Vis oss ditt DIY møbel

vidareje

Medlem
14 Feb 2007
455
0
0
Rasta
Jeg savnet en tråd som dette da jeg skulle lage min TVbenk.
Håper mange vil dele sine kreasjoner med oss andre:-D
Jeg har brukt benkeplater i bjørk fra IKEA behandlet dem med Osmo oljevoks. Rørene mellom platene er syrefaste børstede stålrør (ca50mm i diameter). Det hele er spent sammen med gjennomgående gjengestenger.
Nå har jeg endelig plass til alt utstyret som kommer etterhvert :-D
Kanskje ikke så spenstig design, men funksjonelt.

Takk vrod :-D Jeg har på undersiden av topplaten satt inn en rampa muffe, det er en slags sylinder med tregjenger på utsiden og maskingjenger inni. Jeg måtte nøye meg med M6 kunne få tak i M8 fra Tingstad i Stavanger, men siden Maxbo på Alna er 10min unna, ble det kun M6.
Vidar

vrod

Medlem
22 Feb 2008
93
0
0
Fin hylle!

Må virkelig si at det var et fint møbel med et enkelt designmessig uttrykk.
Hvordan har du festet gjengestålet til topp-platen uten å ha det til å gå gjennom?

DiFontaine

Medlem
10 Nov 2007
3.393
0
36
Denne hadde jeg før:

Leca-blokker og hobbyplater lakket svarte.

Er nylig byttet ut til fordel for en kjøpt (!!!) benk. Noe av grunnen til utskiftingen var å få et ryddigere oppsett, og skjule kabler osv...

Mania

Medlem
4 Mar 2009
697
0
0
Vet akkuratt hvordan jeg vil ha det. må bare få tid til å lage.:-D

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
vrod skrev:
Hvordan har du festet gjengestålet til topp-platen uten å ha det til å gå gjennom?
+1

DET lurer jeg også på vidareje :confused: Har du brukt noen spesielle skruer?

hagr

Medlem
10 Mar 2007
1.840
0
0
Han snakket om en sylinder med tregjenger utenpå. Kanskje han bare har borret og skrudd? :)

Tandstad

Medlem
21 Feb 2005
3.975
1
36
www.home.no
Om ein er nøyaktig, kan ein berre borre 10-15 mm med samme diameter som røret opp i topp-plata, og så brukar ein aralditt eller noko til å få det festa. Om dette er tilfelle her veit eg ikkje dog :)

Flott benk vidareje!

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
hagr skrev:
Han snakket om en sylinder med tregjenger utenpå. Kanskje han bare har borret og skrudd? :)
Hmm, tja jeg vet det finnet en slags hylse med tregjenger utenpå og maskingjenger inni men aner ikke hvor man får tak i de.

freddie

Medlem
20 Feb 2006
8.887
0
0
Her er mitt eksemplar...

3 m benkeplate i heltre eik, som ble delt i to.
Side/skilleveggene er to 12 mm mdf panelplater som er limt sammen, og festet i benkeplatene med lim og treplugger i tillegg til et par forsenkede skruer.

Fungerte fint en stund, men benkeplaten var dessverre av dårlig kvalitet så den begynte å vri seg og sprekke. :cry:

Vedlegg

vidareje

Medlem
14 Feb 2007
455
0
0
Rasta
Nå begynner det å hjelpe med innlegg:-D
Jeg har på undersiden av topplaten satt inn en rampa muffe, det er en slags sylinder med tregjenger på utsiden og maskingjenger inni. Jeg måtte borre ett10mm hull ca 20mm inn i platen å skru muffen inn og vips hadde jeg maskingjenger på undersiden av topplaten. Det er ikke så mange som har disse muffene, men Maxbo på Alna har M6 og Tingstad i Stavanger har M6 og M8.

Vidar

31 Okt 2004
16.666
2
38
Både racket og platene bak på veggen er DIY. Laget av kryssfinér som er pusset og beiset. Bak veggene er det dempeplater og rom for kabler. Diffusorer fra Svanå Miljö Teknik Nyheter er plassert på platene for å behandle försterefleksjon bak höyttalerne.

Haymaker

Medlem
12 Apr 2008
991
0
0
Diy

Hele huset er forsåvidt DIY, men også den tapetserte veggen bak fjernsynet, stereobenken i eik, og salongbordet i eik/sotet glass.

Ellers byttes NAD snart ut med ny receiver+effekt. Lerret skal bak den nedforte veggen fra taket.

Vedlegg

Haymaker

Medlem
12 Apr 2008
991
0
0
Haymaker skrev:
Hele huset er forsåvidt DIY, men også den tapetserte veggen bak fjernsynet, stereobenken i eik, og salongbordet i eik/sotet glass.

Ellers byttes NAD snart ut med ny receiver+effekt. Lerret skal bak den nedforte veggen fra taket.
Ellers er det to stk SVS Pb-10 som har fått plass i stereobenken:)