Viktighet av like forsterkere til høyt?

Ivan

Medlem
18 Feb 2003
1.170
0
0
Hei!
Lurer på en ting. Dersom jeg går for en seperat forst. løsning for hver høyt eller deler d opp i front, center, bak. Hvor viktig er d at alle forsterkere er av samme merke/styrke ??

Ivan

SnOopy

Medlem
12 Des 2002
1.884
0
0
www.kallevag.com
Persolig hadde jeg ønsket å benytte like forsterkere på front og senter. Surround høyttalerene er det ikke så viktig med, men jeg hadde nok kjøpt identiske der også.

I styrke (watt) er det greit å ha effekt i forhold til størrelsen og følsomheten på høyttaleren.

Selv har jeg høyttalere som har anbefalt effekt i 8ohm:
Front: 150W 91db
Senter: 100W 90db
Surr: 100W 90db

Jeg kan greie meg med en noe "svakere" forsterker til surround, men ikke mye. Det er greit å ha litt "trøkk" i senter så jeg kjører på med samme effekt som til front.

Har ikke kjøpt noe enda, men vurderer:
3 stk Vincent mono blokker 996. (125W/8ohm RMS)
Thule Spirit IA100/3 (3x100W/8ohm RMS)
Marantz MM9000 (5x140W 8ohm ????)

Skaffe 1 stk NAD 218 THX (front) og 1 stk 216 THX (senter)

Ivan

Medlem
18 Feb 2003
1.170
0
0
Takk for svaret!

Sitat følgende link:
För den som vill löpa hela linan är det dags att titta på bi-amping. Istället för att använda en förstärkare till alla kanaler har man en stereoförstärkare per högtalare
http://minhembio.com/artikel.asp?aid=29

Kan en her bruke en "vanlig" stereoforst., og bør en bruke sammme på alle høyt? Kan d være en løsning å kjøpe noen utgåtte stereoforst. "rimelig" får å bruke til dette formålet, eller blir dette bare tull?? :?

Ivan

SnOopy

Medlem
12 Des 2002
1.884
0
0
www.kallevag.com
Du kan godt bruke "stereo" forsterkere med 2 kanaler, men det blir ofte dyrere en effektforsterkere. Effektforsterkere har ofte større effekt.

-Integrerte begynner ofte med 20-30W i 8ohm til godt over 100W.
-Effektforsterker begynner ofte på 50-60W 8ohm og nesten til 1000W.
-Dette er "vanlig", men ingen regel uten unntak.

-Det er billigere å kjøpe en 2x100W effektforsterker enn en 2x100W integrert. siden du da slipper forforsterkeren.

-Problemet er å få tak i like mange identiske stor integrerte stereo forsterkere brukt.

Bi-amping er f eks. å benytte begge kanalene på en stereo forsterker (mono signal) på samme høyttaler for de høyttalerene som har denne muligheten. F eks. venstre til diskant, mellomtone og høyre til bass.

Dette er en bra, men dyrt. Benyttes oftere i systemer med store høyttalere.

For oss vanlige lønns mottakere er det bedre å sattse på en effekt kanal pr. høyttaler. Du kan benytte bi-wiring ved å bruke forskjelig høyttalerkabel til diskant, mellomtone og bass. Du bruker da samme forsterker utganger for disse kablene.