TV vs projektor i hjemmekino?

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
249
4
18
Dette er sikkert et tema som har blitt diskutert opp og ned i mente her på forumet. Uansett, bakgrunnen min for at jeg tar dette opp er at jeg skal bygge en dedikert hjemmekino (L: 4,4 B: 3,7 H: 2,15m). Ønsker innspill fra dere som har hjemmekino som enten har gått fra projektor til TV, eller fra dere som har testet projektor vs TV i hjemmekinorom.

Utstyr/plan:
Jeg har en JVC X5000 og Dreamscreen 120" V2 manuelt lerret som jeg er veldig godt fornøyd med! Jeg har til nå brukt ei kjellerstue/flerbruksrom hvor jeg har lagd en "mobil" bat cave av molton. Jeg har ikke villet at bat caven skal være oppe konstant siden barna også leker der. Jeg har 7.2.4 med Yamaha 3070 reciever. I den nye hjemmekinoen kommer jeg til å bruke samme lydutstyr som nå. Ingen av høyttalerne er baffel/innebygd i vegg. Siden jeg ikke har baffel/innebygde høyttalere tenker jeg at jeg ikke har behov for å plassere høyttalere bak et lerret, mao. vil en TV ikke stå i veien for lyden i min nye kino. Jeg vet at behovet for maskert rom ikke gjelder for TV, men jeg vil likevel ha molton på veggene og i tak (primært for den ekstra dimensjonen det gir å se film i et maskert rom, mao. ingen distraksjoner fra ting som henger på veggene m.m.). Jeg vil lage en mulighet for at rommet raskt kan gjøres lyst og trivelig ved bruk av takskinner, f.eks. når skal se sport.

Bakgrunnen for hvorfor jeg vurderer TV isf. projektor:
  • lei av at rommet må være helt mørkt for å få bra bilde.
  • lei av skjermbruken er så lite allsidig. Hvis vi f.eks. ser vintersport eller fotball når det er lyst/sol ute, synes jeg det er kjipt at lyset må stenges ute for å få bra bilde. Når jeg først har 120" og 7.2.4 ønsker jeg å bruke det til de fleste anledninger isf. å bruke 42"-en med pinglelyd fra TVen.
  • Film og serier utgjør ca 25 % av den totale skjermbruken.
  • Bildet på projektor er dødsbra hvis kilden er bra, ved f.eks. 4K-disk. Hvis vi ser på lineær TV/Altibox er det ofte ymse bildekvalitet på så stort bilde, spesielt på noen livesendinger.
Hovedminuset med å gå fra 120" til ca. 85 " er jo størrelsen. Jeg vurderer å lage en løsning som gjør det lett å flytte TVen nærmere kinosofaen for at bildet skal oppleves større når vi skal se film. Noen andre som har erfaringer med det?

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
249
4
18
PS: jeg vet at det er mer lyd og bilde dedikerte folk enn meg her på forumet som ikke har TV som alternativ pga. blokkeringen av lyd (samt bildepreferanser). Men som sagt, for meg er set upen/prioriteringen annerledes:)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Det største ankepunktet - for min del - når det gjelder store TV-er er at det ikke finnes sort, og at det blir alt for mye uro i bildet. Grunnen til det, er at en TV blir til et speil i alle mørke områder. Da sitter man og ser speilbildet av rommet og seg selv, og dette ødelegger filmopplevelsen for min del. Tiden med matt overflate på TV-er er dessverre forbi, for nå er fokuset maks lysstyrke, og ingen produserer derfor TV med helmatt frontglass.

Reactions: Toroluf

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Jeg gikk fra 106» pj til 82» TV og har ikke angret et sekund. Jeg lagde aldri noen batcave men har et lyst dedikert rom med god lyskontroll (ut over strølys)

Det hører med til historien at jeg har en datter som aldri gadd bruke kinorommet fordi hun ikke orka styre med pj, forsterker og kilde. Nå har jeg sat-kortet innebygd og sterkern slår seg av og på via hdmi cec. Alt hu forholder seg til er TV fjernkontrollen. Nå bruker hu og venninnene rommet masse.

Jeg opplever ikke at tvn fremstår som noe speil slik Gorm sier, men nå har jeg lamper på sidene i rommet. Jeg har heller ikke vinduer rett bak.

Jeg kommer hvertfall aldri til å kjøpe projektor igjen. Oppsiden av crazy størrelse oppveies ikke av å sitte i mørket i mine øyne, ei heller den dårlige brukervennligheten. Bildet er etter mitt syn bedre og latencyen mye bedre.

Nå og tidligere hos meg.

240570
240571

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Jeg gikk fra 106» pj til 82» TV og har ikke angret et sekund. Jeg lagde aldri noen batcave men har et lyst dedikert rom med god lyskontroll (ut over strølys)

Det hører med til historien at jeg har en datter som aldri gadd bruke kinorommet fordi hun ikke orka styre med pj, forsterker og kilde. Nå har jeg sat-kortet innebygd og sterkern slår seg av og på via hdmi cec. Alt hu forholder seg til er TV fjernkontrollen. Nå bruker hu og venninnene rommet masse.

Jeg opplever ikke at tvn fremstår som noe speil slik Gorm sier, men nå har jeg lamper på sidene i rommet. Jeg har heller ikke vinduer rett bak.

Jeg kommer hvertfall aldri til å kjøpe projektor igjen. Oppsiden av crazy størrelse oppveies ikke av å sitte i mørket i mine øyne, ei heller den dårlige brukervennligheten. Bildet er etter mitt syn bedre og latencyen mye bedre.

Nå og tidligere hos meg.

Vis vedlegget 240570Vis vedlegget 240571
Synes oppsettet ditt Ballis egentlig bare var et godt eksempel på forskjellen mellom å bruke projektor eller en stort 82" TV i noe som virke som en optimal lys og trivelig TV stue.

Når oppsettet i tillegg skal brukes av noen som må ha en meget forenklet brukergrensesnitt for å styre det, da passer nok helt klart et "strømlinjeformet" oppsett med et TV bedre.

I en dedikert hjemmekino som hovedsakelig skal brukes til film og få et størst mulig 2.35:1 format bilde og riktig plassering av høyttalere, og det bare er en fordel å sitte i mørket for å nyte filmen, da vil en god projektor vel oftere være det riktige valget.

Kjører selv en ja takk begge deler løsning med et greit TV oppsett i stua, Projektor i hjemmekinoen og i tillegg et eget CRT projektor rom for litt "nostalgisk" bruk av lyd og bilde..

240584

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Dette er sikkert et tema som har blitt diskutert opp og ned i mente her på forumet. Uansett, bakgrunnen min for at jeg tar dette opp er at jeg skal bygge en dedikert hjemmekino (L: 4,4 B: 3,7 H: 2,15m). Ønsker innspill fra dere som har hjemmekino som enten har gått fra projektor til TV, eller fra dere som har testet projektor vs TV i hjemmekinorom.

Utstyr/plan:
Jeg har en JVC X5000 og Dreamscreen 120" V2 manuelt lerret som jeg er veldig godt fornøyd med! Jeg har til nå brukt ei kjellerstue/flerbruksrom hvor jeg har lagd en "mobil" bat cave av molton. Jeg har ikke villet at bat caven skal være oppe konstant siden barna også leker der. Jeg har 7.2.4 med Yamaha 3070 reciever. I den nye hjemmekinoen kommer jeg til å bruke samme lydutstyr som nå. Ingen av høyttalerne er baffel/innebygd i vegg. Siden jeg ikke har baffel/innebygde høyttalere tenker jeg at jeg ikke har behov for å plassere høyttalere bak et lerret, mao. vil en TV ikke stå i veien for lyden i min nye kino. Jeg vet at behovet for maskert rom ikke gjelder for TV, men jeg vil likevel ha molton på veggene og i tak (primært for den ekstra dimensjonen det gir å se film i et maskert rom, mao. ingen distraksjoner fra ting som henger på veggene m.m.). Jeg vil lage en mulighet for at rommet raskt kan gjøres lyst og trivelig ved bruk av takskinner, f.eks. når skal se sport.

Bakgrunnen for hvorfor jeg vurderer TV isf. projektor:
  • lei av at rommet må være helt mørkt for å få bra bilde.
  • lei av skjermbruken er så lite allsidig. Hvis vi f.eks. ser vintersport eller fotball når det er lyst/sol ute, synes jeg det er kjipt at lyset må stenges ute for å få bra bilde. Når jeg først har 120" og 7.2.4 ønsker jeg å bruke det til de fleste anledninger isf. å bruke 42"-en med pinglelyd fra TVen.
  • Film og serier utgjør ca 25 % av den totale skjermbruken.
  • Bildet på projektor er dødsbra hvis kilden er bra, ved f.eks. 4K-disk. Hvis vi ser på lineær TV/Altibox er det ofte ymse bildekvalitet på så stort bilde, spesielt på noen livesendinger.
Hovedminuset med å gå fra 120" til ca. 85 " er jo størrelsen. Jeg vurderer å lage en løsning som gjør det lett å flytte TVen nærmere kinosofaen for at bildet skal oppleves større når vi skal se film. Noen andre som har erfaringer med det?
Synes du har mange gode poenger her Toroluf. Akkurat hva som blir den beste løsningen når du vet hvor godt bilde en JVC X5000 presterer under optimale forhold på en 120" skjerm, vs hva en stor 4K TV klarer i et lyst rom, ervel ikke godt å si.
Kanskje et tab tenison lerret kombinert med projektor og TV i samme oppsett kunne være en kombi løsning....

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
249
4
18
Det største ankepunktet - for min del - når det gjelder store TV-er er at det ikke finnes sort, og at det blir alt for mye uro i bildet. Grunnen til det, er at en TV blir til et speil i alle mørke områder. Da sitter man og ser speilbildet av rommet og seg selv, og dette ødelegger filmopplevelsen for min del. Tiden med matt overflate på TV-er er dessverre forbi, for nå er fokuset maks lysstyrke, og ingen produserer derfor TV med helmatt frontglass.
Takker for godt innspill Gorm!
Ang. sortnivå på store TVer: OLED har vel bra sort? Men OLED har vel «bare» 77» som Max i 4K, stemmer?
Ang. gjenskinn: hvis rommet er maskert er vel gjenskinnet lite og akseptabelt, eller?

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
249
4
18
Synes du har mange gode poenger her Toroluf. Akkurat hva som blir den beste løsningen når du vet hvor godt bilde en JVC X5000 presterer under optimale forhold på en 120" skjerm, vs hva en stor 4K TV klarer i et lyst rom, ervel ikke godt å si.
Kanskje et tab tenison lerret kombinert med projektor og TV i samme oppsett kunne være en kombi løsning....
Takker for gode innspill Ask4me2!
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å selge PJ-utstyret, men vil nå først kjøpe en stor TV å få testet den opp mot PJen. Som sagt, bildet på PJen er supert, men det er det snevre bruksområdet som frustrerer. Jeg må nok bare innse at PJ er tingen til film og serier (når man vil ha maksimal opplevelse med bat cave og mørkt rom), mens TV er tingen til den øvrige bruken (hvor dagslys og lyst rom er å foretrekke)
Jeg så The Highwaymen på Netflix i kveld. Fantastiske bilder og bra lyd (til streaming å være)! Spørs om jeg får samme opplevelse med å se den på en stor TV...? Bra film forresten, anbefales!

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
249
4
18

Nå og tidligere hos meg.

Vis vedlegget 240570Vis vedlegget 240571
Takker for gode innspill Ballis!
Jeg er enig i at PJ er mindre brukervennlig enn smart-TV. Skal man ha PJ synes jeg man bør ha det i et maskert rom for tipp topp bilde.

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.349
22
38
Jeg så The Highwaymen på Netflix i kveld. Fantastiske bilder og bra lyd (til streaming å være)! Spørs om jeg får samme opplevelse med å se den på en stor TV...? Bra film forresten, anbefales!
Enig, overaskende bra film med både godt og lyd. - ikke direkte bortskjemt fra Netflix med sistnevnte, desverre. Må sies at dette var en fin-fin opplevelse på min 75" Philips. Nå er det en del år siden jeg har hatt projektor og 120" lerret da..

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
249
4
18
Enig, overaskende bra film med både godt og lyd. - ikke direkte bortskjemt fra Netflix med sistnevnte, desverre. Må sies at dette var en fin-fin opplevelse på min 75" Philips. Nå er det en del år siden jeg har hatt projektor og 120" lerret da..
Hadde du maskert rom? Angrer ikke på bytte fra PJ til TV? Sitter nærmere skjermen nå enn tidligere for å få større bildeopplevelse?

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.349
22
38
Hadde du maskert rom? Angrer ikke på bytte fra PJ til TV? Sitter nærmere skjermen nå enn tidligere for å få større bildeopplevelse?
Var ikke helmaskert nei, men hadde malt frontvegg sort, samt akustikkplater kledd i sort stoff så det var ikke så mye reflekterende flater å snakke om. Sitteavstand er nok noe kortere med dagens løsning, men har flyttet mye rundt siden den gang.

Er jo noe eget med gigastort bilde, men ganske stort bilde med hyggelig belysning ellers i rommet er veldig ok det også 🆒

Reactions: Ballis and Toroluf

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Er jo noe eget med gigastort bilde, men ganske stort bilde med hyggelig belysning ellers i rommet er veldig ok det også 🆒
Dette! Jeg mistenker mange som har kjøpt projektor har gjort det først og fremst for å få stort bilde, ikke for å etterligne kino-opplevelsen fordi de er så store film-entusiaster. For alle oss som bare vil ha diger skjerm er TV en bedre løsning.

Jeg har tre TV-stuer og kunne sånn sett latt den avbildede fortsette å være en dedikert kino men jeg er ikke keen på den kino-opplevelsen hjemme jeg ass. Spesielt ikke når 90% av bruken er hockey og gaming. For meg holder det at skjermen er stor. Stor nok.

Reactions: americanFord

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Dette! Jeg mistenker mange som har kjøpt projektor har gjort det først og fremst for å få stort bilde, ikke for å etterligne kino-opplevelsen fordi de er så store film-entusiaster. For alle oss som bare vil ha diger skjerm er TV en bedre løsning.
På tross av et mye større blilde i en vanlig kino, så blir det ofte en skuffelse å se bildekvaliteten. Man får ofte forstyrrelser underveis i filmen osv så man detter ut av opplevelsen av filmen. , så for min del er bruk av projektor i hjemmekino en av de beste måtene å se og oppleve film på.

En 82" TV er kanskje en diger skjerm relativt sett i dag, men ser man en 2.40:1 format film på en slik 1.78:1 (16:9 skjerm) vil ca 1/3 av skjermarealet vise et statisk sort bilde, noe man f.eks unngår hvis man har en projektor med A- linse og et 2.40:1 lerret.
Skal man f.eks etterligne en kino når det gjelder sitte avstand i forhold til bildestørrelse, så er det vel avstanden definert som et sted mellom 1.5 - 3x bilde høyde, så da ser man fort at en 82" 16:9 TV som viser et 2.40:1 bilde blir en utfordring å bruke i en vanlig TV stue hvis man ønsker å etterligne 1.5x sitte avstand fra en kino.

Sortnivå og lysstyrke på mange store LCD skjermer er slik at det ofte er nødvendig å se på skjermen med lyset på i rommet.Synes det ofte kan ødelegger noe av fokus på filmen.
En fordel med en stor direkte view skjerm er muligheten for bedre HDR visning vs en projektor, men opplevd lysstyrke har ofte med opplevd bildestørrelse og hvor mye lys fra omgivelsene øynene er stilt inn på, så hvis man vil oppleve å bli blendet av det som er på skjermen, så hjelper det godt at man sitter i en batcave av en sort hjemmekino også....

Jeg har tre TV-stuer og kunne sånn sett latt den avbildede fortsette å være en dedikert kino men jeg er ikke keen på den kino-opplevelsen hjemme jeg ass. Spesielt ikke når 90% av bruken er hockey og gaming. For meg holder det at skjermen er stor. Stor nok.
Høres ut som en fornuftig løsning ut i fra det du beskriver her.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
249
4
18

Etter jeg har vendt meg til bat cave, er det ingen vei tilbake for meg. Til nå har jeg hatt mobil bat cave og når den er tatt ned, er forsvinner halve filmgleden for meg, dvs. innlevelsen som bat cave gir pga ingen distraksjoner på vegger og tak. Et ord jeg synes passer bra for meg ang. PJ bilde er: ekthet i bildet, jeg opplever det som veldig naturlig og bra, ikke noe overdrevet lysstyrke m.m., slik liker jeg det!:)
Ja, savner allsidigheten til TVen. TV er litt mer som en hybridsykkel, allsidig, men skal du ha en skjerm som er spesielt egnet for et formål, les: kino og bat cave, da er det PJ som gjelder, som en landeveissykel som egner seg best til sitt formål, dvs. ikke terreng, Hehe:)

americanFord

Medlem
13 Aug 2009
4.349
22
38
Er noe eget med kun filmen i mørket, men jammen er det ålreit å kunne komme seg ut å sosialisere på nærmeste offentlige kino i ny og ned. Sistnevnte blir som en dørstokkmil når en har bedre lyd og bilde i hulen sin. Igjen; det ultimate er jo kino-følelsen på flere arenaer. Kompromiss er hindringen for de fleste av oss.

Dere som har gjennomførte batcaves i tillegg til en lys og trivelig normal stue med mulighet for stor TV har jo egentlig kvalifisert seg til AV-nirvana!

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
249
4
18
Er noe eget med kun filmen i mørket, men jammen er det ålreit å kunne komme seg ut å sosialisere på nærmeste offentlige kino i ny og ned. Sistnevnte blir som en dørstokkmil når en har bedre lyd og bilde i hulen sin. Igjen; det ultimate er jo kino-følelsen på flere arenaer. Kompromiss er hindringen for de fleste av oss.

Dere som har gjennomførte batcaves i tillegg til en lys og trivelig normal stue med mulighet for stor TV har jo egentlig kvalifisert seg til AV-nirvana!
Hehe, sant det! Slik utviklingen har blitt nå med Netflix, går jo de nye store filmene rett på streaming uten veien om kino, så da er det fint med god hjemmekino:)

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Ja, savner allsidigheten til TVen. TV er litt mer som en hybridsykkel, allsidig, men skal du ha en skjerm som er spesielt egnet for et formål, les: kino og bat cave, da er det PJ som gjelder
Høres ut som kombiløsning ala det ask4me2 nevner med tab-tension kan være løsningen for deg. Alternativt å benytte et dagslyslerret ala Screen Innovations Black Diamond. Det siste tror jeg kanskje blir den kuleste løsningen.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
249
4
18
Høres ut som kombiløsning ala det ask4me2 nevner med tab-tension kan være løsningen for deg. Alternativt å benytte et dagslyslerret ala Screen Innovations Black Diamond. Det siste tror jeg kanskje blir den kuleste løsningen.
Takker for godt tips! Tøft med Black Diamond

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Black diamond er jævelig tøft og var noe jeg sjøl vurderte lenge. Jeg digger spesielt den bakbelyste Zero Edge løsningen.