Valg av atmos-høyttalere

Martin.H

Medlem
2 Okt 2019
5
0
1
Driver og bygger rekkehus, og har et rom som skal bli et filmrom. Har nå 5.1 anlegg bestående av 5 x Klipsch Reference premiere (2x RP280F + 2xRP160M + 1x RP450C) + Arendal Sound Sub 2. Det blir lagt opp 4 høyttalerbokser i taket, som er plassert iht Dolby sin anbefalte plassering for atmos-høyttalere i 5.1.4-konfigurasjon. Alt skal drives av en Denon X4400

Det finnes så mange takhøyttalere og jeg synes det er vanskelig å vite hvilke som egner seg for hjemmekino og hvilke som er enkle "multirom-takhøyttalere", da jeg vil tro at disse har litt forskjellige egenskaper. 6-6,5" er stort nok.

Har sett litt på følgende:
KEF Ci160QR Pris: 2499,-
Sonance C6R Pris: 999,-
Dali Phantom E-60 Pris: 1999,-
B&W CCM665 Pris: 1999,-

Noen av disse som er åpenbart bedre enn de andre? Rommet er ikke stort (Ca 15kvm), så volum er ikke så innmari viktig. Lydbildet og posisjonering mtp atmos-lyd er prioritet.
Takk på forhånd!

wito

Medlem
18 Sep 2006
62
0
6
Hva med Klipsch, ettersom du allerede har det, f.eks. DS-160-CDT? Disse kan også vinkles 15° inn mot lytteposisjon:)

Martin.H

Medlem
2 Okt 2019
5
0
1
Det er absolutt en mulighet. Har faktisk ikke sett den modellen tidligere.

Det er vel en fordel at de er enkle å drive i tillegg, slik som resten av anlegget. Av den grunn er det kanskje "ekstra viktig" å matche klipsch når man først har dette?

Har sett at det er mange produsenter som reklamerer for at installasjonen av deres høyttaler er svært enkel. Er det stort sett samme type installasjon for takhøyttalere? Ser de selges en egen Klipsch-backbox, men jeg får montert backbox skjult i gips av utbygger, men regner med at alle takhøyttalere kan innstalleres i dette?

wito

Medlem
18 Sep 2006
62
0
6
Disse Klipsch-høyttalerne skal være enkle å montere, uten skruer. Man trenger ikke egne bokser, bare boksen er dyp nok, dvs. > 11,0 cm.

Martin.H

Medlem
2 Okt 2019
5
0
1
Takk for svar, jeg skal høre ang. dybden på boksene. Noen må gjerne gi en lyd dersom de har dårlig erfaring med takhøyttalere fra Klipsch!

Siden de har såpass høy sensitivitet, så lurer jeg på om jeg kan anskaffe en slik til badet også. På badet skal jeg ha 1stk toveis takhøyttaler, som skal drives av en Sonos eller Heos (har ikke helt bestemt meg for system enda). Dersom jeg går for Sonos, er det mulig å få tak i den litt eldre Connect amp til en hyggeligere pris enn nye Sonos amp. Den eneste forskjellen så vidt jeg har skjønt er effekten (Ca 2x 55w vs 2 x 120w) og at den nye har HDMI med ARC. HDMI trengs ikke og 2 x 55w er sannsynligvis mer enn nok til å drive f.eks Klipsch DS-180CSM?

wito

Medlem
18 Sep 2006
62
0
6
Jeg kjøpte selv nettopp 4 stk. DS-160-CDT for å bruke som atmos-høyttalere. På nettsiden til leverandør OG på nettsiden til Klipsch står kutthulldiameter 211 mm.
I esken ligger mal på 203 mm, så hvis du velger Klipsch, ville jeg ventet meg hullkutting til høyttalerne er i hus. Det gjorde heldigvis jeg:)