Wulfgari´s Atmos Hjemmekino

Wulfgari

Medlem
8 Mai 2012
208
12
18
Heisann, da er tiden endelig kommet for å oppfylle drømmen om hjemmekino i kjellergarasjen :)

Utstyr er allerede kjøpt inn:

Uten navn.png

Front: Klipsch RF-280F
Center: Klipsch RF-450C
Sub: (2x) Klispch R-115SW
Surround: (4x) Klipsch RP-250S
Tak/Atmos (4x) Klipsch RP-140SA
Receiver: Onkyo TX-RZ3100
Blu-Ray: Oppo UDP-203
Projektor: Epson EH-TW 9300
Lerret: Grandview 120" 16:9 grå

Kinostoler: Dreamscreen Cineseat Rød, 2stk 3-setere

Her er garasjen som skal bli hjemmekino:

20226755_10159075071010504_217545061_o.jpg

Som dere sikkert ser er det en god del å gjøre. Først ut blir å meisle opp gulvet, slik at jeg får god takhøyde siden jeg skal bygge opp et platå til andre sittegruppe. Så skal vinduene bort, ny dør inn til kjelleren skjæres og garasjeporten må mures igjen.

Så har jeg en utfordring med taket. Da det er lagt isopor i bunn her, og mur oppå. Altså jeg har ikke noe direkte festelag til taket. Må eventuelt bore å lage avstander som holder taket eller fjerne all isopor.

Helst skulle jo rommet vært litt bredere, men det får klare seg slik som det er. Litt redd for om jeg får plass til frontene ved siden av 120" lerret. Optimalt skulle jeg vel hatt falsk vegg og lydtransparent duk, slik at jeg har fått flyttet frontene litt bort fra veggen. Men det får bli senere, først er planen å testes hvordan det blir med rammelerret :) Håper at sitteposisjonene på tre seterene blir såpass sentrert at synsvinkelen går klar frontene.

Har ingen utpreget kunnskap om akustikk og målinger rundt dette. Så min plan er å ta grunnleggende akustiske tiltak. Tenker da på førsterefleksjon på vegg og i tak. Samt er planen å lage skyline diffusorer selv, som jeg skal ha på bakvegg og over sitteposisjon og kanskje på vegg på bakre rad. Gulvet skal ha vegg til vegg teppe.

Håper å få begynt om ikke så altofr mange dager, skal forsøke å komme med oppdateringer og bilder etterhvert :)

Sist redigert:

regnep

Medlem
9 Aug 2013
744
0
0
Dette høres ut som et spennende prosjekt.

To ting:

Hører du har samme utfordring som meg vedrørende betong støpt over isopor i tak. Du kan fjerne alt men vil muligens få problemer med kondens. Om du velger å beholde isoporen, slik jeg vil gjøre, får du et moment ved eventuell brann. Isopor blir blåsyregass og kan ikke være utildekket i oppholdsrom. Min løsning blir å dekke over med alu isolasjon som denne og lekte ned tak som kun hviler på vegg for rom i rom konstruksjon. Dermed kan jeg ha åpent tak og åpne vegger for plassering av akustiske tiltak og høyttalere.

Samme som deg velger jeg å pigge opp betonggulv for å få bedre takhøyde. Men jeg pigger bare opp halve gulvet ved lerret for første rad slik at jeg slipper å lage podiet for andre rad.

Har du noen tegninger for planene dine?

Wulfgari

Medlem
8 Mai 2012
208
12
18
Det hadde jeg ikke tenkt over med isoporen. Regner med at jeg fjerner hele greia. Skaffer meg noen cm takhøyde med det også. Har ikke noen tegninger per nå dessverre. Kanskje litt senere :)

Har bestilt høyttaler og rca vegguttak til frontrekka på ebay, spent på kvaliteten på disse.

s-l1600.jpgs-l1600a.jpg

Fikk også et firma i USA til å designe 11.2 plate med hdmi til meg som jeg synes ble veldig bra. Sitter på gjerdet om jeg skal bestille eller ikke enda, synes de tar seg godt betalt... 192$. Men igjen har jeg ikke funnet noe som er i nærheten med tanke på look´s og kvalitetsinntrykk. Kommer med blant annet sort aluminiumsplate. Men om noen vet av noe rimeligere alternativ er jeg åpen for det :)

Skjermbilde 2017-07-21 kl. 23.32.14.png

Downlights på vei:

5ec2ddbd7d447e3749e5483ee8d2208e-image.jpg
Ellers blir det Elko Plus sort rundt om på strømkontakter og dimmer.

Wulfgari

Medlem
8 Mai 2012
208
12
18
Her er et "mesterverk" av ei skisse i paint av hvordan jeg ca. ser for meg jeg vil ha det.
:p
Førsterefleksjon får 5cm plater på vegg og i tak.
Skjermbilde 2017-07-30 kl. 16.15.25.png

Her er diffusorene jeg tenkte å lage selv. Hvordan blir det å ha disse plassert slik jeg har tegnet det inn i rommet. Tak, bakvegg og på siden av seterad nr. 2 ?
Jeg har ikke muligheten til å måle etc. det blir for avansert for min del :p

a9affd7b8cadedc937c4569fa5b0d16d--sound-absorption-the-unit.jpg

Noen varsellamper som settes igang av dere som kan om dette ? rommet blir ca. 3.25x6meter. takhøyde ca. 2.4m. Gråmalt MDF veggplater. vegg-til-vegg teppe, ikke høy lugg, ca. 1-1.2cm.

Sist redigert:

regnep

Medlem
9 Aug 2013
744
0
0
Dette ser flott ut i mine øyne og veldig bra at du tar deg tid til å lage diffusorer. Tenker at tegningen ikke er helt proporsjonal men ser at høyden på podiet kan gi en liten utfordring mtp høyde på synsfelt for bakerste rad. Høyere podiet gir også bedre beinplass for bakerste rad.

regnep

Medlem
9 Aug 2013
744
0
0
Hva angår plassering av diffusorer er det best å lytte seg frem til dette om du har mulighet. Men plasseringene du har tegnet tror jeg er "innafor".

Wulfgari

Medlem
8 Mai 2012
208
12
18
Hehe, nei. Tegningen er nok ikke helt proporsjonal :) hvilken høyde på podiet ville du anbefalt?

Mixy

Medlem
9 Nov 2009
262
0
0
Fikk også et firma i USA til å designe 11.2 plate med hdmi til meg som jeg synes ble veldig bra. Sitter på gjerdet om jeg skal bestille eller ikke enda, synes de tar seg godt betalt... 192$. Men igjen har jeg ikke funnet noe som er i nærheten med tanke på look´s og kvalitetsinntrykk. Kommer med blant annet sort aluminiumsplate. Men om noen vet av noe rimeligere alternativ er jeg åpen for det :)

Vis vedlegget 124860
Jeg lagde min egen løsning i treverk etter å ha lett litt rundt. Kjøpte binding posts som ble terminert på baksiden og satt i denne platen:

IMG_20161228_101913.jpg

Til slutt ble det seende sånn ut (dårlig sparklet :( ) Merk at jeg har ikke punkter for L/C/R-kanalene da de går direkte fra høyttaler. Dette er kun for kablene til 6 surround høyttalere og 4 tak.

IMG_20161228_110819.jpg

Ulempen sammenlignet med den du viser er jo da hovedsakelig HDMI, men jeg ønsket å ha et eget trekkerør (32mm) direkte fra projektor til frontveggen bak reciever til dette. Da har jeg enklere mulighet til å trekke om til senere standarder dersom kabelen blir utdatert. Ofrer noe skjønnhet for fleksibilitet.

Tilsvarende binding posts ble boret gjennom blindlokk som jeg har der høyttalerne er (altså som alternativ til de andre platene du linket)

Iby

Medlem
17 Apr 2008
410
0
0

Vis vedlegget 124860
Denne så virkelig flott ut.

Hvem er som kan levere en slik? Måtte du tegne selv?

Er også på utkikk etter en termineringsplate til bakveggen, har funnet et tusk firma der eg kan tegne selv, men det blir litt mye styr så vil helst unngå det.

Ivar.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Wulfgari

Medlem
8 Mai 2012
208
12
18
Denne så virkelig flott ut.

Hvem er som kan levere en slik? Måtte du tegne selv?

Er også på utkikk etter en termineringsplate til bakveggen, har funnet et tusk firma der eg kan tegne selv, men det blir litt mye styr så vil helst unngå det.

Ivar.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Den platen jeg fikk designet er et firma som heter ram electronics

https://www.ramelectronics.net/11-2speakerplate.aspx

Ser forøvrig at du har holdt på med samme jobb som jeg driver med for øyeblikket. Meisling av gulv er veldig kjedelig og tungt arbeid :(

Iby

Medlem
17 Apr 2008
410
0
0
Den platen jeg fikk designet er et firma som heter ram electronics

https://www.ramelectronics.net/11-2speakerplate.aspx

Ser forøvrig at du har holdt på med samme jobb som jeg driver med for øyeblikket. Meisling av gulv er veldig kjedelig og tungt arbeid :(
Det stemmer. Det var ett fryktelig arbeid, men ble ganske bra til slutt.

Skal du grave ut også?

Ser ut som du har gode planer for en flott kino iallefall.

Takk for tipset.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Wulfgari

Medlem
8 Mai 2012
208
12
18
Det går framover, men ikke så fort for øyeblikket. Heldigvis er verste helvetesjobben unnagjort. 20cm+ tykk betong, med litt for liten meiselmaskin er ikke å anbefale :p Neste oppgave blir å grave ut betongmassen og noe av steinfyllinga under for å få tilfredstillende takhøyde. Håper det vil gå litt mer radig etterhvert nå framover :)

21733928_10159340959555504_210778217_o.jpg

21767314_10159340959655504_1675962333_o.jpg

Siden det er høydeforskjell mellom kjeller og garasje, blir det 2-3 nedtrinn for å komme inn til kino fra Kino-loungen, som skal bygges ut av 2 boder fra der hvor jeg har tatt bilde.
21744912_10159340959630504_1120483810_o.jpg

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.075
43
48
spennende prosjekt, hadde du noen mål skisse over selve rommet hvor du har tegnet inn plassering av utstyr?
noe spesiell grunn til du bruker Klipsch RP-140SA som atmos istede for "vanlige" klipsch tak høytalere? sjekket opp tidlig i min planleggingsfase akkurat disse ht kontra tak høytalere og fikk svar fra klipsch forhandler at i et dedikert rom er det helt klart best å velge tak høytalere, da disse i hovedsak er konstrurert for en stuekino der en plasserer på toppen av frontene.

Wulfgari

Medlem
8 Mai 2012
208
12
18
Tanken var at jeg skulle kunne spare litt generell takhøyde. Istedenfor å på en måte senke hele taket med 20cm for å få plass til dedikerte takhøyttalere fra klipsch, (eller eventuelt lage 4 kasser) så ble det bare 4 punkter med 140sa. Nå leker jeg med tanken på stjernehimmel. Og da ønsker jeg å skjule de 140sa bak høyttalerstoff i taket. Optimalt skulle jeg nok hatt de dedikerte takhøyttalerene, men tror det skal gå fint allikevell :)

Wulfgari

Medlem
8 Mai 2012
208
12
18
Trenger litt hjelp til valg av fiberoptisk stjernehimmel. Jeg har nå bestemt meg for dette. Det jeg lurer på er hvor mange fibre dere ville anbefalt til en himling som blir ca. 18m2. Det blir ca. 25 himlingsplater på 1200x600x50. Jeg har sett litt på den fra avshop.no som dekker 16m2 og har 348 fibre. Det vil da bli ca. 14 tilfeldige stjerner pr. himlingsplate. Vil dette bli bra? vil ikke ha overflod av stjerner, men vil heller ikke ha for lite.

Vært veldig fint om dere kunne sendt meg bilde av deres stjernehimmel med info om hvor mange m2 den ca er og hvor mange fibre(stjerner) dere har :)

Wulfgari

Medlem
8 Mai 2012
208
12
18
Er det noen som kan anbefale rimelige rgb led strips? Trenger ca. 19 meter. De rullene jeg finner på nett koster jo fort 299kr meteren. Og det synes jeg blir i meste laget :p noen rimelige 5m ruller som kan kobles sammen, med regulerende lysstyrke og farger m/fjernkontroll?

Forøvrig har jeg kommet et stykke lengre på kino prosjektet. Bilder kommer om ikke så altfor lenge :cool: