Hjelp! Dreamscreen tab-tension v6 motor stoppet
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! Dreamscreen tab-tension v6 motor stoppet

Jeg driver og installerer mitt første projektor-oppsett. Jeg holdt på å justere drop på lerretet slik det står i bruksanvisningen:

Kjør lerretet helt ned.
    Skru på skruen (som er helt tullete vanskelig å finne) med spesialvektøyet for å justere hvor langt ned lerretet skal komme.

Justerte litt og litt, med minimalt resultat. Så jeg skrudde på litt mer. 7-9 ganger rundt på en justering. Så stoppet lerretet alt for kort/høyt. Så jeg skrudde på litt tilbake /andre vei 5-7 ganger rundt.

Og nå vil ikke motoren heve eller senke lerretet. Jeg hører et "klikk" som om motoren skal sette i gang, men ingenting skjer. Når jeg trykker stopp igjen høres samme "klikk". Samme om jeg prøver å heve eller senke. "Klikk" som i at kommandoen er mottatt, men ingenting skjer.

Jeg har prøvd å ta ut kontakten en kortere tid (10-15 min), men samme greia.

Noen som har noen innspill?
    På forhånd takk.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to justering-skruer, så her skal man virkelig ha tungen rett i munnen. Den du kan se (enklest å finne) justerer startposisjon i kassetten, og her skal man være veldig forsiktig!
    Den andre skruen (ligger innenfor den første) justerer nedre posisjon.

Enig i at de er idiotisk vanskelig å komme til. Dersom lerretet har låst seg, så ta kontakt med selger og hør hva du skal gjøre. Jeg har ikke vært borte i det scenarioet selv
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av on247 Vis post
    Jeg driver og installerer mitt første projektor-oppsett. Jeg holdt på å justere drop på lerretet slik det står i bruksanvisningen:

Kjør lerretet helt ned.
    Skru på skruen (som er helt tullete vanskelig å finne) med spesialvektøyet for å justere hvor langt ned lerretet skal komme.

Justerte litt og litt, med minimalt resultat. Så jeg skrudde på litt mer. 7-9 ganger rundt på en justering. Så stoppet lerretet alt for kort/høyt. Så jeg skrudde på litt tilbake /andre vei 5-7 ganger rundt.

Og nå vil ikke motoren heve eller senke lerretet. Jeg hører et "klikk" som om motoren skal sette i gang, men ingenting skjer. Når jeg trykker stopp igjen høres samme "klikk". Samme om jeg prøver å heve eller senke. "Klikk" som i at kommandoen er mottatt, men ingenting skjer.

Jeg har prøvd å ta ut kontakten en kortere tid (10-15 min), men samme greia.

Noen som har noen innspill?
    På forhånd takk.
    Hei, jeg har støtt på samme problem med mitt Dreamscreen-lerret (også V6 tab-tension), låste seg plutselig alt for høyt oppe og vil ingen vei... Fant du noen løsning på problemet?

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort samme tabben og justert på feil skrue. (Skruen man ser når man lyser opp i kasetten med lykta). Nå står lerretet dønn fast i nederste posisjon. Hører dette klikket som nevnt over, men ingenting skjer. Har en følelse av jeg har justert meg langt ut på hardangervidda, (på begge skruene). Det var elendig forklart i manualen hvordan dette skulle gjøres. Hadde det engang stått at man måtte fjerne den hvite proppa for å komme til riktig skrue. Skruene er jo også merket i kassetten, men ikke manualen. Kjenner jeg blir litt irritert, da det er helt unødvendig å gjøre det så bort i natta vanskelig.

Har noen løsningen på dette?

edit:leif

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,332
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Min erfaring er at en skruen som er vanskeligst å komme til, er den som justerer nedre stopp posisjon, den andre justerer hvor langt opp den trekker lerretet. Om du da justerer den sistnenvte for mye , kan du risikere og brenne motoren da den vil fortsette og prøve og trekke opp lerretet selvom det er helt oppe. Og jeg går da utifra at om du justerer for mye andre vei, så vil den kanskje bare stå i ro. Les i manualen hvilken vei som tilsier opp/ned og prøv og skru litt andre veien for å få bevegelse. Helt latterlig at ingen produsenter klarer og ha et lite hull i kassa på baksiden så man kommer enkelt til justeringene. Og at den "farligste" er enklest er også helt på trynet.
    DIY - Inconcert Miles -| Yamaha RXV-A 2067| Dreamscreen V6| Sony HW50ES | Ps4 pro | 12 x JBL 8330mk2 | 4 x JBL 18" 2258

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært borte i denne løsningen selv, men at det er en uheldig løsning som skaffer mye frustrasjon det er denne tråden et godt eksempel på.

Synes det er rart at ikke den "farlige" skruen blir låst med lakk/propp eller blir gjort vanskeligere å skru på med vanlig verktøy, når en forveksling her er ødeleggende både for duk/motor, og ikke minst er en meget negativ opplevelse for kunden..

At den frustrerte kunden som kanskje også er litt flau over det som er skjedd bare skal kontakte leverandøren og gi beskjed om dette uten noe mer opplysninger om det faktisk er en quick fix eller om neste skritt er å pakke ned og returnere "galskapen", det er vel heller ikke god kundebehandling....

"Murphy's lov" er jo en ganske kjent for alle med litt teknisk erfaring. En løsning med to like skruer der det bare er den som er vanskeligst å komme til er den som skal brukes av de som skal operere og justere systemet for første gang, trangt oppunder taket, ja det må jo være skoleeksempelet på Murphys lov og viser hvor dumt det er å ikke ta den med ved konstruksjon av slike løsninger.

Synes det er dumt at det ikke ble valgt en løsning der f.eks øvre stilling blir styrt både elektronisk og av en fysisk bryter som gjør det fysisk umulig å få feil opptrekk, og at nedre stilling er elektronisk styrt slik at man bare aktiverer en minne funksjon når man har funnet riktig dropp. Brukes slike skruer, blir det straks enklere og mer brukervennlig hvis det finnes en måte å komme seg tilbake til utgangspunktet med å skru helt ut eller helt inn og så telle turn, eller hvis det er en ledlampe som skal lyse eller slukke når man kommer inn eller ut av justreings området.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Da har jeg fått forsket videre på dette og kommet frem til en løsning.

Først, hva skjedde? Jo, etter at jeg hadde forsøkt å justere på skruen som er mest tilgjengelig, kjørt lerretet opp og ned, justert på nytt osv. uten at noe skjedde med "droppunktet" på lerretet kom jeg frem til at det MÅTTE være feil skrue jeg justerte på. Deretter gikk jeg inn på forumet her. I tråden står det at det mest sannsynlig er den skruen som er minst tilgjengelig som justerer "drop". Her ble undertegnede skråsikker i sin sak og begynte å justere på nettop denne skruen. Nå ble alt bare tull å ball og lerrettet stoppet 20 cm fra topp. Her stod det dønn fast. Bare noen klikk fra releer men ikke start på motor. Det begynte å bli sent, å i fare for å ende opp med å rive ned lerretet med hele fustasjopphenget for så å bære det ut å dynke det i diesel, ja, dere skjønner... Jeg gikk å la meg.

Før jeg tok kveld i går nappa jeg ut ledninga av veggen.
    I kveld samlet jeg krefter og stakk inn ledninga.
    Nå starta motoren, lerretet kom ned, nesten i gulvet. Kjørte det opp igjen, det stoppa 15 cm før topp.

Bestemte meg for å starte med å justere lerretet inn i kassetten igjen.
    På mitt lerret (V6) er det faktisk den skruen som som er minst tilgjengelig som justerer hvor langt lerretet skal gå opp. Her måtte jeg ut med ei propp for å komme til.
    Jeg kjørte lerretet opp, det stoppet ca. 15 cm fra topp, jeg justerte skruen mot klokka, etter 3/4 runde beveget lerretet seg ca 1 cm opp (uten å bruke pil opp på kontrollen).
    Kjørte lerretet ned 20 cm, så med å direkte trykke pil opp (for all del ikke rør stoppknappen i midten på fj.kontr.). Lerretet befinner seg nå 14 cm fra topp. Dette gjentok jeg til lerretet var tilbake inn i kassetten. Satte på plass proppa.

For å justere "drop" måtte jeg over på skruen som man ser når lerretet er kjørt ned ett stykke ut av kassetten.
    Kjørte lerretet helt ned. Justerte skruen en runde med klokka. (Nå skjer det ingenting i motsetning til når man skal justere lerretet inn i kasetten).
    Kjørte så lerretet opp en 20-30 cm for så å trykke pil ned (igjen uten å røre stoppknappen i midten på kontrollen).
    Nå stopper lerretet ett par cm over der hvor det stoppet tidligere.
    Gjentok dette til jeg hadde ønsket drop på lerretet.

Hele prosessen med å få ordnet dette tok meg en 1/2 liter pils og 25 minutter.

Lærdommen i dette må være:
    Vær 100 % sikker på hvilken av skruene du skal bruke for å justere drop på DITT lerret.
    Finn ut hvilken vei du skal justere skruen FØR du begynner å fikle.
    Skru max 1 - 1/2 omdreining før du bruker kun piltastene for å finne ut hvor du har havnet.

Om det oppstår problemer napp ut strømmen og vent 20 min.
    Plugg inn fjernkontrollen med ledning for å kunne stoppe lerretet manuelt om du har fikla på feil skrue. Her kan motoren dra lerretet for langt inn i kasetten og du er;
    -sitat fra kjent britisk film anno 2000 "PROPER FU--ED".

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,332
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så bra det løste seg. Bare dobbeltsjekk at når lerretet ditt nå går opp, så blir det stille i motoren relativt raskt. Pass på at du ikke hører den summer en stund etterpå, det blir det slitasje av etterhvert=)

Kim
    DIY - Inconcert Miles -| Yamaha RXV-A 2067| Dreamscreen V6| Sony HW50ES | Ps4 pro | 12 x JBL 8330mk2 | 4 x JBL 18" 2258

Lignende tråder

1. Dreamscreen tab v4 motor problemer
    By Myself123 in forum Lerret
    Svar: 1
    Siste melding: 01-13-2016, 17:15
  2. Dreamscreen med motor - Svart røyk og gnister!
    By Governator in forum Lerret
    Svar: 0
    Siste melding: 09-05-2012, 15:06
  3. Hurtig svar - Tab-tension eller alu motor?
    By Haugen in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 05-31-2010, 14:21
  4. Bredde på Dreamscreen tab-tension
    By oroen in forum Lerret
    Svar: 2
    Siste melding: 11-14-2007, 20:28
  5. pris: DreamScreen DynaGrey m/motor
    By tomsun in forum Lerret
    Svar: 0
    Siste melding: 09-26-2006, 00:40

Stikkord for denne tråden