Willms’ kompromissfylte hjemmekino - Ny projektor

MorJohan

Medlem
27 Mar 2005
1.406
0
36
Halden
Et annet alternativ som er verdt et forsøk er å kjøpe seg en trillebårdekk-slange, (phuuu) og blåse den opp slik at subben akkurat "svever" over gulvet.

Forslaget til teddytusen hørtes veldig smart ut. Da vil jo subben være fullstendig frikoblet fra underlaget!

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Takk for tips alle sammen. Skjer nok ikke noe med projektorfestet før ny projektor er i hus. Har satt av ca 20.000,- til projektor og lerret, men tør ikke bruke det før jeg vet når, eller om jeg kommer tilbake i arbeid. Når det gjelder taket, så må kroppen bli mye bedre før jeg tør å begynne på et slikt prosjekt.

Sub'en står nå på noen gummiknotter som fulgte med. Har spikes fra den gamle sub'en, så det er absolutt noe som skal prøves. Ideen med trillebårdekk-slange virker spennende, og er noe som lett kan prøves.

Prøvde meg fram til med å endre crossover litt på sub'en. Ble positivt overasket over hvor liten endring som førte til en markant bedring.

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.404
12
38
46
Oslo
Flott kino du bygger.
Har ikke fått med meg tråden din tidligere. Håper virkelig helsen din er blitt bedre(eller blir). Det så virkelig dramatisk ut det bildet fra ulykken.

Ang projektor festet, så kan du se om det er noe mulighet å feste det i bakveggen. Ser på bildene at du har hyller hele veien, men er kanskje mulig å finne en løsning der. Kan jo hende bakveggen vibrerer mindre enn taket.

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
Gratulerer med ny sub! Den kommer til å gi deg mye glede!

Fikk du med manualen? Der vil du se diverse kurver over hvordan den oppfører seg ved forskjellig plugging av portene.
Selv har jeg kun plugget den høyre porten, noe som har vist seg å gi best resultat for meg.

Gi meg et hint dersom du mangler manualen, så skal jeg scanne den for deg.

Kanksje sent ute fra min del, men XTZ har manualene klare på nettsida si i PDF format :)
http://www.xtz.se//product-assets/subwoofers/99w12.16-matt/manuals/99_w12_16_manual_eng.pdf

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Flott kino du bygger.
Har ikke fått med meg tråden din tidligere. Håper virkelig helsen din er blitt bedre(eller blir). Det så virkelig dramatisk ut det bildet fra ulykken.

Ang projektor festet, så kan du se om det er noe mulighet å feste det i bakveggen. Ser på bildene at du har hyller hele veien, men er kanskje mulig å finne en løsning der. Kan jo hende bakveggen vibrerer mindre enn taket.

Var en real smell, men selv med det helseproblemene jeg fortsatt har så føler jeg at jeg har hatt en god porsjon flaks.

Når det gjelder projektorfestet, så har problemet vist seg å være mindre enn fryktet. Etter å ha sett noen filmer med den nye sub'en, så har jeg i praksis lyden en god del lavere enn under de første testene. Bakveggen (med filmhyllene) er en yttervegg under bakkenivå. Er usikker på hvordan den oppfører seg i forhold til resten. Tror jeg venter til ny projektor er i hus før jeg prøver å gjøre noe med vibrasjonene.

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.381
32
48
Uhyggelig å høre om ulykken, men godt det gikk såpass bra som det gikk til tross for at helsen ikke er helt på topp (enda :) ). Har ikke sett denne tråden før nå, da jeg midlertidig "bodde" på ett annet forum frem til dette ble nærmere "friskmeldt", etter en som du sikkert veit - kaotisk plattform-bytte = V2. Nå er det riktignok på bedringens vei, og artig å se at de gamle, samt flere nye er aktive nå.

Men skal følge med her. Unner deg virkelig en råtass av en projektor etterhvert som økonomien tillater det 100%.

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Solgte unna deler av LaserDisc-samlingen min (har enda ca 250 igjen til salgs om noen er interessert), og da ble det litt penger tilgjengelig til hjemmekinoen. Etter å ha lett i flere måneder dukket i går opp en slik en på finn.no

Klipsch RC-62

Tviler på at jeg rekker å sette den opp i løpet av helgen, men vi får se. Må bygge en slags hylleordning siden denne stikker nesten 15cm dypere enn den kamloe Kirksaeter'en.
Neste oppgave blir da å selge unna mer LaserDisc, og så finne noen rimelige RS-42/RS-52 (brukt?) et sted.

Vedlegg

• rc62.jpg
    rc62.jpg
    87,5 KB · Sett: 722

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Da var endelig nye bakhøyttalere i hus. Har lett en stund etter noen brukte Klipsch RS-42 (eller 52), og nå dukket det opp et par 42 her på avtorget.

rs-42.jpg

Ettersom barna har vinterferie, og dermed er hjemme, så blir det nok ingen montering før neste uke. Må flytte et skap, og helt sikkert sparkle og male litt der skapet har hengt.

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Nå er i utgangspunktet alt av lyd-relatert utstyr innkjøpt etter planen. Oppsettet ser dermed slik ut:

Receiver: Onkyo TX NR-717
Fronthøyttalere: Klipsch RF-62
Senterhøyttaler: Klipsch RC-62
Bakhøyttalere: Klipsch RS-42
Subwoofer: XTZ 99 W 12.16

Kan hende det er behov for en effektforsterker, men det vil tiden vise. Målet er nå uansett å få mest mulig ut av dette utstyret. Resursene vil i så måte gå på demping og andre akustiske tiltak siden jeg tror det er mest å hente der.

MorJohan

Medlem
27 Mar 2005
1.406
0
36
Halden
Dette blir virkelig bra,- rimelig gode høyttalere!

Hjemmekinoentusiasten i meg sier: Kjøp Klipsch på avbetaling! Realisten sier:" Spare penger og deretter kjøpe..."

Som den "vise" personen jeg er,- så bør jeg få kinoen ferdig først.... :)

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Dette blir virkelig bra,- rimelig gode høyttalere!

Hjemmekinoentusiasten i meg sier: Kjøp Klipsch på avbetaling! Realisten sier:" Spare penger og deretter kjøpe..."

Som den "vise" personen jeg er,- så bør jeg få kinoen ferdig først.... :)

Kan nok være lurt å ta et prosjekt av gangen ja. Var i utgangspunktet min plan også, men gode tilbud på receiver og fronter ødela planen.

Siden jeg begynte å planlegge innkjøp av nye høyttalere, så har det gått ca 18 måneder. Det er tiden det har tatt å spare opp, samt å finne gode brukttilbud. Har kommet inn under budsjett siden jeg bl.a. hadde regnet med dyrere receiver og subwoofer. Receiver og fronthøyttalere ble kjøpt uten godkjenning fra kona. Gjør ikke noe sånt på nytt. Neste store investering blir ny projektor med lerret og oppheng. Tror ikke jeg tør å ta den biten før jeg har avklart situasjonen i forhold til helse og framtidig økonomi.

Teknisk utstyr
VareKjøpt hvorBudsjettBrukt
Onkyo TX-NR717B ReceiverKomplett.no5 000,004 134,00
Klipsch RF-62B FronthøyttalereLefdal Ski Storsenter5 000,003 995,00
Surroundhøyttalere RS-42Brukt2 500,002 500,00
Subwoofer XTZ 99 W12.16Brukt4 000,002 500,00
Klipsch RC-62Brukt2 500,002 500,00
Sum19 000,0015 629,00

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Klipsch RS-42 Montert

Da var det endelig tid for å sette opp de nye surroundhøyttalerne. Siste rest av mine gamle Mission 5.1-høyttalere er nå endelig historie. Takk og farvell; finn.no neste.

mission.jpg

Etter fjerning av et IKEA Bertby skap, så ble høyre surround skrudd opp.

rs42.jpg

Nå oppstår det et problem. Høyttaleren blir hengende mellom et skap og hyllene på bakveggen.

rs-42-problem.jpg

Fryktet at spesielt skapet kommer i veien. Tanken var opprinnelig å skru sammen noen plater og litt kapp, slik at høyttaleren ble hengende 15-20 cm ut fra veggen. Har ingen god sag for tiden, så inntil jeg får det i hus prøver jeg å hoppe over slikt arbeide. Ble usikker på hvor mye dette hadde å si etter å prøvd å henge høyttaleren rett på veggen. Noen som har noen tanker rundt dette?

Måtte selvfølgelig prøve det nye oppsettet. Og valget falt da på denne herligheten.

wywh.jpg

Har ikke kjørt noen ny Audyssey-kalibrering, men dette låter veldig mye bedre enn før. Spesielt starten på 5.1-miksen av Wish you were here var nå mye mer detaljert enn tidligere. Skal bli spennende å teste ut dette med litt film. Klipsch'ene ga mer lyd enn de gamle høyttalerne, så jeg justerte ned nivået litt. Lurer litt opp om jeg likte at det var litt tydeligere lyd bak, men det får jeg teste ut mer senere.

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Siden ting tyder på jeg kan bli uten arbeid ganske lenge pga skadene etter bilulykken, så er min planlagte investering i ny projektor utsatt. Tanken var opprinnelig å kjøpe en Sony HW-30ES, eller HW-50ES da disse var på tilbud hos avshop.no for ikke så lenge siden. Siden min nåværende projektor (Hitachi TX-300) har over 3000 timer på lampa, så hadde en jeg problem. Enten å kjøpe ny pære til ca 2500,- til en projektor jeg ikke lenger var fornøyd med, eller å få tak i en ny rimelig projektor.

Siden jeg fylte 40 år nå i helga, så ble det ny projektor som gave til meg fra meg og kona. Valget falt på en BenQ W1300. Med siden 8000 kroner var den i øvre sjiktet av mitt budsjett, men jeg fikk den anbefalt framfor W1070 siden jeg er en av de som setter pris på film i 3D. Projektoren ble bestilt fra lefdal.com natt til fredag, og i dag kunne jeg hente den på posten.

benqw1300.jpg

Å demontere den gamle projektoren gikk relativ greit. Men å montere den nye skulle by på en del utfordringer. Fikk etter en del strev skrudd den opp, men finner da ut at den henger alt for lavt. Ikke mulig å justere dette med lens-shift på denne. Til det for høydeforskjellen for stor. Så da måtte projektoren ned igjen, armen til takfestet måtte fjernes, og så kunne projektoren festes på nytt. Alt dette førte til store smerter i bruddstedene i rygg, håndledd og bein. Men nå er den endelig på plass! Ikke 100% rett, men finpusser får jeg ta etter hvert. Planen er å bytte ut dagens billige nedtrekslerret med et rammelerret, så da må ting justeres på nytt.

benqitaket.jpg

Nå var det endelig tid for å fyre opp herligheten. Den store fordelen ved å ikke ha opplevd så mange demoer av andres hjemmekinoer, er at referansenivået er det man har selv. Ignorance is bliss, og en hver forbedring blir til et nytt referansenivå. Denne projektoren virker i alle fall helt fantastisk i mine øyne. Sylskarpt bilde, og god kontrast. Bra med trykk i fargene i 2D. Det er dog et mye mer blast bilde i 3D, men dette er noe jeg er vant med fra 3DTV'en jeg har fra før. Klokka ble mye og kroppen verket, så det ble ikke tid til å prøve mye i dag. Men jeg fikk sjekket ut Despicable Me i 3D. Dette var en utrolig opplevelse. Virkelig in-your-face som jeg bare unntaksvis har opplevd på kino. Brillene som fulgte med passer ikke helt bra for meg, noe som sikkert skyldes at jeg bruker briller fra før. Briller utenpå briller er ikke alltid like lett å få bra. Hele familien vil ha briller, så her kan flere modeller prøves ut med tiden.

Gleder meg til tiden framover. Det skal virkelig bli spennende å prøve å se en hel film, både live-action og animert.

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Har fått sett litt film på den nye projektoren, men nå var endelig tiden klar for å oppgradere lerretet. En ting er gleden av å få et nytt lerret med bedre kvalitet på selve duken, et ekstra moment er også å få et rammespent lerret. Det gamle nedtrekkslerretet var ikke 16:9, noe som førte store plagsomme felter over og til dels under bildet.

Bestilte et DreamScreen V5 Basic DynaGrey D65 16:9 221cm/100" lettet fra AVshop. Dro og hentet det med tro på at jeg skulle klare å få det inn i bilen. Det gikk med god margin (les 20 cm). Fikk det i hus, og så var det på tide å pakke opp og montere herligheten.

hk1.jpg

Har ikke mye ekstra plass i hjemmekinoen. For å i det hele tatt kunne sette sammen rammen og lerretet måtte en sofa, LCR og subwoofer flyttes. Litt jobb, men fikk akkurat nok plass.

hk2.jpg

Fikk til slutt skrudd sammen rammen. Egentlig ikke så vanskelig, men monteringsanvisningen som fulgte med var en stor vits.

hk3.jpg

Lerretet var bekymringsverdig skrukkete i den ene enden.

hk4.jpg

Dette løste seg heldigvis så snart jeg fikk det spent opp på rammen.

hk5.jpg

Da var det på tide å få skrudd det opp på veggen. Projektoren var montert fra før, men med tanke på at et rammelerret kunne kommer inn. Brukte testmønsteret på projektoren for å finne ut hvor festene skulle opp.

hk6.jpg

Trass i filosofien om å måle to ganger og skru én gang, så greide jeg å bomme med alle fire festene. Etter litt knoting, så ble det riktig til slutt.

hk7.jpg

Tok meg også bryet med lage et midlertidig stativ til senterhøyttaleren. Ser ikke helt bra ut, men med litt maling så blir det vel greit nok etter hvert.

hk8.jpg

At jeg sitter med en cherry-farget senter har irritert meg en smule. Kom på ideen med å pakke den inn i litt høyttalerstoff. Fikk ryddet på plass resten av utstyret, og så var det klart til bruk.

hk9.jpg

Er fremdeles litt småting som må ordnes, men da vet jeg i alle fall hva jeg skal gjøre de første dagene av påsken.

JBT

Medlem
4 Jan 2006
1.214
0
0
36
Så veldig bra ut! For meg var det som natt å dag med gammel pj og rulle lerret i forhold til ny pj og rammelerret. Håper du finner deg godt til rette å får kost deg med masse filmer fremover! Jeg så nettopp superman filmen i 3d, den er å anbefale! Jeg har heller ikke justert prosjektoren enda. Kun me lens shift. Det er mye artigere å se film hehe. Lykke til videre rommet så bra ut og jeg foretrekker selv slik som du god plass til filmer og musikk i hyller. Har aldri eid et klipsch oppsett men har alltid likt lyden scært godt spessielt til film