Valg av projektor?!?!

Arild71

Medlem
21 Apr 2005
2
0
1
Folkens her trengs hjelp :)

Jeg har planer om en projektor og lerret i et rom der jeg ikke kan justere lys. Den skal stå i en loftstue på hytten. Avstanden fra drager til drager er ca 2,6 meter, altså mellom der projektor og lerret skal henges opp :) Avstand fra sitteplass til lerret er ca 3,7 meter.
Budsjett på 20-25k.

Har god plass til 100" pluss lerret.

Hjelp her mottaes med STOR TAKK!

Arild R

Sist redigert:

oes

Medlem
18 Nov 2006
270
7
18
@Arild71 Dette høres ut som en jobb for en stor OLED tv, f.eks 75 tommer. Hvis du ønsker lerret pga mulighet for å rulle opp eller ned og sånn sett bli kvitt een i synsflaten så er behovet mer forståelig. Kommer tilbake med flere tips

Arild71

Medlem
21 Apr 2005
2
0
1
Hei.
Greia er den at jeg ikke har plass til tv. Derfor ser jeg på lerret som den beste og egentlig eneste løsning.
Men takk for at du engasjerer deg :)

vh
Arild R

oes

Medlem
18 Nov 2006
270
7
18
Hei.
Greia er den at jeg ikke har plass til tv. Derfor ser jeg på lerret som den beste og egentlig eneste løsning.
Men takk for at du engasjerer deg :)

vh
Arild R
Den er grei🙂

Da bør du vurdere 2 alternativer for projektor og 2 alternativer for lerret.

Hvis lang nok kasteavstand til den aktuelle projektoren så er vanlig projektor riktig løsning (som henger i taket bak i rommet) - sjekk kalkulator for min og max kasteavstand for ønsket lerret-størrelse på projector central (dott com). Innenfor prisklasse og formål (hytte, ikke avblendet) så vil jeg tro en Epson EH-TW6700 eller 6800 er aktuell modell for bruktkjøp. Full HD, altså ikke 4K. Ny modell visstnok med 4k heter Epson EH-TW7000 og selges for ca 13tusen kr.
Alt. 2 er såkalt Short Throw. Les mer om det - f.eks på nevnte side (bildet kastes opp på skrå fra rett foran lerretetet siste tips
Når det gjelder lerret så vil jeg tro du ønsker nedtrekk (evt opptrekk). Har du lyst til å bruke penger så finnes det lysavvisende løsninger (de avviser lys enten skrått inn fra siden, eller skrått inn ovenfra - slik at kontrast blir bra). DNP Supernova er gullstandarden, visstnok. De her som har greie på det sier styr unna Black Diamond.
Et mye rimeligere alternativ er et grått nedtrekkslerret - f.eks fra Grand View (Hifiklubben) eller Dreamscreen (AV Shop). F.eks. 109 tommer er kurtant størrelse, men ca 90 er også mer stort nok hvis du sitter ca 2.5 m unna. Grått gjør bildet litt mindre ømfindtlig for manglende lyskontroll - jeg benytter selv grått lerret.

Et par siste tips hvis du vil ha råd fra flere brukere er en mer beskrivende trådtittel - samt mer presis info om muligheter og begrensninger.

lykke til!