Ubehagelig på høyere volum.

9 Jun 2019
324
30
28
Jeg ønsker han lykke til. Det med lyd er meget vanskelig. Som sagt som alle har vært inne på så er nok akustikken for dårlig. Men personlig tror jeg at det blir for nøytralt med Rotel og NAD’en. NAD er jo så skarp for tiden.... Var mye varmere før. Eller så må høyttalerne byttes ut. Alt vil spille inn. De måler følsomhet på en meter avstand. Så som nevnt ovenfor så bør det gå fint. Men kan også være vanskelig. Jeg ville anbefalt han en Marantz PM8000 eller noe. For og runde ned topp og bunn, og fyldigere lyd. Rotel har jeg lite erfaring med. Men den nye NAD serien-uff!

9 Jun 2019
324
30
28
Men som sagt akustikk er vanskelig. Men en vanlig stue med vanlig ting. Altså tjukk sofa, tjukt teppe på gulvet foran høyttallere, bokhylle bak eller på siden av høyttalerne osv... Det går også fint. Men erfaring. Jeg vet folk er glad i rookfoon. Men det og dempe første refleksjon med et speil, kan jo ikke være optimal i alle situasjoner. Så enten prøv ny oppsett. Eller kjøp masse ting. Stapp stua med ting! Ikke over dempe, men så i midten. Eller så kjøp 2 sub for og få fyldigere lyd.

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Takk for alle innspill. Jeg har ikke fått sett noe på dette de siste dagene, men skal forske litt når jeg får tid. :)

9 Jun 2019
324
30
28
Hvis du har mulighet, så kanskje Spendor være en mulighet. Men fryktelige dyre høyttalere nye. Men de skal visst være meget varm i lyden. Men prøv og snu oppsett i stua. Kanskje det hjelper og flytte sofaen osv... Jeg hadde også skarp lyd de første årene jeg hadde anlegg. Noen ganger hjalp det med ny forsterker, kabler osv. Men noen ganger måtte jeg flytte på alt sammen. Men når det gjelder kabler? Har du prøvd VDH? De har en korrekt nøytral lyd i mine ører. Så de kan hjelpe med og dempe toppen en del. Men mange tror ikke på kabler. Men som sagt prøv alle mulighet du får anledning til. Lykke til!

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Jeg har ikke økonomi til å prøve ut alt mulig utstyr på én gang. Og kablene jeg har er fra Expert 7kr/m. Plassering får jeg ikke gjort så mye med, men jeg skal prøve å dra høyttalerne litt mer ut fra veggen og flytte sofaen bakover.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Jeg tror det meste spiller litt rart på max volum.

Dels Akustikk som påvirker mer på veldig høyt volum, og dels Høytalere, og amp forvrengning.

Litt kan ha med lydprofil til anlegg og høytalere også som noen var inne på.

På rock og tekno/pop kan jeg skjønne det er gøy å skru opp endel.

Jeg skur aldri opp mer enn litt over halv volum, typ Klokka 2 Nok til at man ikke hører hva folk sier, men lyden er fortsatt behagelig.

Jeg tør ikke stresskjøre anlegget i lang tid heller, kanskje morsomt på noen spor, også skrur jeg ned igjen.

Trenger ikke noe som går til 11, Spinal Tap.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.220
131
63
41
www.avforum.no
Sikkert ikke en opsjon i en stue, men har en frontportede høyttalere og bygger disse inn i en baffelvegg vil en teoretisk øke outputten med 6dB... :)

• Like
Reactions: Gurba

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Jeg tror det meste spiller litt rart på max volum.

Dels Akustikk som påvirker mer på veldig høyt volum, og dels Høytalere, og amp forvrengning.

Litt kan ha med lydprofil til anlegg og høytalere også som noen var inne på.

På rock og tekno/pop kan jeg skjønne det er gøy å skru opp endel.

Jeg skur aldri opp mer enn litt over halv volum, typ Klokka 2 Nok til at man ikke hører hva folk sier, men lyden er fortsatt behagelig.

Jeg tør ikke stresskjøre anlegget i lang tid heller, kanskje morsomt på noen spor, også skrur jeg ned igjen.

Trenger ikke noe som går til 11, Spinal Tap.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk
Jeg spiller vanligvis ikke så høyt, men noen låter er det jo artig å dra på litt på.

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Sikkert ikke en opsjon i en stue, men har en frontportede høyttalere og bygger disse inn i en baffelvegg vil en teoretisk øke outputten med 6dB... :)
Det er liten tvil om at disse høyttalerne med portene bak får økt ihvertfall bassen nokså mye med å stå nærme bakvegg. De skal rulle av på 32hz med to porter plugget men får istedet en skikkelig boost og spiller temmelig høyt ned til 20hz.

9 Jun 2019
324
30
28
Kanskje høyttallere dine rett og slett er for store i forhold til stua di? Er det ikke gulvhøyt? Kanskje noe små stativ høyttallere vil være bedre. Du vil selvfølgelig miste bass trykket, men det kommer ann hvor høyt du går på stigen... Men billige til rundt 6000kr med en sub til 6000kr, kan være bedre...

• Like

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Ikke umulig. Stua er 4x8x2.5m. Skal se om jeg får flyttet høyttalerne litt ut fra veggen og målt litt + Dirac i morgen.

• Like
Reactions: Torolan

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.395
203
63
Ullensaker
Kanskje høyttallere dine rett og slett er for store i forhold til stua di? Er det ikke gulvhøyt? Kanskje noe små stativ høyttallere vil være bedre. Du vil selvfølgelig miste bass trykket, men det kommer ann hvor høyt du går på stigen... Men billige til rundt 6000kr med en sub til 6000kr, kan være bedre...
Finnes ikke for store høyttalere sålenge du får de inn gjennom døra.

9 Jun 2019
324
30
28
Tja, det kommer vel på kvadratmeter rommet er i. Men uansett små stativhøyt kan spille bedre i store rom enn store gulvhøyt. Men han får bare prøve. Jeg tror slett at han opplever skriking på høyt volum, er fordi han enten har høyttalerne for langt ifra hverandre, og får da «hull» mellom høyttalerne. Da vil de oppleves kald og ubehagelig på høyt volum. Og prøv dra litt fra bakvegg. Eller prøv høyttallere med kun bass port i fronten, ikke både bak og fremme. De kan stå litt mere mot bakvegg. DALI feks trenger kun 20 cm fra bakvegg. Og jeg sier at han ikke behøver og prøve nye kabler. Men og bytte 7kr kablene mot noen billige VDH, tror jeg kan roe ned toppen litt.

• Like

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Det er nok ikke aktuelt å bytte høyttalere nå. Har VDH-kabler innebygget elektronikk som demper høyere frekvenser?

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Har nå dratt høyttalerne så de er 40cm fra bakvegg. Skal prøve litt når ungene er ute av huset.

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.395
203
63
Ullensaker
Tja, det kommer vel på kvadratmeter rommet er i. Men uansett små stativhøyt kan spille bedre i store rom enn store gulvhøyt. Men han får bare prøve. Jeg tror slett at han opplever skriking på høyt volum, er fordi han enten har høyttalerne for langt ifra hverandre, og får da «hull» mellom høyttalerne. Da vil de oppleves kald og ubehagelig på høyt volum. Og prøv dra litt fra bakvegg. Eller prøv høyttallere med kun bass port i fronten, ikke både bak og fremme. De kan stå litt mere mot bakvegg. DALI feks trenger kun 20 cm fra bakvegg. Og jeg sier at han ikke behøver og prøve nye kabler. Men og bytte 7kr kablene mot noen billige VDH, tror jeg kan roe ned toppen litt.
Hva er det som gjør en høyttaler for stor da om man faktisk klarer å komme inn døra med de?

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.127
17
38
Stavangerområdet
Går det an å få for store høyttalere?? Det er flere her inne som har mer høyttalere enn frontvegg og rett integrert låter de helt konge...

• Like
Reactions: ask4me2