Viasat og Canal Digital= sant, men hva skjer?

florrepus

Medlem
26 Des 2008
461
2
18
CD eies av Telenor, og sender fra Thor-satellittene, som også eies av Telenor. Viasat derimot, leier plass hos satellitter eid av SES (firma i Luxemburg). Vil alt på sikt bli sendt fra Thor, når avtalene Viasat har med SES utløper? Sikkert et problem med alle kunder som må snu på parabolene, men...?? Vil begge firmaer fortsatt eksistere, eller bare ett? Hvem vet?

• Like
Reactions: classic46

Nemesis

Medlem
2 Feb 2004
1.849
4
38
63
avforum.no
Det nye navnet er for sammenslåingen er Allente.Jeg er Viasat kunde.Fikk mail nå i uka om å bekrefte adressen min da de vil komme å justere parabolen min til ny sattelitt.Var ikke nevnt når dette skulle skje,men skulle få beskjed i god tid.

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.376
1
38
Viasat vil vel fortsette å eksistere. Slik jeg har forstått det, er det en del av NENT/Viasat som slås sammen med Canal Digital Satellitt - der Viasat/NENT og Telenor hver eier like mye. Eksempelvis drives Viaplay ikke i denne delen av selskapet, og har dermed ikke en direkte kobling mot denne sammenslåingen.

Høres vel ellers logisk ut at de går over til å bruke samme distribusjon. Men om det skal teknikere hjem til alle vil det vel ta tid å gjøre en slik overgang. Ville vel i utgangspunktet tro at de på sikt også vil gå over til en plattform også, da med tanke på både dekoder og apper?

florrepus

Medlem
26 Des 2008
461
2
18
Nå vet vi. Viasat og CD blir sammen i nytt selskap: Allente. Alle Viasatkanaler stopper på Sirius i løpet av 2021og flyttes til Thor.

Alle eksisterende Viasatkunder får montør hjem til seg for å få justert og sjekket installasjonen gratis. Dette er obligatorisk, Allente godtar ikke at en gjør det selv.

Om du vil bli ny kunde, får du alt utstyr gratis, og 3 mnd gratis abonnement på programpakken om du vil ha montør hjem til deg for installasjonen. Men du kan også gjøre det selv, da får du 6 mnd gratis (men må betale 210 kr for å få tilsendt utstyret).

• Like
Reactions: Nemesis

florrepus

Medlem
26 Des 2008
461
2
18
Tilfeldigvis traff jeg får to uker siden en person som eier et av firmaene som har avtale med Allente i forbindelse med flytting av Viasat fra 5 grader øst (SES/Atsra-satellitter) til 1 grad vest (Thor). Han sa at han visste ikke, de ventet på at ny programvare til tunerne skulle bli klare. Og at beskjeden de hadde fått, er at alt må være oppgradert innen september.

Jeg kontaktet kunde-"service" (ha ha) forleden for å høre når oppgradering skjer. Jeg har tuner hjemme og på hytta så de må komme begge steder. De aner ikke når det vil skje, sier jeg vil bli kontaktet av firmaene som skal gjøre jobben når det passet for dem. Jeg spurte hva oppgradering av programvare vil innebære, vil vi f. eks miste eksiterende opptak på tunerne. Svar: vet ikke.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.248
20
38
Jeg har hatt Canal Digital siden 1998 og Viasat siden 2002. Aldri noe problem med opptak etter oppgradering av boksene.
Ps: det kom Mail i dag fra Allente om alt som kommer til å skje.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Sist redigert:

florrepus

Medlem
26 Des 2008
461
2
18
Da sim-kortet i en av Viasat-tunerne mine sluttet å virke, fikk jeg tilsendt et nytt. Da mistet jeg alle opptak. I flg Viasat er det "riktig", fordi opptakene er kryptert med nøkkelen fra det sim-kortet som sitter i tuneren, og et sim-kort kan ikke kopieres/dupliseres. Jeg fikk en e-post med generell info om sammenslåingen før påske, og ikke hørt noe siden da.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.248
20
38
Har hatt X-antall Viasat tunere, men aldri trengt å bytte SIM-kort .
Men tar det ut innimellom på den nyeste tuneren og renser det litt for støv? Og så virker det igjen.
Det kommer nok Mail til deg også, en dag.
Det er en god stund til de kutter ut den «gamle» satellitten.

Sent from my iPad using New Forum mobile app