Ventilasjonsrør og kanalvifte

christr

Medlem
6 Jul 2011
110
5
18
Hei hei!

Jeg driver og mekker til ventilasjon i en liten hjemmekino (rom-i-rom). Har allerede laget til tilluft bak i rommet, og skal nå lage til avtrekk fremme. Denne skal kombineres med en kanalvifte. Det er lagt opp til 125mm rør lagt i kasse øverst i fremre del av rommet. Planen var da et 125mm rør i tynn utførelse (DIY eller ferdig) og godt med isolasjon rundt. Denne skal da bukte seg litt opp og ned for å dempe best mulig lydbølger. Kassen kles inn med to lag gips.

Har fått for meg at spirorør og fleksible ventilasjonsrør bærer med seg en del lyd, og derfor ikke er de beste egnede. Kan naturligvis hive på Iydfeller, men har kun 2-2,5 meter å gå på, så vil nytte hele lengden til demping. I mitt hode vil et perforert rør eller rør laget av netting eller lignende med god tykkelse med isolasjon rundt være bedre. Noen som har noen tips/eksempler? Eller er de fleksible rørene veien å gå?

Ellers noen som har tips til god og effektiv kanalvifte som ikke tar for mye plass? Gjerne med trinnløs regulering eller mulighet for å stille inn på lav hastighet.

Se bilde. Ventilasjon vil da trekkes ut i øvre venstre hjørne, og går ut av rommet i øvre høyre hjørne.

På forhånd takk:)

Vedlegg

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
298
16
18
Siden ingen andre skriver noe, så får jeg bidra:) Jeg har ingen erfaring med ventilasjon, men holder på å lese meg opp selv. Har fått med meg følgende tips i en annen tråd her på forumet, søk opp «Da begynner det - Melsom kino», der har Hunsbedt noen tips:)

• Like
Reactions: christr

christr

Medlem
6 Jul 2011
110
5
18
Siden ingen andre skriver noe, så får jeg bidra:) Jeg har ingen erfaring med ventilasjon, men holder på å lese meg opp selv. Har fått med meg følgende tips i en annen tråd her på forumet, søk opp «Da begynner det - Melsom kino», der har Hunsbedt noen tips:)
Takk takk:) Skal sjekke ut!

runnis

Medlem
4 Des 2006
316
2
18
Er det bare snakk om 2-2,5m kan du kanskje benytte et par fleksible lydfeller hele veien? Disse demper bedre jo mer du bøyer de.

Viftealternativ kan være Systemair K125EC med et potmeter (MTP10) for trinnløs regulering, evt. KVK Silent 125 AC og spenningsregulator. Hva har du for tilluften? Har du f.eks. varmegjenvinning, evt. ettervarme? Tenkt på filtrering (f.eks. FGR125)?

Skal du ha tilluft og avtrekk i samme ende av rommet, men på hver side? I såfall bør du tenke på hvilken ventil du skal ha for tilluft, da denne bør ha litt kastelengde for å få tilstrekkelig omrøring i rommet (f.eks. VI 125 ELEGANT Bakkantventil).

Sist redigert:

christr

Medlem
6 Jul 2011
110
5
18
Hei, og takk for svar, runnis! Ikke fått med meg før nå at du hadde svart...

Systemair K125EC er den jeg peilet meg inn på selv, så da tenker jeg det blir den:) Fleksible lydfeller høres lurt ut, og kommer til å gå for dette. Jeg ender da opp med to lydfeller. Ville du selv satt kanalvifte mellom disse to, eller ville du satt den på utsiden av rommet, med to lydfeller mellom vifte og kino?Viften vil stort sett bare være på under visning av film, så lyden fra viften utenfor rommet tenker jeg kan være akseptabel de timene det gjelder, men det vil jo avhenge litt av faktisk lyd viften lager...

Tilluft er en passiv ventil (med DIY lydfeller) i bakkant av rommet. Her får jeg inn luft fra kjellerrommene ved siden av (store rom som har godt med lufting). Har også lagt opp til mulighet for å hente inn uteluft - men tester først å veksle kjellerluften. Har ikke noe for varme eller varmegjenvinning foreløpig. Kjeller er veldig kald/sval til vanlig, også på sommeren, så håper å kunne slippe unna varmepumpe. Ved behov er portabel ovn det eneste jeg tenker benytte (kun i de aller kaldeste periodene).

runnis

Medlem
4 Des 2006
316
2
18
Hold viften utenom rommet om du kan ja, med to lydfeller etter hverandre. Noen særlig kjøleeffekt vil du ikke få, men økt temperatur fra varmetilskudd er naturligvis avhengig av utstyr og personer i rommet.

• Like

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.699
50
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Beklager for seint svar her. Jeg bygde alle kanalene selv med 12mm MDF og 50mm skumgumgummi på innsiden av innsug, og nettingrør med glava rundt i diy-kasser til utlufta. Fungerer helt flott, hører ikke noe til støy fra rommet ute på verken innsug-side eller utkast-side.
Masse info i min byggetråd finnes, er bare å søke opp til linket avsnitt på førstesida i tråden! ;)

• Like