Ulyd i høyttalerne, tv lyd via dac og vintage amp - UPDATE : PROBLEMET LØST

BYAS

Medlem
31 Jan 2019
4
2
3
Hei, jeg har byttet ut mitt moderne stereo oppsett i stua da jeg har lyst å prøve litt vintage utstyr.
Problemet jeg har er at når jeg hører på lyd fra tv får jeg en høyfrekvent ulyd (white noise) fra høyttalerne. Denne ulyden høres ikke noe særlig ved lavt volum, men jo mer jeg skrur opp lyden på forsterkeren jo mer høres den i bakgrunnen. Skrur jeg opp treble på forsterkeren høres den og bedre, og demper jeg treble blir ulyden lavere og lavere. Men på flat er ulyden der.

Så jeg lurer på om noen har vært borti samme problem eller vet hvordan jeg løser dette?

Mitt oppsett er som følger. Samsung Q9FN 75" tv, koblet til Qnect DAC fra one connect boksen med optisk kabel. Analogt ut fra Dac'en til Yamaha CR-200E forsterkeren med RCA kabel. Vanlige analoge kabler og Wharfedale Diamond høyttalere.

Tingen er at jeg før koblet den optiske kabelen ifra tv one connect boksen til min audiolab 6000a forsterker (opt inn) og da var det ingen ulyd.
Så det som er nytt i oppsettet er altså dac, rca kabler og forsterkeren som er byttet. Har prøvd både AUX og Tape inngangene på forsterkeren.

Forsterkeren har ingen ulyder eller noe og virker helt fint med platespiller, men har ingen andre analoge signalkilder å prøve.
Og holder jeg på dac'en (som er en liten billig ting, 599 kr på Power) virker det som ulyden blir litt lavere, og tar jeg ut strømmen på dac forsvinner ulyden helt, selv på full guffe.

BYAS

Medlem
31 Jan 2019
4
2
3
Hei!
Jeg synes dette høres ut som ett problem med jording. Er alle komponenter plugget i støpsel med eller uten jording?
Hei, dette er en tanke som slo meg og. Alle kontaktene i veggen er jordet, men disse nye komponentene har ikke støpsel med jording, verken tv eller dac. Så da vet jeg ikke hvordan en evt løser et sånt problem?

BYAS

Medlem
31 Jan 2019
4
2
3
Om noen lurte eller får et likt problem, det var rett å slett så enkelt som å bytte RCA kabelen. Jeg prøvde først bare med den som kom med dac'en, og det var den som var problemet. Om det er en feil design eller rett å slett en feil i kabelen jeg fikk levert vet jeg ikke. Byttet den ut med en enkel billig RCA fra Hi-Fi klubben og problemet var helt borte :)