Valg av subwoofer til hjemmekino

BjørnK

Medlem
2 Jan 2013
78
2
8
Jeg har en 7.1 hjemmekino installert nede i kjellerstua som er ca 3 meter bred, 5 meter lang og et åpen trapp på ene langsiden (totalt ca 22 kvm, takhøyde 2,2 meter) Nyoppusset, med lettvegg og isolasjon på innsiden. Murfasade utenfor (I tilfelle dette er info som kan ha noe å si)
Tv og front av kino er på kortsiden med et Dali Opticom høytalere.
Gulvet består av grunnmur, islolasjon, varmefolie og parkett.
Jeg har pr dags dato en Dali consept 8" subwoofer som står i hjørnet ved høyre fronthøytaler.
Introen på en av mine favorittfilmer, Interstallar har fått meg til å skjønne at min subwoofer ikke duger lengre.
99% av subwoofer tiden er film/tv-serier og PS4.

Hva anbefaler dere?. Maks pris på subwoofer: 10 000kr.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.032
15
38
Brukt SVS, som f.eks PB13, er både nå og da til salgs under 10 lapper.
XTZ gir også mye for pengene. Flere andre gode merker der ute også. Men skal ikke anbefale noe jeg aldri har prøvd før. Akkurat nå har jeg Velodyne DD18 og SVS SB16 i et rom ca like stort som ditt.

Skal du ha dyp bass betyr størrelse på membran og slaglengde alt. Det er begrenset hvor lave frekvenser du kan gjengi med 8 tommer uansett.

Det kan være litt utfordrende å få god jevn bass med kun en sub. Selv med optimal plassering, akustisk behandling av rom og bruk av EQ har jeg tilgode å få like bra resultat med én sub som med to. Men det betyr ikke at alt annet er meningsløst. Du vil få et langt bedre fundament med en god 13 eller 15 tommer enn det du har i dag.

BjørnK

Medlem
2 Jan 2013
78
2
8
Takk for svar, jeg har søkt litt på forumet her og litt på nettet.
Foreløpig, så vurderer jeg en Klipsch R-115SW med trådløs oppkobling, og en SVS PC-2000 til
Begge 12". Noen tanker?

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.032
15
38
Takk for svar, jeg har søkt litt på forumet her og litt på nettet.
Foreløpig, så vurderer jeg en Klipsch R-115SW med trådløs oppkobling, og en SVS PC-2000 til
Begge 12". Noen tanker?
Begge har ord på seg for å være gode sub'er. Blir sikkert bra.

Å få to ulike til å spille godt sammen kan også være litt vanskelig i blant. I så fall kan en minidsp være utrolig nyttig, selv om du har receiver som tillater uavhengig kalibrering av flere sub-kanaler.

BjørnK

Medlem
2 Jan 2013
78
2
8
Begge har ord på seg for å være gode sub'er. Blir sikkert bra.

Å få to ulike til å spille godt sammen kan også være litt vanskelig i blant. I så fall kan en minidsp være utrolig nyttig, selv om du har receiver som tillater uavhengig kalibrering av flere sub-kanaler.
For å få de mest mulig "kone-vennlig" så planlegger jeg å ha kun en sub. Klipsch R-115SW med trådløs kobling tenkte jeg kunne plasseres under trappen (litt bak og til venstre for sweetspot).
SVS PS-2000 tar mindre gulvplass (42 cm i diameter), så tenkte den kunne ta plassen til min gamle SW i hjørnet fremme ved siden av høyre front. Nå er jeg klar over at dette ikke er måten man får best mulig lyd på, men igjen "kone-vennlig"

BjørnK

Medlem
2 Jan 2013
78
2
8
WAF kan trumfe alt
He he... Ja. Mitt innsalg ovenfor kona er at nå skal jeg fjerne den "store" boksen i hjørnet ved tven.
Kjøper en litt større som jeg planlegger å sette under trappen, eller bak sofaen, så vi får utnyttet gulvplassen litt bedre ;)
Det ble en Klipsch R-115SW med trådløs tilkobling (krysser fingrene for at den trådløse løsningen fungerer optimalt) mest pga da kan den plasseres hvor som hels i stua. :)

Sist redigert:

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.032
15
38
Det har skjedd gode ting hva gjelder trådløst og sub. Så det burde fungere også for deg. Kjenner ikke Klipsch sin løsning, men har prøvd den REL bruker og det var bra hvertfall.

Hvis du ser at waf tillater flere plasseringer ville jeg prøvd meg frem litt. Er ikke alltid mest praktiske løsning gir best lyd.

BjørnK

Medlem
2 Jan 2013
78
2
8
Det har skjedd gode ting hva gjelder trådløst og sub. Så det burde fungere også for deg. Kjenner ikke Klipsch sin løsning, men har prøvd den REL bruker og det var bra hvertfall.

Hvis du ser at waf tillater flere plasseringer ville jeg prøvd meg frem litt. Er ikke alltid mest praktiske løsning gir best lyd.
Jeg har nå snakket med flere forhandlere av den trådløse enheten til Klipsch SW "Klipsch WA-2".
Det jeg har fått høre er at den er utsolgt over alt i norge samt at dette er en utgått modell. Ifølge en selger fra Budal Radio, så har Klipsch hatt uønskede lyder som oppstår ved bruk av den trådløse enheten.
Jeg kansellerte bestillingen av Klipsch R115SW og bestilte en SVS PC-2000 i stede (på papiret så har den dypest bass, 16Hz mot Klipsch sin 18Hz uansett)