TV vs projektor i hjemmekino?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.043
62
48
51
Jessheim
Black Diamond har snever innsynsvinkel, det gir dårlig uniformitet, og det har elendig farge-uniformitet. Det er ikke "jævlig tøft", det er et mega-kompromiss man kun tar i bruk i rom som ellers ikke egner seg for projeksjon. SI er rett og slett en veldig dårlig "kina-kopi" av danske DNP. De som står bak SI er tidligere distributør av DNP, som fant ut at de kunne prøve å kopiere dukene i Kina, og tjene mere penger. De er imidlertid utrolig gode på markedsføring, og slik har de vokst seg store i ettertid.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Toroluf

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.954
9
38
Kompromiss er vel hele poenget med den tråden her? Han ønsker ikke noen reindyrka løsning, det tror jeg går rimelig klart frem.

Men DNP varianten da. Blade modellene deres er også jævla kule!

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.043
62
48
51
Jessheim
Det fine med DNP lerretene er at de undertrykker ambient lys i det vertikale planet, slik at innsynsvinkelen sideveis er veldig bra. Ergo kan man f.eks ha på downlights uten at det påvirker bildet på lerretet. Fint når man ikke ønsker å mørklegge kinoen. De gir heller ikke endring av fargetemperatur ettersom hvor man er plassert i forhold til lerretet.
Ambient lys fra samme vinkel som der projektoren er plassert dreper selvsagt all dynamikk på lerretet, og det gjelder alle ALR lerret. Så vinduer, eller ambient lys fra bak i rommet kan ingen lerret kompensere for.

• Like

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Takker for godt tips! Tøft med Black Diamond
Du må aldri finne på å kjøpe Black Diamond da det rett og slett er drit med enormt med sparkling og masse andre artifakter. Skal du ha dagslys lerret er det dnp Supernova som gjelder, kan hende det har kommet noen gode konkurrenter i det siste, men jeg har ikke testet noe i det siste. Har testet Black Diamond og dnp og dnp er totalt overlegent og da i 08-85 versjon. Black DIamond produserer ikke i Kina, men i USA, ikke at det hjelper da alle de andre negative tingene @Gorm nevner er tilfelle.

Ellers så er det projektor og lerret som gjelder for meg når jeg ser film. En TV i et lyst rom selv om den er 80-90" kan aldri slå et 3.2 m bredt bilde av god kvalitet i en batcave.

I TV stua har jeg samme TV som Ballis og den er mye bedre enn forventet. :)

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Ballis

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.043
62
48
51
Jessheim
Kalibrerte Samsungs nye 2019 Q90R i går, og for første gang på lenge satt jeg ikke foran et speil når skjermen er mørk. Den har fått et matt filter, noe som dempet refleksjoner veldig bra. Det går litt på bekostning av lysstyrke, men den klarte fortsatt 1500 nits max i HDR (ble kalibrert til 1000 nits)

• Like