Valg av prosjektor til stue

Dundersalt

Medlem
1 Okt 2020
1
0
1
Har en tanke om å skaffe meg prosjektor og lerret i stue, og er på jakt etter tips til hva man burde velge.

Lerretet må monteres i tak /drager, så må bli et motorisert lerret.
Avstanden fra sofa til lerret blir omtrent 3-3,5 meter. Avstand fra prosjektor til lerret blir da om lag det samme.
Ser for meg kanskje 92" lerret el. Men her kan dere gjerne komme med innspill på hva dere tenker blir passe. Avhenger jo også av hvor stort bilde prosjektor klarer på såpass kort avstand.

Siden det er i stuen vil jeg ikke ha full lyskontroll, så har behov for en lyssterk prosjektor, må også kunne brukes på dagtid, men da gjerne til fotballkamp, barnetv el. så ikke enorme krav til bildekvalitet. Ønsker allikevel en prosjektor som både kan levere en god opplevelse på fotballkamp dagtid, og en skikkelig filmkveld med alle gardiner dratt for.

Det meste av lyset utenfra kommer fra bak der lerretet vil henge, så forhåpentligvis blir det ikke for ille allikevel.

Har sett litt på Epson TW-7400. Ser fra spesifikasjoner at denne har et mye høyere støynivå enn forgjengeren 7300, og det bekymrer meg kanskje litt. Noen som har erfaringer med denne prosjektoren?

Budsjett (prosjektor): ca 15-20 000, Lerret ser jeg for meg opp til 10 000.

Noen med gode tips og erfaringer til et slikt oppsett? Andre prosjektorer jeg burde vurdere?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
TW7400 har ikke høyere støynivå i praksis enn forgjengeren, så det skal ikke være noe issue. Forskjellen opp mot 9400 er kontrasten, TW9400 ligger på rundt 5000:1 mens 7400 har under 1000:1. Dette betyr at du ikke får samme dynamikk når gardinene dras for, mens fotballen nok fungerer fint. Samtidig er det gjerne slik at alternativene i prisklassen, DLP-projektorer stort sett, ikke er stort bedre på kontrast, så i utgangspunktet - i prisklassen vel å merke - er TW7400 sikkert et greit valg.

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.162
34
48
For under 30k som du har satt pristaket på for projektor og 92" lerret,så får du en 82" eller 85" TV.
En stor TV ville jeg heller valgt siden du skal ha et så lite lerret.
Bedre brukervennlighet,slipper pærebytte etter 2-3k timer,bedre kontrast i et lyst rom/mere smell i bildet,slipper vente på at proj skal starte opp,lettere å sette opp,ingen støy,du får ekte 4K mulighet.
Var hos en kompis nylig han har samsung QE82Q70RATXXC 82" qled betalte nå nylig 22k hos elkjøp for en modell som var 1 år gammel,kostet ca 40k når den først kom,4K panel,Tven stod i en lys stue med masse vinduer,bare å glemme og få så bra bilde så stort med proj i den stuen,bildet hos han var meget bra sånn jeg så det selv om stuen var lys.

Sist redigert:

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
For under 30k som du har satt pristaket på for projektor og 92" lerret,så får du en 82" eller 85" TV.
En stor TV ville jeg heller valgt siden du skal ha et så lite lerret.
Bedre brukervennlighet,slipper pærebytte etter 2-3k timer,bedre kontrast i et lyst rom/mere smell i bildet,slipper vente på at proj skal starte opp,lettere å sette opp,ingen støy,du får ekte 4K mulighet.
Var hos en kompis nylig han har samsung QE82Q70RATXXC 82" qled betalte nå nylig 22k hos elkjøp for en modell som var 1 år gammel,kostet ca 40k når den først kom,4K panel,Tven stod i en lys stue med masse vinduer,bare å glemme og få så bra bilde så stort med proj i den stuen,bildet hos han var meget bra sånn jeg så det selv om stuen var lys.

Enig med Stian! TV er mer allsidig og lettvint i bruk. Hvis lyd er viktig for deg, er det fordel med PJ og lydtransparent duk, spes. mtp. plassering av center. Jeg har selv JVC X5000, godt fornøyd med den. Skal bygge en bat cave hjemmekino hvor den skal brukes. Uten et gjennomført kinorom og når str. er under 100», ville jeg gått for TV.

GeirN

Medlem
7 Sep 2012
23
1
3
Hvis jeg skulle sammenligne en brukt JVC DLA X5000 med en ny Epson TW9400, hvilken gir best bilde?
Har et rom som kan bli veldig mørkt (kke helt mancave) og et Dreamscreen lerret på ca 130 tommer. Kasteavstand og sitteavstand er ca 5 m. Brukes til film fra Oppo 105 og evnt AppleTV 4k. Foretrekker sortnivå og nyanser fremfor splash og mye lys.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
Hvis jeg skulle sammenligne en brukt JVC DLA X5000 med en ny Epson TW9400, hvilken gir best bilde?
Har et rom som kan bli veldig mørkt (kke helt mancave) og et Dreamscreen lerret på ca 130 tommer. Kasteavstand og sitteavstand er ca 5 m. Brukes til film fra Oppo 105 og evnt AppleTV 4k. Foretrekker sortnivå og nyanser fremfor splash og mye lys.
Jeg så film på en TW9400 på lørdag, riktignok barnefilm fra 2006 med flere barn tilstede, så det ble ikke en optimal test av projektoren. Det ble tid til 10 min test til slutt hvor jeg fikk testet en 4K-film hvor jeg byttet på lysstyrken på pæra. Synes det er vanskelig å sammenligne 9400 med min X5000 når rommene og lysforholdene er såpass ulike. Har testet min i bat cave, 9400en var i et rom med hvit himling gråfarge på vegg.
Jeg må si jeg ikke merket enormt stor forskjell i bilde på det lille jeg har sett. JVC regnes fremdeles for å være kongen på svartnivå og bildedynamikk. Jeg har også sett JVC N5 i 10 min, den var også bra, jeg ville gjerne hatt lysstyrken opp et hakk for mer smell i bildet. Alle disse tre projektorene er gode, men synes det er vanskelig å sammenligne når de ikke testes mot hverandre i samme rom.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
Jeg så film på en TW9400 på lørdag, riktignok barnefilm fra 2006 med flere barn tilstede, så det ble ikke en optimal test av projektoren. Det ble tid til 10 min test til slutt hvor jeg fikk testet en 4K-film hvor jeg byttet på lysstyrken på pæra. Synes det er vanskelig å sammenligne 9400 med min X5000 når rommene og lysforholdene er såpass ulike. Har testet min i bat cave, 9400en var i et rom med hvit himling gråfarge på vegg.
Jeg må si jeg ikke merket enormt stor forskjell i bilde på det lille jeg har sett. JVC regnes fremdeles for å være kongen på svartnivå og bildedynamikk. Jeg har også sett JVC N5 i 10 min, den var også bra, jeg ville gjerne hatt lysstyrken opp et hakk for mer smell i bildet. Alle disse tre projektorene er gode, men synes det er vanskelig å sammenligne når de ikke testes mot hverandre i samme rom.
Ser forresten du skriver: "Foretrekker sortnivå og nyanser fremfor splash og mye lys", da er kanskje X5000 mer tingen for deg?

GeirN

Medlem
7 Sep 2012
23
1
3
Ser forresten du skriver: "Foretrekker sortnivå og nyanser fremfor splash og mye lys", da er kanskje X5000 mer tingen for deg?
Jepp, om den dukker opp til grei pris og relativt ny så er X5000 kanskje det beste valget.
Takk Toroluf for din oppfatning. Nyttig!

• Like
Reactions: Toroluf