Ugunstig plassering av bakhøyttalere - hvilket kompromiss?

Rocke-Rolf

Medlem
18 Sep 2010
1.301
0
0
Hei,
jeg planlegger innkjøp av surroundoppsett, og har innsett at plasseringen av bakhøyttalerne blir ugunstig, samme hva jeg velger. Så jeg trenger hjelp til å velge det minste ondet.

Har ikke handlet inn noe ennå, men har noen tanker (såklart avhengig av front og senter). Ser for meg 3 alternativer:
- Mirage os3-sat hengt opp i taket.
- Vegghøyttalere, feks Klipsch RS, Dali Ikon e.l. på veggen bak lytteposisjonene.
- Dali 104, en rett bak høyre pos, men på venstre side blir den ca 3 meter til venstre for sweetspot.

Har ikke hørt Miragene, men har hørt at de er glimrende til ugunstige plasseringer, siden de er omnidirectionale. Og siden de kan henges i taket blir det endel avstand til posisjon, dog mest vertikal avstand, fortsatt nærme horisontalt.

Vegghøyttalerne blir hengene veldig nærme hverandre, veldig midt på veggen og veldig nærme ørene mine.

Å ha gulvstående bak skal være veldig godt, men det spørs hvor bra det blir å ha venstre bakhøyttaler stående så veldig mye lengre fra sweetspot enn høyre.

Hva tror dere er det beste kompromisset av disse? Eller har dere helt andre ideer?

Vedlegg

corleone

Medlem
12 Jul 2006
1.970
0
0
43
Jeg ville absolutt valgt de Mirage ht som du kan henge i taket, bra og få litt avstand til ht, pluss at det ser mer ryddig ut.

Rocke-Rolf

Medlem
18 Sep 2010
1.301
0
0
Takker!

Det gjør ikke noe at det blir vertikal avstand, lite horisontal? Aner ikke om takfestene til mirage kan vinkles..

BlackkoZ

Medlem
6 Aug 2009
4.431
0
0
Ville også satset på å feste høyttalerne i taket, siden det er mulig og de andre valgene er ganske dumme.

rs_banditt

Medlem
21 Apr 2004
6.225
0
0
Veggfeste kan ikke vinkles på mine Mirage ihvertfall(OMD5) som henger i taket. De sprer lyden meget bra kan jeg bekrefte!

Villle selv valgt Mirage på ditt rom selv-bare litt innhabil med mitt oppsett:)

Men har prøvd å ha vanlige direkte høytalre bak rett mot øra-ikke å anbefale i min bok.