Valg av takhøyttalere til atmos. Innspill?

Martin.H

Medlem
2 Okt 2019
17
7
3
Hei.
Er i byggeprosessen av hjemmekino, skal ha et 5.1.4-oppsett.
Har klipsch reference premiere som front, senter og bakhøyttalere.

Synes det er vanskelig å velge takhøyttalere, siden innstallasjonen er temmelig endelig. Jeg vurderer KEF CI160 QR som selges av avshop, som har dispersion angle på 125 grader, som er veldig bra. Jeg har ca 2,4m takhøyde, og skal plassere takhøyttalerene ca 2,4m fra bakveggen, og sofa ca 1m fra bakvegg. Med dette oppsettet vil ørehøyde tangere lydfeltet til en høyttaler med spredning på ca 90-100 grader.

Jeg har i utgangspunktet lyst på Klipsch sine takhøyttalere i reference premiere serien, nærmere bestemt Klipsch pro-160RPC. Disse har samme elementteknologi som resten av høyttalerne, som jeg liker godt. Men spredningen på dem er "bare" 100 grader, og elementene kan ikke vinkles. Jeg er litt redd for at jeg vil sitte helt på yttergrensen av lydfeltet til de fremste takhøyttalerne, og dermed få dårligere atmos-effekt.

Har dere noen innspill rundt dette? Er det helt essensielt å sitte godt innenfor lydfeltet til takhøyttaleren? Vil det å gi sikre god spredning være mye viktigere enn å ha en høyttaler som er mest mulig lik resten av systemet? E

Et viktig poeng med klipsch er at de er såpass sensitive, og med de som takhøyttalere vil dette gjelde alle høyttalerne i anlegget.

Setter pris på innspill! Det er litt vanskelig å kjøpe disse høyttalerne og angre seg etter hullet er kuttet.

Håkonlj

Medlem
9 Feb 2020
6
0
1
Toten
Selv har jeg dynavoice magic fx 4 veggmontert helt oppunder taket foran og bak, og syns det fungerer glimrende. Det er ikke de dyreste høyttalerne man finner akkurat, men som effektkanaler for atmos syns jeg de gjør jobben meget bra for prisen. hvorvidt man sitter rett i posisjon for de er jeg usikker på da jeg ikke har testa mye, men de fungerer iallefall finfint her. Øvrig frontrekke er b&w 600 serien

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
12
1
3
Som takhøytaler/atmos så er det "fill inn" - omgivelseslyd. Jeg tviler sterkt på at du merker forskjell på KEF eller annet (i samme divisjon) - hovedlyden kommer jo fra annet sted (og du bruker de ikke til å lytte på favorittplata heller). Jeg har valgt B&W med vinklebar diskant som takhøytaler i ett rom og faktisk en innfellt vegghøytaler montert i tak i et annet som (en historie for seg selv) - og jeg får "taklyd" som løfter film/tv opplevelsen fra de begge...

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Atmos er nok ikke lenger "fill in", da den objektbaserte lyden i de nye formatene sendes over samtlige kanaler i fulltone. Det er derfor svært viktig at takhøyttalerne står i stil med resten, og det er ekstremt viktig at spredningen er tilstrekkelig.