Ubehagelig på høyere volum.

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.721
4
38
Takker for input .
Men går disse under "tradisjonelle" høyttalere? Tviler ikke på at eksemplene dine er bra altså , men hvor kjøper man disse - dette er vel heller ikke akkurat "hyllevare" her på berget..?

Og hvordan ser tilsvarende målinger ut for disse? Eller er ikke grafen som jeg viste til lengre opp noen god måte i vise dette på?

Det siste du skriver er jo logisk ja :)
Hva er tradisjonell høyttaler og hvorfor må det være det?
Men kan nevne at jeg har konstruert en toveis høyttaler i et vanlig kabinett med kontant spredning mellom ca. 400 Hz og 6,5KHz og den måler mer eller mindre identisk horisontalt og vertikalt.

Ellers finner du en god del høyttalere på markedet som har en rimelig god powerrespons horisontalt, men ikke vertikalt også. Det er uvanlig.

Dette blir vel uansett delvis off-topic her. Poenget mitt var at det er viktig å starte med en høyttaler som har en uniform spredning for å minimere det negative rombidraget og bl.a. få en jevn frekvensrespons. Dette blir enda viktigere hvis man ikke kan utføre akustiske tiltak.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Hva er tradisjonell høyttaler og hvorfor må det være det?
Men kan nevne at jeg har konstruert en toveis høyttaler i et vanlig kabinett med kontant spredning mellom ca. 400 Hz og 6,5KHz og den måler mer eller mindre identisk horisontalt og vertikalt.

Ellers finner du en god del høyttalere på markedet som har en rimelig god powerrespons horisontalt, men ikke vertikalt også. Det er uvanlig.

Dette blir vel uansett delvis off-topic her. Poenget mitt var at det er viktig å starte med en høyttaler som har en uniform spredning for å minimere det negative rombidraget og bl.a. få en jevn frekvensrespons. Dette blir enda viktigere hvis man ikke kan utføre akustiske tiltak.
Nei , det MÅ ikke være det. Men nå er det jo det han har , og da kan det jo være greit å vite hvordan denne er ift. andre lignende konstruksjoner. Det virker jo som du mener at denne er såpass dårlig at det ikke er håp om god lyd i et vanlig rom....?

Og det synes jeg virker veldig merkelig mtp. all den positive omtalen denne høyttalerserien har fått , nå sist med EISA-pris også...

Og med tradisjonell høyttaler , så mener jeg gulvstående kasse høyttalere med omtrent samme form som Arendal - det er jo dette det selges mest av tross alt.

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.721
4
38
Nei , det MÅ ikke være det. Men nå er det jo det han har , og da kan det jo være greit å vite hvordan denne er ift. andre lignende konstruksjoner. Det virker jo som du mener at denne er såpass dårlig at det ikke er håp om god lyd i et vanlig rom....?

Og det synes jeg virker veldig merkelig mtp. all den positive omtalen denne høyttalerserien har fått , nå sist med EISA-pris også...

Og med tradisjonell høyttaler , så mener jeg gulvstående kasse høyttalere med omtrent samme form som Arendal - det er jo dette det selges mest av tross alt.
Alt er relativt i forhold til målsetning, referanser osv. Det jeg sier er at det ikke er optimalt med en høyttaler som har en kollapsende polarrespons og vertikale fasefeil. Da drar man seg med feil fra starten av. Det er mye enklere å få til mer behagelig lyd når man bevarer korrekt tonalitet og unngår store fasefeil. Med høyttalere som ikke har dette på plass, så blir må man i mye større grad kompensere med akustiske tiltak. Så får det være opp til enhver å bestemme hva som er god lyd.

For å være ærlig, så synes jeg ikke tester sier så veldig mye. EISA priser er forøvrig delvis betalt.
Traditionen tro har EISA omfordelt kategorierne, så priserne kan fordeles nogenlunde ligeligt imellem organisationens betalende medlemmer.

• Like
Reactions: PINK FLOYD DSOTM
9 Jun 2019
324
30
28
Fikk plutselig 2 poster med samme melding. Meget merkelig. Som sagt har dere fler eks med høyttalerne med god spreding kontroll? Og er ikke dipol ala System Audio?

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Mulig du har rett. Høyttalerne er på 4ohm nominell og er aldri under 4ohm og skal tåle 400w kontinuerlig. Forsterkeren skal yte 2x500w i 4ohm. Har ikke flere forsterkere å prøve så jeg får bare leve med å måtte spille på et fornuftig nivå. 🙂
Hvis nominell impedans er 4 ohm, hvordan vet man da at det ikke er noen stygge dipper eller topper da? nominell er vel en form for gjennomsnitt, så hvis det ikke er noen frekvenser som gir noe lavere impedans, kan det vel ikke være noe høyere enn 4 ohm heller...

• Like
9 Jun 2019
324
30
28
Hvis høyttalerne er konstant nede i 4ohm (vil selvfølgelig komme an på volumet) så kan oppsettet være for svak, altså watt-messing. En brukbar lett drevet høyttallere ligger vel mellom 8ohm og 6ohm. Med så lav motstand som 4ohm kan det være watt problemer. Bare en tanke fra meg,

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Hvis nominell impedans er 4 ohm, hvordan vet man da at det ikke er noen stygge dipper eller topper da? nominell er vel en form for gjennomsnitt, så hvis det ikke er noen frekvenser som gir noe lavere impedans, kan det vel ikke være noe høyere enn 4 ohm heller...
Det finnes målinger og grafer for slikt , så da slipper man å synse om akkurat dette. Alt finnes på AS sine sider.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Jeg vet jo ikke, men regner med at AS vet hva de snakker om.

Graph_Impedance_Tower.png

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Når man ser på powerresponsen på disse høyttalerne - er ikke den rimelig bra da...?
Jeg er hvertfall ikke plaget med dette problemet i mitt oppsett .
Vis vedlegget 241453
Dette er vel målt lydtrykk i senter rett foran høyttaler og ut i forskjellige vinkler til 90deg. Det er ikke det samme som en effekt forsterker vil kunne slite med hvis høyttaleren representerer en vanskelig last.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Hvor høy følsomhet er det?
Følsomheten er på 92 db , og effekten på denne ampen bør holde i lange baner til disse høyttalerne. Selve matchingen derimot kan være en helt annen sak.

Jeg hadde i sin tid «lillebror» Rotel 1562 til noen Monitor Audio fronter en gang , og jeg kan ikke si at den imponerte så veldig ... Men fikk et tips om den gang at inngangsipedansen på disse var litt vrien. Men jeg vet ikke om det er grunnen , men det kunne jo selvsagt vært moro å fått testet noe annen elektronikk for å utelukke det.

• Like

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Dette er vel målt lydtrykk i senter rett foran høyttaler og ut i forskjellige vinkler til 90deg. Det er ikke det samme som en effekt forsterker vil kunne slite med hvis høyttaleren representerer en vanskelig last.
Det var ikke denne grafen jeg siktet til heller ....

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Her er den impedansekurven . Etter skalaen å dømme så ser det ut med som 3 enn 4 ohm , men den skal være på 4 .
0943B185-CA46-4834-8E0C-BD884D27E0F2.png

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
ser det nå ja, men ser for meg ut til at det er store områder i bassen som kryper litt under 4 ohm også, men ser i utgangspunktet ganske så "snill" ut....

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Alt er relativt i forhold til målsetning, referanser osv. Det jeg sier er at det ikke er optimalt med en høyttaler som har en kollapsende polarrespons og vertikale fasefeil. Da drar man seg med feil fra starten av. Det er mye enklere å få til mer behagelig lyd når man bevarer korrekt tonalitet og unngår store fasefeil. Med høyttalere som ikke har dette på plass, så blir må man i mye større grad kompensere med akustiske tiltak. Så får det være opp til enhver å bestemme hva som er god lyd.

For å være ærlig, så synes jeg ikke tester sier så veldig mye. EISA priser er forøvrig delvis betalt.
Er enig i å ikke vektlegg tester for mye. Men når det er jevnt over en unison oppfatning nærmest over hele verden at disse høyttaleren leverer på et meget høyt nivå i sin klasse , så kan det vel ikke være sååå jævla dårlig....

Og jeg snakker ikke bare om proffe tester , men også private brukererfaringer .

Selvsagt finnes det mye som er bedre der ute , jeg mener ikke annet . Men en av egenskapene som fremheves ved AS HT , er jo at dem kan spille tordnende høyt uten å miste kontrollen. Så derfor er det et litt uvant problem trådstarter bringer på bane her...

9 Jun 2019
324
30
28
Følsomheten er på 92 db , og effekten på denne ampen bør holde i lange baner til disse høyttalerne. Selve matchingen derimot kan være en helt annen sak.

Jeg hadde i sin tid «lillebror» Rotel 1562 til noen Monitor Audio fronter en gang , og jeg kan ikke si at den imponerte så veldig ... Men fikk et tips om den gang at inngangsipedansen på disse var litt vrien. Men jeg vet ikke om det er grunnen , men det kunne jo selvsagt vært moro å fått testet noe annen elektronikk for å utelukke det.

Jeg skjønner. Nei, det høres merkelig ut. Men han sier han spiller på Max volum 100db. Og fortsatt har han mere og på, hvis jeg ikke misforstår. Men hvis han mener 100db konstant. Han må jo mene 100db Max, og så detter db grafen opp og ned avhengig hvor høyt han spiller. Jeg tror enten så er det en stor mis match. Eller så spiller han rett slett for høyt. Men det siste mener jeg han kanskje misforstår trykket. Eller så har for litte watt. Men tror jeg heller ikke. Det var derfor jeg spurte om følsomhet og motstand. Alle vil få forvrening til slutt.

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.127
17
38
Stavangerområdet
Jeg skjønner. Nei, det høres merkelig ut. Men han sier han spiller på Max volum 100db. Og fortsatt har han mere og på, hvis jeg ikke misforstår. Men hvis han mener 100db konstant. Han må jo mene 100db Max, og så detter db grafen opp og ned avhengig hvor høyt han spiller. Jeg tror enten så er det en stor mis match. Eller så spiller han rett slett for høyt. Men det siste mener jeg han kanskje misforstår trykket. Eller så har for litte watt. Men tror jeg heller ikke. Det var derfor jeg spurte om følsomhet og motstand. Alle vil få forvrening til slutt.
2 høyttalere på 92dB/1W/1m og på 3m avstand, så må det 28W til for å levere 100dB i lytteposisjon. Det er ikke avsindig mye, men heller ikke lite. En har begynt å klatre på W-stigen og der går det fort. Det er mindre enn 10dB headroom unna at ampen begynner å begrense, med mindre man har amp som er i kW området. Og på et tidspunkt gir HT-ene opp også.

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.126
19
38
Høyttalere som står nærme vegger uten noen akustikkbehandling og med vinduer i nærheten i tillegg bruker gi skarp hard lyd når det spilles høyt.
Jeg ville prøvd å dempe førsterefleksjonene med en pakke med 20-30cm rockwool flexi A.
Rockwool flexi A demper med en ganske så fin og jevn kurve langt ned så du slipper å kun behandle diskant og øvre mellomtone.
Du kan snekre sammen noen rammer rockwoolen plasseres i,med hjul på så du kan flytte lett på de,eller med enkle treføtter,kle rockwoolen inn med høyttalerstoff som slipper gjennom mye luft.
Burde komme på under 1000 lappen,og da har du flere kvadratmeter med bredbåndet demping du kan flytte rundt på.