Vurderer å bygge ny Kino

BC-sierra

Medlem
7 Aug 2009
201
0
0
Hei,

Jeg bygde meg en kino for en stund siden men den er litt i inste laget 3,2x3,4 meter og har lyst på bedre plass.

Jeg har et rom til jeg kan bruke og det er 3,5x5m ca. Tanken min er å lage dette som en kombinert kino og kjellerstue hvor man kan sitte å se film om man ønsker det men også et rom der ungdommen i hus kan slappe av med venner etc.

Rommet er nå helt ribbet og det er pusset betong på vegger og tak. Gulver er også betong. Jeg har ikke lyst til å bruke mye penger på vegger etc så tenkte å male vegger/tak og legge laminat med teppefliser på gulvet.

Det som gjør meg skeptisk til å starte er at jeg frykter det vil bli dårlig lyd og mye ekko i rommet sidet det er betong....... vil dettte kunne løses greit med dempeplater etc rundt om i rommet?

Jeg er ikke noen hifi frik som må ha 100% bra lyd men liker at det er trøkk i bassen og fin lyd.

Håper på mange tips og gjærne linker til andre kino/kjellersue projekt i samme bane.

MindWaste

Medlem
12 Apr 2008
4.033
0
0
Betong på alle flater vil ikke gi gode forhold nei...

Ett tykt teppe på gulv og akustikkplater på vegger og i tak vil nok hjelpe en del.

BC-sierra

Medlem
7 Aug 2009
201
0
0
MindWaste skrev:
Betong på alle flater vil ikke gi gode forhold nei...

Ett tykt teppe på gulv og akustikkplater på vegger og i tak vil nok hjelpe en del.
Har tenkt litt på slike eggekartong brett i taket. Vil det fungere bra? Eller er det andre billige alternativ?

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
Et nakent betong rom er aldri noe godt lyd rom. Jo mere møbler og ting du putter inn i rommet vil hjelpe på akustikken. Monterer du opp endel akustikk plater vil det hjelpe deg veldig. Her bør du bruke akustikk plater både på vegger og noe i taket. Er mye enklere å komme med noen tips og råd vis du legger ut en skisse av rommet.

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.462
134
63
46
Asker
BC-sierra skrev:
Har tenkt litt på slike eggekartong brett i taket. Vil det fungere bra? Eller er det andre billige alternativ?
Det vil ikke hjelpe særlig. Kjøp akustikk plater, ikke brann/lyd plater, fra Glava, Paroc eller Rockwool de ligger på ca 500,- for en pakke med 8stk 50mm plater. Disse bygger du inn i noen rammer av 30x48mm lekter og kler dem med et passene stoff.

Vågen1

Medlem
3 Sep 2008
387
0
16
BEF skrev:
Det vil ikke hjelpe særlig. Kjøp akustikk plater, ikke brann/lyd plater, fra Glava, Paroc eller Rockwool de ligger på ca 500,- for en pakke med 8stk 50mm plater. Disse bygger du inn i noen rammer av 30x48mm lekter og kler dem med et passene stoff.
Enig med BEF her! Tykke tepper på gulv og en del plater på veggene
og noen i taket vil hjeple deg endel!
Har god erfaring selv med Rockwools akustikkplater!
Både i kino,stue og kjellerbar!

Kan også nevne att jeg selv har en betongkjeller,
bygde meg en bar på ca 25-30 kmv!
Her ble det anlegg,og "ekko" så det holdt i massevis!
Noen gamle tepper på gulv og noen akustikkplater i førsterefleksjonen til høytallere så var det raskt mye bedre!
Kravet var ikke stort i denne sammenheng, men mye bedre ble det!
Jeg brukte 6 plater, kunne gjerne hatt 6 til også!

Lykke til med prosjektet!
en veldig fin størrelse på rommet ditt til kino!
legg litt penger i plater, prøvemonter de og test.
Da finner du fort ut om dette har noe for seg!