Vits med DAC?

HaakonDrang

Medlem
29 Aug 2012
519
0
0
Hei :)

Har akkurat fått en Hegel HD2, og gledet meg veldig til å prøve den.
Satt den opp, og satt på musikk. Har switcha litt mellom den og vanlig AUX nå, men hører ikke noe særlig forskjell. Er bare så vidt.

Forsterkeren jeg har nå er ikke optimal for høyttalerne, da jeg har litt for svak forsterker. Vil dette ha noe innvirkning? Kan dere høre forskjell med Hegel HD2?

Betalte 1500 kroner for den, så vil gjerne vite om jeg bare skal levere den tilbake eller om det er forsterkeren som forårsaker det.

MB-S124

Medlem
23 Apr 2012
1.332
0
0
Jeg har en bitteliten endring i positiv retning når jeg kjører USB på DACen kontra hodetelefonutgangen på min Macbook Air. Hos meg er det hvertfall liten forskjell på dacen i Macen og Abrahamsen Dacen jeg har.
Fordelen er at jeg får kjørt fullbalansert hele veien, ingen støy og drit :)

mik92

Medlem
25 Des 2005
4.565
0
36
26
Hvilket utstyr bruker du sammen med DACen? Har du satt opp DACen riktig i avspillerprogram (Tenker på ASIO/Wasapi-drivere, bitdybde, samplingrate)? Spiller du av lossless eller lossy filer?

HaakonDrang

Medlem
29 Aug 2012
519
0
0
Har kobla DAC'en til en Mac Mini og kjører 320 kps .mp3 filer fra iTunes.

Testa det i mot vanlig AUX fra mac'en til forsterkeren.

Bumblebee

Medlem
31 Des 2008
282
0
0
Nå har jeg ikke hørt DACene det referes til her, men jeg hører nå enorm forskjell lydbildet hvis jeg kjører musikk via DacMagic Plus ift direkte fra Mac.

Jan Frode

Medlem
14 Jan 2010
1.608
0
0
Litt off topic men, men. Haakondrang, dersom du lager deg en signatur med det du har av utstyr så gjør du det enklere for både deg selv og andre når du lurer på noe :)

HaakonDrang

Medlem
29 Aug 2012
519
0
0
Cerwin-Vega VE-15F med Harman/Kardon AVR 165 (5x95W). Er fullt klar over at Harman/Kardon'en er altfor svak. Venter på ny receiver og effektforsterker i posten.

Altså: USB fra Mac Mini til Hegel HD2. Hegel HD2 inn i Harman/Kardon AVR 165. Videre ut til Cerwin Vega VE-15F.
320 kps .mp3 filer i iTunes på Mac'en.

olemt

Medlem
25 Des 2005
936
0
0
Om det er noen vits kommer jo an på Hva du mater den med. Har fått låne en Electrocompaniet dac av en kollega som jeg koblet mellom blurayen og receiveren. Sony BDP 790 og Yamaha RXV 1900. Det er mer stereoperspektiv med dac, men selve den opplevde kvaliteten er ikke noe bedre. Yamahaen har nok rimelig god dac i utgangspunktet. Dessuten må man koble til med HDMI for å kunne sende SACD ut virker det som. Kommer ikke til å kjøpe separat dac selv. Glad jeg testet.

Gehe

Medlem
6 Des 2007
687
0
0
Jeg har selv ikke testet så voldsomt hvilken forskjell det er på ekstern DAC og ikke, men da jeg første gangen gikk over fra analog til digital fra pc'en var det en enorm forskjell (PC -> Denon 3805). Noe av det som kan gjøre at du ikke hører noe forskjell er høyttalerne du har, hva du hører på og evt. filene du bruker.

F.eks. pop er mindre følsomt når det kommer til hele systemet (min mening).

bircoff

Medlem
15 Jan 2009
1.115
0
0
Jeg kjører Macbook Pro og en A-DAC fra Abrahamsen. Det er som og løfte en pute bort fra hodetelefonene. for meg gir DAC et kjempeløft til lyden.

HaakonDrang

Medlem
29 Aug 2012
519
0
0
Takk for svar :)

For å bruke headset med Hegel HD2 må jeg koble headsettet inn i forsterkeren?
Hegel HD2 har bare analog og digital utgang, ikke noe som fungerer til headsettet.

AvB

Medlem
3 Sep 2012
147
0
0
Jeg merket stor forskjell da jeg koblet til en Hegel HD2 i forhold til da jeg brukte lydkortet som er integrert i hovedkortet. Følte at jeg fikk det jeg forventet til den prisen.

HaakonDrang

Medlem
29 Aug 2012
519
0
0
bircoff skrev:
Jeg kjører Macbook Pro og en A-DAC fra Abrahamsen. Det er som og løfte en pute bort fra hodetelefonene. for meg gir DAC et kjempeløft til lyden.
Hvordan headset har du?
Kobler du headsettet rett inn i dacen?

HaakonDrang

Medlem
29 Aug 2012
519
0
0
Og en ting til.

Det kommer en pipelyd når jeg setter volumet på forsterkeren høyt. Det høres ikke når jeg spiller musikk, men uten musikk er det ganske irriterende. Det er der ikke når den står kobla i Mac'en uten at lydutgangen fra Mac'en er sendt til USB'en. Med en gang jeg trykker på at lyden skal ut til USB'en kommer lyden. Hva er dette?

Det er også støy/skurring i bakgrunnen når jeg kobler headset til forsterkeren. Hva er dette? Kan dette ha noe med at jeg nå bruker en ganske gammel forsterker?

MB-S124

Medlem
23 Apr 2012
1.332
0
0
bircoff skrev:
Hvilken avspiller og innstillinger bruker du?! Hvor gjøres evt. disse instillingene?

bircoff

Medlem
15 Jan 2009
1.115
0
0
spiller slik som dette:

Itunes med lossless bibliotek eller Spotify premium -->
USB-->A-DAC--> Shiit Asgard HeadAmp --> AKG K501 klokker.

MB-S124

Medlem
23 Apr 2012
1.332
0
0
Ok da er det samme som meg, Har A-DAC II med mulighet for fullbalansert signalvei(noe jeg har helt ut til monoblokkene). Er minimal lydforskjell jeg klarer å høre.

hygen

Medlem
20 Mai 2005
9.990
0
0
HaakonDrang skrev:
Hei :)

Har akkurat fått en Hegel HD2, og gledet meg veldig til å prøve den.
Satt den opp, og satt på musikk. Har switcha litt mellom den og vanlig AUX nå, men hører ikke noe særlig forskjell. Er bare så vidt.

Forsterkeren jeg har nå er ikke optimal for høyttalerne, da jeg har litt for svak forsterker. Vil dette ha noe innvirkning?
Høytalerene er vel heller ikke så vennlige når det gjelder lyd og detaljer