Ute etter en sub som spiller veldig dypt


timc

Medlem
23 Jul 2004
5.470
0
0
Kane skrev:
Portede SUB'er har mer å gi nedover i dypet, mens lukkede SUB'er ofte har mer å gi høyere opp i frekvens.

Dette er feil.

Med bassrefleks kan du holde flat kurve litt lenger ned, men den faller av brattere under tuningsfrekvens.

Lukket kasse vil ha vesentlig mer nederst, dersom tuningen er noenlunde lik.
 

Kane

Medlem
13 Mai 2004
9.117
0
0
timc skrev:
Dette er feil.

Med bassrefleks kan du holde flat kurve litt lenger ned, men den faller av brattere under tuningsfrekvens.

Lukket kasse vil ha vesentlig mer nederst, dersom tuningen er noenlunde lik.
Okay? Jeg som har misforstått noe da? Hvorfor er der ikke noen lukkede SUB'er ute som knuser de store portede SUB'ene på markedet i dypbass? Hvis vi snakker om i samme prisklasse selvsagt.
 

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.963
0
36
En bassreflekskasse vil gi mer lyd generelt, og dermed i utgangspunktet også mer lyd ved lavere frekvenser enn en lukket kasse med tilsvarende volum. Sistnevnte naturligvis noe avhengig av hvordan kassen / porten er tunet.

Skal du tune en bassreflekskasse veldig lavt i frekvens samtidig som du skal spille høyt ender du gjerne opp med en stor sub, som kanskje ikke er ønskelig for alle.

En lukket kasse oppfattes som tightere og renere i lyden da den gjerne har mindre dypbass og jevnere frekvensrespons.

Skal man ha mest mulig bass for pengene ville det dermed være naturlig å velge en subkasse med bassrefleks, altså en portet kasse.
 

Snickers-is

Medlem
11 Nov 2003
31.260
0
36
44
www.midgardaudio.com
classic46 skrev:
Etter å ha kikket litt på div svar så er det en ting som ingen har fått med seg:
Fysikkens lover....
Hvis man vet litt om lyd osv. så bør man vite at selv om en sub eller flere spiller veldig dypt, så vil bølgelengden på denne dype bassen være lenger enn de fleste rom....dvs skal du høre så dyp bass så må du stå i enden av et rom som kanskje er 20 meter langt.....
Hvorfor høres bassen fra naboen?....på grunn av bølgelengden på basslyden...
Dess dypere bass, dess større bølgelengde....og så snakker vi om så dype basstoner at de ikke kan høres, bare merkes....:)
Jeg vil vel strekke meg så langt som å si at jeg har fått med meg minst et par av disse fysikklovene, og de lovene forteller meg at det du skriver ikke stemmer. Heldigvis stemmer dette godt med praksis også.

Husk at konsekvensen av det du skriver skulle bety at hodetelefoner aldri kan gjengi noe som helst under 10kHz.
 

Snickers-is

Medlem
11 Nov 2003
31.260
0
36
44
www.midgardaudio.com
Nivve skrev:
Du sier en lukket konstruksjon blir feil, jeg har en Velodyne DD18 som jo er lukket, hva er ulempen med f.eks. denne? Hva mangler en lukket subwoofer som en med porter har?

Føler min er med hele veien ned i bunn ganske bra. Har testet med sinustoner fra 100 til 10 hz, og det var moro helt ned (3 etasjer opp i blokka var kommentaren "har du satt på en tørketrommel eller noe?") :smile:
Det ante meg vel at en eller annen med DD18 ville komme til å reagere på det.

Men la meg si det sånn, hadde du bygget om suben din med større kasse og med bassrefleks kunne du spilt ganske mye høyere. Glem heller ikke hva suben din koster ny. Det er lite som tyder på at trådstarter har budsjett til 1 eller 2 stk DD18. Det er også en kjent sak at det finnes en del langt billigere suber som relativt lett matcher DD18 på lydtrykk.
 

paara

Medlem
16 Jul 2006
237
0
0
Snickers-is skrev:
Det ante meg vel at en eller annen med DD18 ville komme til å reagere på det.

Men la meg si det sånn, hadde du bygget om suben din med større kasse og med bassrefleks kunne du spilt ganske mye høyere. Glem heller ikke hva suben din koster ny. Det er lite som tyder på at trådstarter har budsjett til 1 eller 2 stk DD18. Det er også en kjent sak at det finnes en del langt billigere suber som relativt lett matcher DD18 på lydtrykk.

Er det ikke slik at man tuner portene til en viss frekvens si 20hz for at sinus bølgen toppen overlapper bølgen fra elementet (en sinus kurve bak bare) slik at man ca dobler lydtrykket ved tuning frekvensen +3dB
Denne overlappingen reduseres etterhvert som frekvensen økes eller reduseres i forhold til port tuningen helt til man oppnår motsatt effekt hvor en bølge topp fra elemtentet møter en bølge dal fra porten og man mister trykk.

Konklusjonen er vel att en portet bass er mer effektiv fet tunent frekvens. :)
Men er mindre flat i frekvens responsen

Håper dette er riktig :)

Edit: er vel ikke helt sånn det er nei ;) men men
 

Snickers-is

Medlem
11 Nov 2003
31.260
0
36
44
www.midgardaudio.com
Nja, det er ikke helt å jordet, men man kan oppnå vesentlig mer enn dobling. I tillegg øker man kapasiteten fordi effekttåligheten øker dramatisk. Fasedreiningen er omkring 180 grader, altså ikke 360 som du skriver.

Når det gjelder frekvensresponsen så spørs det hva man ser etter. Man kan få til peak, avrulling, hengekøye, rimelig flat osv både med lukket og portet kasse. Forskjellen er hvilken orden systemresonansen ligger på. For portet kasse ligger ordenen høyere. Siden det er så mye som skiller ved praktisk bruk er det imidlertid ikke slik at det ene låter resonant og det andre låter tight som følge av konstruksjonsprinsippet.
 

paara

Medlem
16 Jul 2006
237
0
0
Snickers-is skrev:
Nja, det er ikke helt å jordet, men man kan oppnå vesentlig mer enn dobling. I tillegg øker man kapasiteten fordi effekttåligheten øker dramatisk. Fasedreiningen er omkring 180 grader, altså ikke 360 som du skriver.

Når det gjelder frekvensresponsen så spørs det hva man ser etter. Man kan få til peak, avrulling, hengekøye, rimelig flat osv både med lukket og portet kasse. Forskjellen er hvilken orden systemresonansen ligger på. For portet kasse ligger ordenen høyere. Siden det er så mye som skiller ved praktisk bruk er det imidlertid ikke slik at det ene låter resonant og det andre låter tight som følge av konstruksjonsprinsippet.
Litt off topic dette kanskje, men ville bare takk for innlegget ditt :)
 

Scrooge

Medlem
13 Feb 2006
16.436
0
0
classic46 skrev:
Og da snakker du om en ren tone.....eller en del av et komplekst lydbilde?
Det kan jo være så ymse, men begge situasjoner er jo aktuelle. Hvor "ren" tonen er kan sikkert diskuteres, da denne ganske sikkert påvirkes av både harmoniske forvrengninger, høyttalerelement og rom.
Det kunne ha vært interessant å sjekket dette, eksempelvis vha et oscilloskop? Det har jeg imidlertid ikke til rådighet.

classic46 skrev:
Hvordan kan du vite at det du hører er faktisk er 20 HZ???...:)
20Hz ligger så avgjort i mitt grenseområde mtp hva jeg kan høre, så det heller nok mer imot hva jeg kan føle.
Ellers er det ikke så vanskelig å vite hvorvidt det er en 20Hz tone som spilles av, eller for den saks skyld en 15Hz tone.
Det finnes en god del programmer som har en tonegenerator innebygget. (eksempelvis REW)
Kjører man en sinustone på eksempelvis 15Hz, så blir man fort fysisk klar over at noe skjer! Verre er det jo ikke. ,-)
 

UOB

Medlem
20 Mar 2009
1.466
0
0
Snickers-is skrev:
Nja, det er ikke helt å jordet, men man kan oppnå vesentlig mer enn dobling. I tillegg øker man kapasiteten fordi effekttåligheten øker dramatisk. Fasedreiningen er omkring 180 grader, altså ikke 360 som du skriver.

Når det gjelder frekvensresponsen så spørs det hva man ser etter. Man kan få til peak, avrulling, hengekøye, rimelig flat osv både med lukket og portet kasse. Forskjellen er hvilken orden systemresonansen ligger på. For portet kasse ligger ordenen høyere. Siden det er så mye som skiller ved praktisk bruk er det imidlertid ikke slik at det ene låter resonant og det andre låter tight som følge av konstruksjonsprinsippet.
Så hva er da fordelene med en lukket kasse. Ut i fra det du sier, virker det jo som en portet kasse vil kunne være like god som en lukket, samtidig som den har store fordeler ved lydtrykk.
 

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.103
8
38
Snickers-is skrev:
Jeg vil vel strekke meg så langt som å si at jeg har fått med meg minst et par av disse fysikklovene, og de lovene forteller meg at det du skriver ikke stemmer. Heldigvis stemmer dette godt med praksis også.

Husk at konsekvensen av det du skriver skulle bety at hodetelefoner aldri kan gjengi noe som helst under 10kHz.
Høretelefoner er jo noe helt annet...et lukket rom...inntil øret ditt....
Jeg baserer det jeg sier på å ha lest om lyd i mer enn 40 år....og selv om
elektronikk osv osv har blitt bedre, så gjelder fysikkens lover uansett...
Dype toner har lang bølgelengde....og trenger plass for å kunne høres...ordentlig...

Og så er det slik at noen vil ha det anlegget som spiller høyest, og noen vil ha det anlegget som spiller dypest....og noen vil ha den raskeste bilen....
fordi???
Det ikke har noen annen hensikt enn å kunne imponere..boys will be boys...:)
 

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
classic46 skrev:
Høretelefoner er jo noe helt annet...et lukket rom...inntil øret ditt....
Jeg baserer det jeg sier på å ha lest om lyd i mer enn 40 år....og selv om
elektronikk osv osv har blitt bedre, så gjelder fysikkens lover uansett...
Dype toner har lang bølgelengde....og trenger plass for å kunne høres...ordentlig...
Jeg sitter akkurat nå med et par åpne elektrostatiske hodetelefoner og sjekker, og her er det fullt trykk ned til godt under 30Hz.
 

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.103
8
38
akto skrev:
Jeg sitter akkurat nå med et par åpne elektrostatiske hodetelefoner og sjekker, og her er det fullt trykk ned til godt under 30Hz.
Det er jo bare å kikke litt på nettet:What is the wavelength in feet of a 20 Hz sound wave traveling at 340 meters per second?

C=λv

340 m/s= 20 1/sec (λ)

v= 17 m= ~56 ft

the law of physics :)