Viasat starter med 4K UHD satelitt sendinger

Bodin

Medlem
9 Mai 2007
2.499
5
38
Forhåpentligvis blir det 100Hz og HDR. Har forstått det slik at 100Hz og HDR også vil ha stor effekt selv om skjermen ikke dekker hele stueveggen ;)

Men så vidt jeg har forstått så er ikke UHD standarden for TV sendinger klar enda. Så der kan det være skjær i sjøen. Kjøp av tidlige UHD TV kan muligens være risikabelt meg tanke på UHDTV sendinger. Ingen HDMI spec støtter 100Hz frame rate og det er ikke valgt en standard for HDR (high dynamic range) for TV sendinger.

HDR er det som gir mest forskjell på ultrahd 4k og vanlig blu-ray, selve oppløsningen må du ganske nermt for å se forskjell fra 1080p til UHD/4k

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
HDR er det som gir mest forskjell på ultrahd 4k og vanlig blu-ray, selve oppløsningen må du ganske nermt for å se forskjell fra 1080p til UHD/4k

Jeg vil heller si at 10bit og videre fargerom (bt2020 som egentlig er DCI/P3) er det som vil gi størst forskjell til vanlig BD. Det er lenge til TV og projektorer vil aldri vise HDR sånn det er ment med 4000+ nits Peak White.

Tech2

Medlem
31 Mar 2008
222
0
0
Viasat har jo ikke PL, men har helt klart mye å fare med..Champions League og Formel 1..og DAB er ingen fiasko....det funker som bare det...:) Og alle vet jo at 720 funker best på sport....så lenge bildene er bra, så er det det som teller....ikke om det er Full HD....men ettersom Fotball EM skal vises på både NRK (720) og Tv 2 (1080) så er det jo bare å se om det er noen forskjell :)

På CD satellitt sender NRK-kanaler og TV2-kanaler inkl. PL/TV2SportPremium i 720P, mens TVNorge (og de andre "Discovery"-kanalene) sender i 1080i.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
53
Jessheim
Forhåpentligvis blir det 100Hz og HDR. Har forstått det slik at 100Hz og HDR også vil ha stor effekt selv om skjermen ikke dekker hele stueveggen ;)

Men så vidt jeg har forstått så er ikke UHD standarden for TV sendinger klar enda. Så der kan det være skjær i sjøen. Kjøp av tidlige UHD/4K TV kan muligens være risikabelt meg tanke på framtidige UHDTV sendinger. Ingen HDMI spec støtter UHD 100Hz frame rate og det er ikke valgt en standard for HDR (high dynamic range) for TV sendinger.

100 bilder per sekund kan vi nok bare drømme om. Tenk hvilken båndbredde vi ville vært oppe i da? Muligens om man har dedikert gigabit nettverk og ser TV via IP, men glem det via satellitt. Men det hadde vært gull om det var mulig :mrgreen:

HDR via strømming er dessverre er trist skue enn så lenge. I hvert fall det jeg har sett til nå via Netflix, for der er det banding i alle fine fargegraderinger. Som Andreas nevner er det jo nettopp økt fargeoppløsning som er det beste med HDR, men det ser altså ikke ut til at denne fordelen overlever "komprimeringen" til strømme-leverandørene?

Bobben1

Medlem
24 Sep 2006
8.122
0
0
Lunner/Hadeland
100 bilder per sekund kan vi nok bare drømme om. Tenk hvilken båndbredde vi ville vært oppe i da? Muligens om man har dedikert gigabit nettverk og ser TV via IP, men glem det via satellitt. Men det hadde vært gull om det var mulig :mrgreen:

HDR via strømming er dessverre er trist skue enn så lenge. I hvert fall det jeg har sett til nå via Netflix, for der er det banding i alle fine fargegraderinger. Som Andreas nevner er det jo nettopp økt fargeoppløsning som er det beste med HDR, men det ser altså ikke ut til at denne fordelen overlever "komprimeringen" til strømme-leverandørene?

Det er selvfølgelig grunn til å frykte at du har rett men det er lov å drømme :mrgreen:
Det er ikke godt å si hvor mye mer båndbredde UHD 100Hz vil kreve i forhold til 50Hz. Det er hvertfall ikke det dobbelte.
Høyere framerate betyr at det er mindre endringer mellom hvert bilde og da blir HEVC komprimeringen mye mer effektiv.
Men den største utfordringen med UHD 100Hz er kanskje på produksjonssiden.

Kanskje overgangen til HEVC komprimering gjør at det kan dukke opp andre formater som f.eks. 1080p 100Hz HDR. Det kan jo hende et slikt format er bedre egnet til TV sendinger. Det er ikke sikkert statisk oppløsning er det viktigste for opplevd kvalitet for TV sendinger hvor det er litt andre utfordringer enn i filmproduksjoner.

Polarbear

Medlem
19 Jun 2006
3.153
0
0
Viasat lanserer UHD-boks. Artikkel i Videomagasinet.

Viasat lanserer UHD-boks | Videomagasinet | Videomagasinet

cdboks.jpg

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.208
18
38
Da har jeg hatt UHD boksen en stund....og testbildene fra Astra var jo riktig fine...men fikk ikke inn noe annet på den andre UHD kanalen...i dag er det Champions League på kanalen som er flyttet til plass 48...og fikk fremdeles copy protection failure....nå vet jeg hvorfor...min Yamaha RX A 2020 er utdatert med hensyn til HDCP 2.2....så noen hakk ned til RX V 781...som kommer i morgen...i kveld blir det UHD boks rett inn i Tv'en.....

nordic45

Medlem
28 Jan 2005
9.129
38
48
Viasat er utenkelig for meg. Disse lobotomerte boksene CD og Viasat har er ubrukelige for meg. Da velger jeg CD siden de kan brukes 100% med Linuxbokser.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.208
18
38
Da oppgraderte jeg til Yamaha R-XA 860....har også oppdatert til nye HDMI som fikser 4 K...Monster cable...begge de to nye tunerne til CD og Viasat kan gi 1080P ut...Viasat sin kan gi 2160 P 50hz hvis man ønsker...kjøpte nye bokser fordi jeg ikke er en sportsidiot...men liker å oppgradere når jeg først hadde kjøpt 4 K TV...
og det beste bildet får man jo med satelitt. Begge boksene gir et bedre bilde enn de gamle...og de er raskere...og har mer enn nok kanaler å se på med CD og Viasat...
Har vokst opp med svart/hvitt TV og Langbølge og Mellombølge...og min far kjøpte FM radio i 1960....og ettersom alt nå er didgitalt så erjeg også DAB fan...har hatt DAB i bil siden 2002....FM er bare tull...akkurat som analog TV var det en gang i verden....Fornøyd med mitt løft i den vanlige TV tittingen min...og div Netflix serier i 4 K og DOLBY VISION....kommer nok ikke til å kjøpe en 4K spiller...Blu-ray fungerer bra nok for meg...og gleder meg til Formel 1 i 4 K til neste år...

Polarbear

Medlem
19 Jun 2006
3.153
0
0
http://advanced-television.com/2016/05/13/mtg-launches-first-nordic-uhd-channel/

MTG has joined forces with satellite operator SES and electronics giant Samsung in order to bring the new channel to life, broadcast via satellite in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Viasat Ultra HD will feature selected live sport events from the UEFA Champions League and other MTG sports rights, specially produced in Ultra HD to offer unprecedented detail.

Viasat will also be launching a new Ultra HD set-top box from Samsung, as well as a TV-Module enabling customers with an Ultra HD TV to see the channel. The channel will initially be available to all Viasat satellite customers with sports channels in their package.

Sist redigert:

RiZLa_7

Medlem
22 Jul 2009
1.004
0
0
Wow, dette er jo et stort gjennombrudd!
Hvis en først starter, så følger resten etter.

For en fotballentusiast som meg så er dette veldig spennende. Da er det for TV2 å få ræva i gir og sende Premier Leage i UHD til neste sesong .. ?

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Interessant. Vil nok ta tid, men kan jo tenkes at f.eks Premier League sendes i Ultra HD innen et par år.

Polarbear

Medlem
19 Jun 2006
3.153
0
0
Interessant. Vil nok ta tid, men kan jo tenkes at f.eks Premier League sendes i Ultra HD innen et par år.

Ifølge artikkelen skal det starte opp til høsten.

Viasat Ultra HD will be the Nordic region’s first ever TV channel with Ultra HD content, and be launched when the next sports seasons kick off this Autumn.

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Står ingenting om at man skal starte PL sendinger i Ultra HD til høsten så vidt jeg kan se. Var det jeg skrev.

bobi

Medlem
26 Jan 2008
2.410
0
0
Det hadde vart moro med 4K, men det ser ut som en fiasko dette også, bare se på Full HD sendinger, det er så få kanaler at jeg føler at vi vanlig folk har blitt lurt.
Minner meg litt om DAB fiaskoen , og nå er det slikt at DAB+ er tingen. Ja jeg er for 4k sendinger men om man får det nå eller om 10 år er det som er forskjellen. Viasat som også har den dårligste pakken etter min mening.

mvh

bobi

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.631
6
38
Blir det ikke et problem med båndbredde? Det er vel en grunn til at ikke alle kanaler er i HD, eller Og hvis det bare blir sport som vises i 4k så kan de like gjerne drite i det.