Ubehagelig på høyere volum.

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Jeg har et par Arendal Sound Tower, en Rotel RB-1572 og en NAD C658. Dette spiller meget vakkert opp til middels volum, men når det begynner å bli høyt blir stemmer, gitarer og ting i dette frekvensområdet ubehagelig. Det flyter over i hverandre og blir skjærende. Hva er det som vanligvis gjør dette? Akustikk, ører, kvalitet på innspilling? Det blir sånn uansett kilde; cd, Tidal, mp3/flac fra pc via HDMI.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Jeg har et par Arendal Sound Tower, en Rotel RB-1572 og en NAD C658. Dette spiller meget vakkert opp til middels volum, men når det begynner å bli høyt blir stemmer, gitarer og ting i dette frekvensområdet ubehagelig. Det flyter over i hverandre og blir skjærende. Hva er det som vanligvis gjør dette? Akustikk, ører, kvalitet på innspilling? Det blir sånn uansett kilde; cd, Tidal, mp3/flac fra pc via HDMI.
Sannsynligvis akustikk ofte det om Amp og høyttalere har og får nok watt.

Ellers er det normalt med forvrengning på veldig høyt volum.

Enklere å vite om du sier desibel, volumnivå eller hvor på klokka..

Klokka 12 til to funker her, Høyere tør jeg ikke spille.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

• Like
Reactions: Gurba

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Det er nok akustikken som er største synderen her vil jeg tro.
Nå er jo AS åpne og ganske nøytrale i klangen vil jeg si , men dem har bra spredningskontroll , og det skal en del til for at dem skal bli skjærende i mini ører hvertfall.
Men har ikke du målemic og muligheter for å bruke REW da ? Da vil du se om du har mye refleksjoner og etterklang i rommet.

• Like

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Jeg har ikke målt dB, men skal gjøre det når jeg får anledning.

Jeg har rew og umik-1. Hvilken funksjon i rew må jeg bruke for å se refleksjoner og etterklang?

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Jeg har ikke målt dB, men skal gjøre det når jeg får anledning.

Jeg har rew og umik-1. Hvilken funksjon i rew må jeg bruke for å se refleksjoner og etterklang?
Foruten om å se på ren frekvensgang , som selvsagt er grei for å sjekke klangbalansen , så bruker man f.eks ETC graf for å se på refleksoner.
Får å se hvordan hele frekvensområdet opererer i tid kan både decay og spectogram brukes.

Kan legge ved et par eksempler av mine siste måling.
Spectogram.jpg

ETC.jpg

På Etc målingen så vil man gjerne ha så få slike spikes oppover som mulig - hver slik spike er en eller annen refleksjon.

• Like

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.220
131
63
41
www.avforum.no
Enhver kompresjonsdriver vil kunne sprekke hvis den drives for hardt. Jeg husker f.eks. hvordan Klipsch sine THX-ULTRA varianter kunne låte veldig skarpt om de ble presset for langt, og i det tilfellet var det rommet som ble for stort og i tillegg dempet for kraftig. En grei måling i så måte er RT tunellen i rommet, den skal du kunne måle med REW. Ser du at RT-verdien, eller reverberation time, er for lav har du sannsynligvis puttet for mye absorbsjon i rommet og bør fjerne en del av dette. Det blir veldig lett for mye, og ofte er også RT ikke-lineær, dvs. du demper langt mer i toppen eller ellers, som på sin side - spesielt da etter kalibrering - kompenseres ved å presse tweeteren til utenfor sin komfortsone. RT i en hjemmekino bør ligge på typisk 3-400, og en bør heller bruke diffusjon for å ta seg av flutter ekko i høyere frekvenser. Fjern så mye absorbsjon som mulig rundt lytteposjon, og ta heller inn ett og ett panel mens du da fortsetter å måle RT i rommet.

• Like
Reactions: Danke and Gurba

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.220
131
63
41
www.avforum.no
Nå er gjerne RT60 bare én av flere grafer / målinger en kan bruke for å sjekke om rommet er overdempet, ser du allerede har fått gode tips ovenfor, men poenget mitt er mer at en ikke-lineær overdemping veldig ofte er synderen når en hører at spesielt høye frekvenser låter skarpt, oftere enn at synderen er flutter ekko eller da resultatet av for lite demping. Diffusjon er ekstremt effektivt for å ivareta lydenergien samtidig som du knekker opp retningen til lydbølgene i de høyere frekvensene (dvs. du fjerner flutter ekko uten å samtidig stjele lydenergien)...

• Like

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.220
131
63
41
www.avforum.no
...og for å ikke banne i RT-kirka er det greit å gjengi følgende råd; "Domestic rooms are usually too small to have anything approaching a diffuse field at low frequencies as their behaviour in that region is dominated by modal resonances. As a result RT60 is typically not meaningful in such rooms below a few hundred Hz. Use the waterfall, spectrogram and decay plots to examine the decay of low frequencies in domestically-sized rooms.". Du skal altså ikke legge noe særlig vekt på RT60-verdien din under et par hundre hz, men heller se på retningen og nivået over dette...

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Takk for alle innspill. Rommet er ikke dempet, men en ordinær stue. Anlegget står mot en kortvegg som er 4m bredt. Rommet er dessuten 8m langt og 2.5m høyt. Vindu mellom høyttalerne og like foran høyre høyttaler + ett vindu på høyresiden én meter fra bakvegg. En murpeis står på venstre side ca midt på veggen og dører på motsatt side av vinduene. Høyttalerne står nærme vegg og kan per idag ikke flyttes lenger ut. Jeg får ikke kjørt mer REW før over helga, men skal prøve da.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.220
131
63
41
www.avforum.no
Takk for alle innspill. Rommet er ikke dempet, men en ordinær stue. Anlegget står mot en kortvegg som er 4m bredt. Rommet er dessuten 8m langt og 2.5m høyt. Vindu mellom høyttalerne og like foran høyre høyttaler + ett vindu på høyresiden én meter fra bakvegg. En murpeis står på venstre side ca midt på veggen og dører på motsatt side av vinduene. Høyttalerne står nærme vegg og kan per idag ikke flyttes lenger ut. Jeg får ikke kjørt mer REW før over helga, men skal prøve da.
OK, burde selvsagt lest meg opp på hvilket type rom du bruker, da er det jo fullt mulig i ditt tilfelle at det er flutter ekko og annet ulumsk du hører, eventuelt er det jo også mulig at størrelsen på rommet gjør at tweeteren peiler ut selv uten demping, og som det sies her kan en dB måling på litt ulike steder sikkert være lurt bare for å se hvor / når en hører den begynner å låte "ufint". Kan jo også være effekten som svikter som det sies her...

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.812
50
48
Vinduer har sin effekt selvsagt , men det finnes jo løsninger på det også.
Hva bruker du for avspillingskjede ? Bruker du noe form for eq eller RK pr idag?

Ja legg gjerne ut noen målinger her etterhvert , så kommer det nok noen innspill skal du se.

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Jeg Tok målingen jeg gjorde tidligere, uten Dirac, og lagde spectrogram.

Spectrogram.jpg

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Forforsterkeren er en NAD C658 med Dirac, men målingen over er gjort uten. Rotel RB-1572 er også med.

Sist redigert:
9 Jun 2019
324
30
28
Høres ut som rom akustikk problemer. Helt klin umulig og få et perfekt rom i den vanlige verden. Så fremst du ikke bygger et helt dødt akustikk rom. Men jeg mener ikke ar det skal bli forvrening uansett. Hvor høyt spiller du? Mellom 60 til 70 desibel? Jeg har lest mye på nett om Dirac sin software på NAD sin nye forsterker. Jeg ville ha kontaktet NAD eller Klubben. Skal ikke ødelegge din helg, men som sagt kan være NAD ampen som er litt på halv tolv. Tviler på det er Hardvare feil, men kanskje som sagt en software feil? Hvordan er lyden uten Dirac, og på? Har du sett om det er ny Firmware oppdatering på gang? Edit, selvfølgelig opplever alle forvrening på høyt volum, men det høres litt rart det du opplever. Kan selvfølgelig være dårlige mastering du spiller. Men høres rart ut...

• Like

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.626
6
38
Det er nok noe muffens med firmware for NAD'en slår seg av og på av seg selv og hvis den står.på uten lyd begynner den å lage en rar skrape/bankelyd.

Jeg merker forskjell på forskjellige kilder. Dårlige MP3'er er verre enn bra utgangspunkt.

Volumet er nok endel høyere enn 70dB. Men har ikke målt.