å igjen og det er 100% stabilt.

@Saarg : Ja, jeg bruker Unraid forumet. Er nok dessverre mest en passiv bruker (har kanskje 50 innlegg eller så). Har lest en del der og fått god hjelp i sommer/høst da jeg fikk problemer. De meste av innleggene min er i forbindelse med feilsøking/support. Er enig i at det er et forum med en veldig god tone og at de er veldig behjelpelige.

BTW. Vi burde hatt en Unraid tråd her på forumet. Finnes det, eller bør vi lage en?

7. Liker Johnnygrandis har likt denne posten

Lignende tråder

1. Rar 3D fra mac mini (plex)
    By VegardB in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 01-09-2013, 18:56
  2. Svar: 2
    Siste melding: 08-20-2010, 12:22
  3. Lagring av video. Hvilket filformat?
    By Hammersmith in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 0
    Siste melding: 04-13-2009, 14:50
  4. Lagring av media, hva er den beste løsningen?
    By awt in forum Generell HTPC
    Svar: 26
    Siste melding: 09-09-2008, 07:30
  5. [LØST] Volum på iPod Video 60GB (5G) Løsningen kom med goPod.
    By Prec in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 11
    Siste melding: 01-06-2006, 17:46

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

AVtorget

Antimode 8033s II