Svart Lerret i DAGSLYS ?
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svart Lerret i DAGSLYS ?

Fant dette på youtube, og må si jeg faktisk ble ganske imponert, med litt kalibrering, kanskje litt lyssterk projektro så blir dette helt vilt ? https://www.youtube.com/watch?v=fIdPaJb2e-Y

https://www.youtube.com/watch?v=MwnhZdJAv48

https://www.youtube.com/watch?v=MpBjvd6uWPs

og å oppnå perfekt svart farge med faktisk bare å ha lerrete sort, fordi bildet fra projektoren er lagd med ei projektorpære som er alt annet enn svart er jo i seg selv ganske logisk når man tenker litt over det.

Han sier det rimelig bra https://www.youtube.com/watch?v=UAxhMflrQs8
    https://www.youtube.com/watch?v=2RGVzYSo3RQ
    Sist endret av Zoom; 08-06-2017 kl 15:11

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe nytt dette, er mange her på forumet som har brukt, eller bruker DNP Supernova 08-85. Dette er et bedre lerret enn Black Diamond, som har snever vertikal innsynsvinkel og noe grønnstikk. Mulig sistnevnte er noe forbedret i aller siste versjon, for den har jeg ikke sett enda.

Ulempen med disse lerretene, er at de gjerne koster mye mer enn projektoren
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmmmm.....

er det mulig å sprøy lakke en lerrets duk eller et tablerret med svart projektor maling\lakk? og få et ok resultat om man kan bruke en sprøybox\lakeringsmaskin? eller blir det helt på tryne pga at malingen enten ikke sitter\ikke blir 100% gjevnt\ eller at lerretet mister evnen til å reflektere lys?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et av dukene mine er litt for stort for ramma, så kunne jo spent opp det og klipt av de bitene som ble for mye og forska litt på stoffet og hvor godt det egner seg til å male\lakere på det :P

men bare det å spenne opp tab-lerrete i et lakeringsrom, og maskere det, tar vel fort vekk noen timer hehe.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke. Grunnen til at disse lerretene er såpass dyre er at de består av ekstremt mange lag med spesiell coating, og i coatingen er det gjerne støpt inn filter som undertrykker lys som når lerretet fra "uønsket vinkel".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat nå har jeg ingen lerret i leiligheten min og viser bildet rett på veggen.. det funker på kvelden\når det begynner å bli mørkt, men ja .. er ikke noe supert.. det som jeg ønsker å oppnå ved å eventuelt spraylakere et lerret svart er jo å bruke projektoren min om dagen også uten å ta for alle persiennene, og grunnen til at jeg kjøpte et tablerret var jo for å kunne ha et bilde på veggen og få vekk "kino"følsen .. og heller gjøre det litt mer stue aktig..

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20668699_10159078537760655_2070220652_n.jpg
Visninger:	44
Størrelse:	21.1 KB
ID:		124944 Er ikke helt krise.. men .. ja .. nå er persienene nede og lamellene for .. så ja .. litt mer sort hadde ikke skadet.

Så hvis .. jeg hadde malt et tablerret svart , ville jeg oppnå både å få en pen løsning (hvis malingen sitter) og kunne bruke det om dagen ref feks https://www.youtube.com/watch?v=6IPIM4sPmwM

Det blir nok ikke supert, og man kan helt sikkert se forskjell på det og et lerret til 30-40 000kr .. men nå er tablerretet mitt hvit .. så jeg har ikke de høyeste forventningene om det og dagslys ..
    Sist endret av Zoom; 08-06-2017 kl 17:06

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sorte dagslys skjermene er konstruert på en helt annen måte enn at de bare ser sorte ut. De er konstruert forenklet sagt med en sort struktur filtermaske på toppen og har et kraftig reflekterende lag forsenket bak denne masken. Da vil lyset innenfor en snever vinkel der man plasserer projektor og sweet spot bli reflektert, mens lys utenfor en viss vinkel ikke "se" det reflekternde laget og vil bli møtt med den sorte masken og bli absorbert.

Sort maling/lakk vil typisk dempe alt lys like mye, og skal man få noen positiv virkning må malingen/strukturen i overflaten ha en måte å behandle lyset fra projektoren forskjellig fra lyset i rommet.

Har for gøy testet litt med å bruke noen lag med et finmasket og luftigt sort stoff festet på et kraftig reflekterende metallisk overflate, det vil kunne gi litt dagslys lerret følelse hvis lagene lines opp riktig.

Du må ikke fine på å lakkere et velfungerende tab-tension lerret hvis du har tenkt å bruke det til projektor. Det vil nok være bedre å selge TTllerretet billig i original tilstand og heller prøve å få tak i et brukt dagslys lerret. har av og til sett de til salgs på finn.no....

f.eks denne
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    De sorte dagslys skjermene er konstruert på en helt annen måte enn at de bare ser sorte ut. De er konstruert forenklet sagt med en sort struktur filtermaske på toppen og har et kraftig reflekterende lag forsenket bak denne masken. Da vil lyset innenfor en snever vinkel der man plasserer projektor og sweet spot bli reflektert, mens lys utenfor en viss vinkel ikke "se" det reflekternde laget og vil bli møtt med den sorte masken og bli absorbert.

Sort maling/lakk vil typisk dempe alt lys like mye, og skal man få noen positiv virkning må malingen/strukturen i overflaten ha en måte å behandle lyset fra projektoren forskjellig fra lyset i rommet.

Har for gøy testet litt med å bruke noen lag med et finmasket og luftigt sort stoff festet på et kraftig reflekterende metallisk overflate, det vil kunne gi litt dagslys lerret følelse hvis lagene lines opp riktig.

Du må ikke fine på å lakkere et velfungerende tab-tension lerret hvis du har tenkt å bruke det til projektor. Det vil nok være bedre å selge TTllerretet billig i original tilstand og heller prøve å få tak i et brukt dagslys lerret. har av og til sett de til salgs på finn.no....

f.eks denne
    Fikk lyst å prøve det i praksis selv, så jeg prøvde å printe ut et helt svart ark, men ja .. det likte ikke printeren min så det ble litt svart nederst og så hvitt med litt vilkårlige svarte streker hehe. Men skal lakke grillen i løpet av uka, med sort"glanset" lakk .. fordi det er det eneste de har på biltema som nesten matcher grillen, og det er bedre enn at den står å ruster hehe.. så da blir det vel helt sikkert et ark som er helt svart som jeg kan teste og se om det i det hele tatt har noen egenskaper som passer til et lerret..

Akkurat hva jeg kan få for et DreamScreen Tab v3 i svart kantete kasse vet jeg ikke .. men det eneste dagslyslerretet jeg noen gang har sett på finn var rammelerret og de ville ha 6000kr for det.. så jeg ville ikke holdt pusten mens jeg venta på at det skulle dukke opp et til hehe :P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at jeg i allefall synes at svart projektor lerret maling gjør det bra i denne testen https://www.youtube.com/watch?v=AAL-8JYqVK8 mot både Stewart Studiotek 130 og Elite Dark Star 9.. Hvis man ser 2min ut i testen så slipper man alt vase han sier hehe :P
    Sist endret av Zoom; 08-07-2017 kl 00:52

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd karen i youtube videoen vaser etter de 2 minuttene også. Video kameraet brenner ut de hvite dukene før projektoren viser bilde, så det vil være ganske naturlig at en nærmest sort flate vil vise bildet bedre under slike forhold. Er redd man må teste malingen ut i praksis og bruke øynene for å se om dette har noe for seg, jeg tviler sterkt.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe du skremte meg nok til at jeg tok en ekstra sjekkings på finn, fant 2 Dnp Supernova et som var 4:3 og et som var 16:9, men begge selgerene hadde drømmer om 20k + (link nedenfor), de var også rammelerret, noe som ikke passet meg helt. Men så, kom jeg over noe jeg ikke kunne si nei til Black diamant 113" (litt stort) og rammelerret men veldig rimelig. Når jeg kom dit var det riktig nok 2 bulker i det sikkert pga flytting som nesten fikk meg til å felle en tåre eller to, men jeg kom over det, pakket det sammen og lastet det i bilen. Så nå ligger det på gulvet i stua mi :P hehe. Får vel ta et bilde eller to når jeg får det opp. Så får jeg sutre og klage hvis de bulkene blir for skinerende xD Har ikke til vane å kjøpe noe som er skadet, men til en rimelig penge så er det jo lov å prøve. Om ikke annet så er i allefall rammen ganske sexy hehe xD

Lerrete jeg kjøpte:
    https://images.finncdn.no/dynamic/96..._727344715.jpg

Annonsene til de andre:
    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=101527420
    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...nkode=95049790

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var alt på plass
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Uten navn.jpg
Visninger:	47
Størrelse:	286.7 KB
ID:		125145Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		IMG_5756.JPG
Visninger:	92
Størrelse:	1.86 MB
ID:		125146
    Kanskje ikke verdens beste "showoff bilde" men men ..

DreamScreen Tab Lerrete er ute på finn nå btw https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...&fks=104479249
    Sist endret av Zoom; 09-16-2017 kl 12:05

Lignende tråder

1. Prosjektor i dagslys
    By cmartin81 in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 01-02-2015, 21:54
  2. Tv rom med mye dagslys
    By eiiv in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 08-16-2012, 09:59
  3. LCD eller plasma til tv titting i dagslys?
    By conan in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 11-04-2007, 02:01
  4. Svart Lerret
    By Nitro in forum Lerret
    Svar: 42
    Siste melding: 08-05-2005, 00:51
  5. Mitsubishi XD450U, perfekt for både dagslys og hjemmekino ?
    By Quiksilver in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 04-24-2005, 16:02

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  
Svart Lerret i DAGSLYS ?

AVtorget