X-rite idisplay pro

ferdinan

Medlem
13 Des 2007
161
0
0
Vurderer innkjøp av x-rite i1Display Pro for å kalibrere projektoren.
Et par ting jeg er usikker på da jeg er helt fersk på dette med kalibrering.
Hvordan gjøres dette med tanke på 3D?
Tar dette for seg alt man behøver?
håper noen kan hjelpe meg her:)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Hei

Dette er nok en måleprobe som er bedre egnet til å måle display. Til projektor-kalibrering er den rett og slett ikke god nok, og den er heller ikke laget for å måle refleksjon (har alt for bredt målefelt). En må da i tilfellet ha erfaring nok til å kunne "sortere" ut hva som er feilmåling, og hva en faktisk kan stole på.
Når det gjelder måling gjennom aktive lukker-briller, så fungerer ikke det. Du må i tilfelle få låst brillen åpen posisjon, og så måle avviket. Du kan så bruke dette avviket som en profil, slik at du måler noenlunde korrekt uten å måle gjennom brillen.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.897
30
48
X-rite i1Display Pro og Spyder 5 pro pakkene osv er i hovedsak beregnet for å brukes mellom en PC og en skjerm / Projektor, og virker med at programmet som kjøres lager en omregnings tabell (LUT (lookup table)) i form av en generert profil file som skjermkortet tilpasser seg ut i fra når den skjermenheten benyttes. Dette fungerer greit til bruk når en PC er kilden for det som vises på skjermen.

Brukes f.eks en frittstående BD spiller mot en Projektor eller TV derimot, da har man ikke samme mulighet å lage en slik LUT profil for kilden, og det er bilde innstillingene i skjermenheten som må justeres. Da kan man benytte den måleproben som følger med i X-rite i1Display Pro pakken (hvis ikke den er låst til kun det programmet), men man må ofte bruke annen kalibrerings software for å sende testsignalet via kilden til skjerm, og vise målings verdiene og nivåene man må justere etter i skjermen.

Her er vel gratis programmet HCFR for målingen og AVS HD 709 testplata et sted å begynne, men programmer som Calman fra SpectraCal eller chromapure er vel ofte å foretrekke, og disse kommer ofte med kalibrert probe som kan være lettere å få til å samarbeide med slike program også.

Når det gjelder kalibrering av projektor, så øker det vanskelighets faktoren noen hakk, både med at man "vidvinklet" måler refleksonen fra et lerret og ikke kontakt måling som på en TV, dvs mindre tilgjengelig lysstyrke, større mulighet for feil påvirkning fra omgivelsene, det setter nøyaktighet til proben på prøve, bruker av denne osv.

Vil vel si at X-rite i1Display Pro er et greit sted å begynne hvis man liker å tweake og skaffe seg litt mer kunnskap av hva kalibrering går ut på. Det blir litt som et selvstudie i TV og projektor kalibrering der man fort ser begrensingene og noen av forbedringene dette kan gjøre med bildet.

ferdinan

Medlem
13 Des 2007
161
0
0
Ok, takk for svar Gorm!

Godt jeg ikke har bestillt da. Vet du hvilket utstyr som tar for seg kalibrering av 3D da? Uten å koste det hvite ut av øyet så klart. Epson eh-tw9000w som jeg har, ble kalibrert av deg når jeg kjøpte den, ufattelig nok klart å slette innstillingene som da ble gjort. �� har brukt BD plata til DVE,HD basic for å hjelpe meg litt på vei men føler det er mye å hente ennå. Ved kalibrering hos deg, gjelder det bare innstillinger i menyen eller i den skulte meny vi ikke får opp, hørt det er noe slikt. Har i såfall dette blitt slettet også når de lagrede innstillingene ble slettet?

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
27
48
Mener Epson har at du kan hente inn igjen kalibreringen som er gjort, da hvis du har slettet. Mener det er memory i menyen. Den er da uthevet. Mener Gorm alltid lagrer der.
Har du slettet den da er ny kalibrering det eneste alternativet.

ferdinan

Medlem
13 Des 2007
161
0
0
X-rite i1Display Pro og Spyder 5 pro pakkene osv er i hovedsak beregnet for å brukes mellom en PC og en skjerm / Projektor, og virker med at programmet som kjøres lager en omregnings tabell (LUT (lookup table)) i form av en generert profil file som skjermkortet tilpasser seg ut i fra når den skjermenheten benyttes. Dette fungerer greit til bruk når en PC er kilden for det som vises på skjermen.

Brukes f.eks en frittstående BD spiller mot en Projektor eller TV derimot, da har man ikke samme mulighet å lage en slik LUT profil for kilden, og det er bilde innstillingene i skjermenheten som må justeres. Da kan man benytte den måleproben som følger med i X-rite i1Display Pro pakken (hvis ikke den er låst til kun det programmet), men man må ofte bruke annen kalibrerings software for å sende testsignalet via kilden til skjerm, og vise målings verdiene og nivåene man må justere etter i skjermen.

Her er vel gratis programmet HCFR for målingen og AVS HD 709 testplata et sted å begynne, men programmer som Calman fra SpectraCal eller chromapure er vel ofte å foretrekke, og disse kommer ofte med kalibrert probe som kan være lettere å få til å samarbeide med slike program også.

Når det gjelder kalibrering av projektor, så øker det vanskelighets faktoren noen hakk, både med at man "vidvinklet" måler refleksonen fra et lerret og ikke kontakt måling som på en TV, dvs mindre tilgjengelig lysstyrke, større mulighet for feil påvirkning fra omgivelsene, det setter nøyaktighet til proben på prøve, bruker av denne osv.

Vil vel si at X-rite i1Display Pro er et greit sted å begynne hvis man liker å tweake og skaffe seg litt mer kunnskap av hva kalibrering går ut på. Det blir litt som et selvstudie i TV og projektor kalibrering der man fort ser begrensingene og noen av forbedringene dette kan gjøre med bildet.

ok, leste de skulle være for projektorer og så tenkte kanskje de var greie. Skjønner man må opp noen hakk for å få fra øverste hylle så tenkte jeg skulle teste den ut siden prisen ikke vær avskrekkende.
jeg kjører jo direkte fra BD spiller og..
takk for tipsene ang programmer. Tips til prober og?:)
Ja var i grunn «selvstudien» jeg tenkte på og i første omgang men får jeg ikke brukt det til projektoren så gidder jeg heller ikke bomkjøpet heller:)

ferdinan

Medlem
13 Des 2007
161
0
0
Mener Epson har at du kan hente inn igjen kalibreringen som er gjort, da hvis du har slettet. Mener det er memory i menyen. Den er da uthevet. Mener Gorm alltid lagrer der.
Har du slettet den da er ny kalibrering det eneste alternativet.

Ja er nettopp det som er lagret i menyen som er slettet.. fryktet det ja..

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
27
48
Hint til neste gang ta bilder av innstillingene, pass på ikke å slette disse :)
En kalibrering har også en viss holdbarhet ut i fra drift i projektor, paneler, pære også med mere. Så er det lenge siden så er det ikke dumt med en ny kalibrering.
Epson har etter mine observasjoner vært ganske på bærplukketur ukalibrert.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.897
30
48
ok, leste de skulle være for projektorer og så tenkte kanskje de var greie. Skjønner man må opp noen hakk for å få fra øverste hylle så tenkte jeg skulle teste den ut siden prisen ikke vær avskrekkende.
jeg kjører jo direkte fra BD spiller og..
takk for tipsene ang programmer. Tips til prober og?:)
Ja var i grunn «selvstudien» jeg tenkte på og i første omgang men får jeg ikke brukt det til projektoren så gidder jeg heller ikke bomkjøpet heller:)

Det er bare å se litt på denne videoen hvordan x-rite ser for seg kalibrering av projektor. ((lage en LUT for skjermkort i PC.)
Proben i videoen 0:32 plassert på projektor mot lerret vil jo måle hele rommet, og ikke bare bildet på lerretet, vil vel neppe være noen god ide...
[video=youtube_share;SNWxQuvpscI]https://youtu.be/SNWxQuvpscI[/video]

Fungerer sikkert fint til raske midlertidige møtemorsoppsett, men nok ikke helt slik man bruker en projektor i hjemmekino sammenheng.

Joda, som selvstudie og med litt testing med HCFR og AVSHD 709 plata så er ikke denne x-rite proben så dum. kjører man en PC LUT kalibrering etter man har gjort seg ferdig med en manuell kalibrering i projektor, så kan man teste litt med før og etter bildene og se hvor nærme man er det X-rite mener det bør se ut.

Noe av problemet med slike billige prober er at disse måler lyset via fargefiltre. Det betyr at de kan påvirkes mye over tid og ikke minst av den skjermteknologien de måler på.
De jobber forholdsvis raskt, men bør få sin egen kalibrerings "LUT" i måleprogrammet fra noe som klarer å måle frekvensene i lyset fra skjermteknologien på en mer nøyaktig måte, som f.eks en i1Basic Pro 2 som er et spektrofotometer. Det jobber forholdsvis tregt i forhold til X-rite i1Display Pro, men sammen vil de kunne lage ganske så nøyaktige målinger og kalibreringer.

Kunne vært interessant hvis slike produkter også kunne vært testet i Lyd og Bilde....

Sist redigert:

ferdinan

Medlem
13 Des 2007
161
0
0
Det er bare å se litt på denne videoen hvordan x-rite ser for seg kalibrering av projektor. ((lage en LUT for skjermkort i PC.)
Proben i videoen 0:32 plassert på projektor mot lerret vil jo måle hele rommet, og ikke bare bildet på lerretet, vil vel neppe være noen god ide...
[video=youtube_share;SNWxQuvpscI]https://youtu.be/SNWxQuvpscI[/video]

Fungerer sikkert fint til raske midlertidige møtemorsoppsett, men nok ikke helt slik man bruker en projektor i hjemmekino sammenheng.

Joda, som selvstudie og med litt testing med HCFR og AVSHD 709 plata så er ikke denne x-rite proben så dum. kjører man en PC LUT kalibrering etter man har gjort seg ferdig med en manuell kalibrering i projektor, så kan man teste litt med før og etter bildene og se hvor nærme man er det X-rite mener det bør se ut.

Noe av problemet med slike billige prober er at disse måler lyset via fargefiltre. Det betyr at de kan påvirkes mye over tid og ikke minst av den skjermteknologien de måler på.
De jobber forholdsvis raskt, men bør få sin egen kalibrerings "LUT" i måleprogrammet fra noe som klarer å måle frekvensene i lyset fra skjermteknologien på en mer nøyaktig måte, som f.eks en i1Basic Pro 2 som er et spektrofotometer. Det jobber forholdsvis tregt i forhold til X-rite i1Display Pro, men sammen vil de kunne lage ganske så nøyaktige målinger og kalibreringer.

Kunne vært interessant hvis slike produkter også kunne vært testet i Lyd og Bilde....

ja så den videoen og stusset nå litt på plaseringen:)

ved bruk av x-rite i1basic pro 2, vil den ta for seg alt eller trenger man andre ting i tillegg? Og vet du om den tar 3D og? Skal lese meg litt opp på den men ikke tid akkurat nå.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
27
48
Ingen tvil om at x-rite/C6 er best egnet til monitorer og TV kalibrering.
Jeg har brukt C6 i en lengere tid selv, som fungerte bra, men jeg brukte mere tid på å plassere den riktig mot lerret en selve kalibreringen. Hart også sjekket at det er store avvik fra pro utstyr.
Lærte mye av å bruke C6n jeg hadde, men merker klart at pro utstyr som Klein K10A er noe helt annet og gir deg mere eller mindre samme resultater hvis man måler og sjekker igjen etter at utstyr er tatt ned. Med en x-rite/C6 måler man forskjellig hver gang. Samt man må også vite at profilene i selve x-rite/C6 er korrekt. Ellers så er det nesten som å tippe lotto. Samme gjelder selvfølgelig for alle type prober.

Men selvfølgelig så lærer man mye og dine monitorer og TVr vil bli bedre. Hvis du skjønner hva du driver med. :)
Dette er et fag i seg selv, så det vil definitivt lønne seg å få noen som har kunnskapen og faget i hendene.

Sist redigert:

ferdinan

Medlem
13 Des 2007
161
0
0
Ingen tvil om at x-rite/C6 er best egnet til monitorer og TV kalibrering.
Jeg har brukt C6 i en lengere tid selv, som fungerte bra, men jeg brukte mere tid på å plassere den riktig mot lerret en selve kalibreringen. Hart også sjekket at det er store avvik fra pro utstyr.
Lærte mye av å bruke C6n jeg hadde, men merker klart at pro utstyr som Klain K10A er noe helt annet og gir deg mere eller mindre samme resultater hvis man måler og sjekker igjen etter at utstyr er tatt ned. Med en x-rite/C6 måler man forskjellig hver gang. Samt man må også vite at profilene i selve x-rite/C6 er korrekt. Ellers så er det nesten som å tippe lotto. Samme gjelder selvfølgelig for alle type prober.

Men selvfølgelig så lærer man mye og dine monitorer og TVr vil bli bedre. Hvis du skjønner hva du driver med. :)
Dette er et fag i seg selv, så det vil definitivt lønne seg å få noen som har kunnskapen og faget i hendene.

skal man gå såpass opp i pris som med klain k10a så kjøper jeg heller en ny projektor uten kalibrering som vil gi meg bedre bilde enn hva jeg ville gjort med den jeg har med. :mrgreen: Men det har nok sikkert noe for seg for dem som driver profft, bare synd man må betale det hvite ut av øyet for noe vettu utstyr.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Selv en Klein K10A er avhengig av et godt spectroradiometer til profilering for å kunne fungere perfekt.

En Xrite/C6 vil fungere til projektorkalibrering hvis man vet hvordan den skal plasseres og profilerer den med et godt spectroradiometer, bakdelen er dårlig sensitivitet med lite lys og den vil derfor være mye tregere og mindre nøyaktig på display med godt sortnivå.

ferdinan

Medlem
13 Des 2007
161
0
0
Selv en Klein K10A er avhengig av et godt spectroradiometer til profilering for å kunne fungere perfekt.

En Xrite/C6 vil fungere til projektorkalibrering hvis man vet hvordan den skal plasseres og profilerer den med et godt spectroradiometer, bakdelen er dårlig sensitivitet med lite lys og den vil derfor være mye tregere og mindre nøyaktig på display med godt sortnivå.

Så det du sier er at man helst trenger c6 og klein da de gjør to forskjellige jobber? Hmm, ikke rart få driver med slikt med tanke på priser:)

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Man klarer seg fint med en X-Rite EyeOne Display 3 Pro Colorimeter og et spectroradiometer som X-Rite EyeOne Pro 2 hvis man vet begrensningene og holder seg mest til TV. De funker også til projektor, men der er de enda mer begrenset. Det er en grunn til at de fleste som driver med dette professionelt bruker Klein K10-A Colorimeter og Spectroradiometer fra Jeti, Colorimetri Research eller Photo Recearch og high end Test Pattern Generatorer samt software fra Calman, Lightillusion og Chromapure. Og det er fordi man må kunne stole 100% på utstyret man bruker når man kalibrerer. For de fleste så vil det lønne seg å engasjere en pro som kommer hjem til deg og kalibrerer, det vil bli billigere og bedre enn å gjøre det selv i mange tilfeller.

[h=1][/h]