Ubehagelig på høyere volum.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Det er vel oftere effekt forsterkeren som sliter når det skal spilles høyt, og ikke for forsterkeren....?

Måtte vært en skikkelig miss match mellom inn og utgangs impedansen mellom pre og power skal det skape noen problemer.

Det som skjer når en effekt forsterker må jobbe hardere er at forvrengningen øker. Dette skjer selv med en ren effekt motstand på 8ohm som vel benyttes for de tekniske dataene, og man vet vel ofte lite om hvordan de virkelige forvrengning og avvikene blir ved drift av høyttalere med vanskelig fasevinkler og et impedans forløp som han være utfordrerne.

Det som vel ofte kjennetegner en god effekt forsterker som klarer å drive høyttalerne skikkelig er at man kan spille høyere uten at det oppfattes som høyt. Har selv hatt flere gode opplevelser med Nad enn Rotel, så ville kanskje testet en helt annen effekt forsterker også selv om den på papiret ser ut til å være overdimensjonert i forhold til høyttalerne..

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Mulig du har rett. Høyttalerne er på 4ohm nominell og er aldri under 4ohm og skal tåle 400w kontinuerlig. Forsterkeren skal yte 2x500w i 4ohm. Har ikke flere forsterkere å prøve så jeg får bare leve med å måtte spille på et fornuftig nivå. 🙂

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Når man ser på powerresponsen på disse høyttalerne - er ikke den rimelig bra da...?
Jeg er hvertfall ikke plaget med dette problemet i mitt oppsett .
3799E055-AB79-4399-9493-756699A0F119.png

• Like
Reactions: Gurba

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.125
13
38
Jeg har et par Arendal Sound Tower, en Rotel RB-1572 og en NAD C658. Dette spiller meget vakkert opp til middels volum, men når det begynner å bli høyt blir stemmer, gitarer og ting i dette frekvensområdet ubehagelig. Det flyter over i hverandre og blir skjærende. Hva er det som vanligvis gjør dette? Akustikk, ører, kvalitet på innspilling? Det blir sånn uansett kilde; cd, Tidal, mp3/flac fra pc via HDMI.
Noen er så uheldig at kjeden av komponenter og rom er umulig å få ordentlig til. Det kan kalles mismatch.
Eller en komponent som freaker ut....

Sent from my iPad using New Forum mobile app

• Like
Reactions: Gurba

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Jeg får jobbe litt med det. Det spiller pent opp til i underkant av 100dB og det er lenge til forsterkeren går tom for strøm på det lydnivået. Det varierer noe hvor høyt jeg kan spille fra sang til sang så det er mulig anlegget er følsomt for kvaliteten på innspilling. Skal prøve noen konserter jeg har på BD og DVD. Det har en tendens til å låte bedre enn MP3 ihvertfall.

9 Jun 2019
324
30
28
Som flere har påpekt er det nok en mismatch. Eller at NAD eller Rotel ikke klarer og drive høyttaler god nok på høyt volum. Jeg har som sagt det høres merkelig ut. Men alle vil jo få forvrening på høyt volum. Så kanskje trådstarter misforstår dette, og et annet øret vil oppleve dette som normalt? Eller så er stuen for naken? Men ulyder fra NAD er ikke normalt. Men det er normalt at noe støy vil det bestandig være. Men mange amp har dårlig ring kjerne trafoer som er dårlig skjermet, derav støy, fra forsterker. Men noen forsterkere er helt stille. Men det er helt normalt at anlegg vil lage litt støy som sagt det med trafo støy fra forsterker. Hvis trådstarter mener at det er litt støy på Max volum uten musikk som spiller, så er det normalt. Altså fra høyttalerne. Det har jeg til med hørt på Soundgarden med Nordost kabler og egen kurs. Men som sagt det med trafo støy kan til en viss grad være normalt hvis trafo er dårlig skjermet fra forsterkeren. Men unormalt støy skal ikke komme fra selve NAD’en. Og ikke for mye» hav sus « lyd heller på Max volum uten musikk fra høyttallere. Men litte gran fra selve høyttalerne. Men sist nevnte mener jeg er normalt. Noen innspill på det på det siste jeg nevnte?

Sist redigert:

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.721
4
38
Når man ser på powerresponsen på disse høyttalerne - er ikke den rimelig bra da...?
Den viser at høyttalerne mister spredningskontrollen veldig tidlig i frekvens og den er heller ikke veldig jevn oppover i frekvens. Vertikalt vil den forøvrig vise enda større svakheter.

Men mangel på spredningskontroll kan kompenseres til viss grad med akustiske tiltak.

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Som flere har påpekt er det nok en mismatch. Eller at NAD eller Rotel ikke klarer og drive høyttaler god nok på høyt volum. Jeg har som sagt det høres merkelig ut. Men alle vil jo få forvrening på høyt volum. Så kanskje trådstarter misforstår dette, og et annet øret vil oppleve dette som normalt? Eller så er stuen for naken? Men ulyder fra NAD er ikke normalt. Men det er normalt at noe støy vil det bestandig være. Men mange amp har dårlig ring kjerne trafoer som er dårlig skjermet, derav støy, fra forsterker. Men noen forsterkere er helt stille. Men det er helt normalt at anlegg vil lage litt støy som sagt det med trafo støy fra forsterker. Hvis trådstarter mener at det er litt støy på Max volum uten musikk som spiller, så er det normalt. Altså fra høyttalerne. Det har jeg til med hørt på Soundgarden med Nordost kabler og egen kurs. Men som sagt det med trafo støy kan til en viss grad være normalt hvis trafo er dårlig skjermet fra forsterkeren. Men unormalt støy skal ikke komme fra selve NAD’en. Og ikke for mye» hav sus « lyd heller på Max volum uten musikk fra høyttallere. Men litte gran fra selve høyttalerne. Men sist nevnte mener jeg er normalt. Noen innspill på det på det siste jeg nevnte?
Ser ikke bort ifra at det er ørene som protesterer.

Det er nok ikke trafostøy, eller sus på max nivå. Det er noe Nad'en lager ved en feil.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Den viser at høyttalerne mister spredningskontrollen veldig tidlig i frekvens og den er heller ikke veldig jevn oppover i frekvens. Vertikalt vil den forøvrig vise enda større svakheter.

Men mangel på spredningskontroll kan kompenseres til viss grad med akustiske tiltak.
Mister spredningskontrollen veldig tidlig skriver du... Overdriver du ikke en smule nå...?
Vis oss gjerne eksempler på andre tradisjonelle høyttalere som gjør dette mye bedre...

Og da mener jeg ikke en meter brede horn...

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.127
17
38
Stavangerområdet
Mister spredningskontrollen veldig tidlig skriver du... Overdriver du ikke en smule nå...?
Vis oss gjerne eksempler på andre tradisjonelle høyttalere som gjør dette mye bedre...

Syns ikke denne spedningsavrullingen var så ille jeg da. Den faller ganske fint og jevnt med økende vinkel, med unntak en pukkel på 12-13k, men den frekvensen er sjelden et problem i musikk.

9 Jun 2019
324
30
28
Alle anlegg jeg har hadd har hadd litt støy/sus fra høyttalerne på Max volum uten musikk spillende. Men spiller jo ikke så høyt, og ville ikke hørt på Max volum uansett. Har lest på nett at dette er til tider normalt. Men kan være jo strømnettet selvfølgelig. Men unormalt trafo støy fra selve forsterker/forsterker,i dette tilfellet Nad er ikke normalt. Eller så er det andre lyder som du sier er merkelig. Jeg hadde en Hegel H80 engang. Den lagde trafo støy fra 10meter! Så der var nok trafoen for dårlig. Men har hørt Hegel sliter med det. Synd, for nå låter de endelig bra. Ikke som glass. Men ikke for og ta over tråden, men har ikke andre litt støy fra selve høyttalerne på Max volum uten musikk spillende? Har lest på nett at dette til tider er normalt.

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.127
17
38
Stavangerområdet
Ser ikke bort ifra at det er ørene som protesterer.

Det er nok ikke trafostøy, eller sus på max nivå. Det er noe Nad'en lager ved en feil.
Hvis det er feil, så er det forvrengning. Du hadde umik og REW? I så fall er det mulig å ta et scan og se på "Distortion" ved økende volum. Dersom det er skurring eller feil, så vil det dukke opp i dette plottet. Kan være en grei sjekk hvis man mistenker at utstyret klipper, vrenger eller skurrer.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Syns ikke denne spedningsavrullingen var så ille jeg da. Den faller ganske fint og jevnt med økende vinkel, med unntak en pukkel på 12-13k, men den frekvensen er sjelden et problem i musikk.
Nei det var det jeg også trodde , men jeg har ikke stålkontroll på dette på langt nær , så det er fint med flere synspunkter

Sent from my iPhone using Tapatalk

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.721
4
38

Den mister spredningskontrollen allerede i 3-5KHz området (ser ut til å starte ved 5KHz). Det er en kollapsende direktivitet meget tidlig og vil føre til at den reflekterte energien fra rommet gir klare og store avvik. En meget god høyttaler bør holde den ned til ca. 500 Hz og skal den være virkelig bra bør den gjøre det både horisontalt og verikalt.
Du kan se noen eksempler på høyttalere som har bra direktivitet her:

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.839
12
38

CBT er et eksempel :)
Linkwitz sin dipolhøyttaler er et annet.
Jbl har en del modeller som er ganske bra osv.
Jo mer kontroll på rom man har, jo mindre vil dette påvirke også.

Sist redigert:

einis

Medlem
6 Jan 2004
16.115
0
36
horisontalt nedover her er jo et resultat av størrelse, baffel for 12-15" woofer blir naturlig nok bedre. ikke noe man kan klandre designet for.

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.839
12
38
horisontalt nedover her er jo et resultat av størrelse, baffel for 12-15" woofer blir naturlig nok bedre. ikke noe man kan klandre designet for.
Cbt som eksempel vil jo ha smalere baffel og fortsatt ha bedre spredning, så vil jo egentlig egentlig si at designet kan klandres. Vanlige firkantede kasser er generelt ikke en veldig god konstruksjonsmåte for god spredningskontroll og powerrespons. Men det er jo det man har å velge mellom da som oftest.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
CBT er et eksempel :)
Linkwitz sin dipolhøyttaler er et annet.
Jbl har en del modeller som er ganske bra osv.
Jo mer kontroll på rom man har, jo mindre vil dette påvirke også.
Takker for input .
Men går disse under "tradisjonelle" høyttalere? Tviler ikke på at eksemplene dine er bra altså , men hvor kjøper man disse - dette er vel heller ikke akkurat "hyllevare" her på berget..?

Og hvordan ser tilsvarende målinger ut for disse? Eller er ikke grafen som jeg viste til lengre opp noen god måte i vise dette på?

Det siste du skriver er jo logisk ja :)

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Jeg lurer på om det er en misforståelse ute og går her. Jeg har ikke problem med sus i høyttalerne ved max volum. Lyden blir rotete og ubehagelig når det begynner å bli høyt, rundt 100dB noe som er langt ifra max volum. Skrapingen er noe helt annet. Det er en pink noise som kommer av og til når anlegget står på uten at det spiller. Lyden er veldig kort, nesten som banking på et vindu eller dør noe jeg først trodde det var før jeg kom på stua og hørte at det var anlegget som lagde lyden. Jeg har ikke hørt lyden, eller hatt problemer med at Nad'en slår seg av og på av seg selv etter at jeg resatte den.

• Like
Reactions: PINK FLOYD DSOTM

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Jeg hadde i noen uker et par Klipsch R-28PF. Disse var aktive og spillte faktisk ganske bra. Men de hadde noe av samme problemet. De trykka temmelig bra ved behov og kunne spille mer enn høyt på f.eks. Diana Krall og det var bare fint, men når det skjedde mye i bassen samtidig som det var mye i mellomtonen så ble det rotete og ubehagelig som om at strømforsyningen gikk tom.

• Like
Reactions: PINK FLOYD DSOTM