TV til spilling

Daniel NOR

Medlem
28 Apr 2007
567
0
0
27
har panasonic g20 plasma i 42", og bruker den til spilling. har ikke merka noe IR på spill, eneste er at man kan se et litt lysere felt det teksten har vært etter en film, men det blir fort borte. så jeg er ikke skremt og skal aldri ha lcd igjen.
hadde med xboxen og spilte litt halo 4 på en samsung led for en tid tilbake og det var en trist opplevelse når man er vant til plasma. forsinkelsen på min tv er sånn at jeg aldri har lagt merke til den, men når jeg kom på den lcd-led tv'n fra samsung orket jeg ikke spille lenge, selv med game-mode aktivert.

vurderer selv gt60 i 50" og er ikke redd for ir eller innbrenning, bare pass på å kjøre den inn i starten

Jurge92

Medlem
27 Sep 2012
57
0
0
Daniel NOR skrev:
har panasonic g20 plasma i 42", og bruker den til spilling. har ikke merka noe IR på spill, eneste er at man kan se et litt lysere felt det teksten har vært etter en film, men det blir fort borte. så jeg er ikke skremt og skal aldri ha lcd igjen.
hadde med xboxen og spilte litt halo 4 på en samsung led for en tid tilbake og det var en trist opplevelse når man er vant til plasma. forsinkelsen på min tv er sånn at jeg aldri har lagt merke til den, men når jeg kom på den lcd-led tv'n fra samsung orket jeg ikke spille lenge, selv med game-mode aktivert.

vurderer selv gt60 i 50" og er ikke redd for ir eller innbrenning, bare pass på å kjøre den inn i starten
Hvordan tenker du angående "kjøre den i starten"? Det at etter de første 100 timene med bruk, er det mindre sannsynlig for IR?

HK_Xclio

Medlem
15 Nov 2008
7.249
0
0
Sørreisa
Jurge92 skrev:
Hvordan tenker du angående "kjøre den i starten"? Det at etter de første 100 timene med bruk, er det mindre sannsynlig for IR?
Tven er nokk mere følsom i starten når det gjelder IR og innbrenning.

Om du leser i Panasonic trådene, så finner du nokk mere informarsjon om hvordan du bør kjøre tven di første 100 timene

Jurge92

Medlem
27 Sep 2012
57
0
0
Ja altså GT60 er den jeg definitivt mest sikler over, men frykter bare IR. Jeg er ikke typen til å sitte mer enn tre-fire timer i strekk når jeg spiller. Vanligvis har jeg et par pauser innimellom. Tror også jeg kunne klart å gjort meg selv bevist på IR og gjort det jeg kunne for å unngått det. Eller bare valgt LED og ikke fryktet noe, på bekostning av bildekvalitet...

UltimaNoctis

Medlem
17 Mar 2011
7.471
0
0
Jurge92 skrev:
Fikk et langt svar av en inne på diskusjon.no i en annen sin tråd:

Hvis dette fortsatt gjelder for GT60 er jo det relativt trist. Hvordan stiller dere dere i forhold til innlegget

Må nesten stille meg uenig den påstanden nettopp fordi jeg brukt mange plasma skjermer de siste fem årene men selv har ikke jeg erfart innbrenning siden 2007. Har fysisk ikke sett det og trodde at dette var historie før jeg leste innlegg om temaet her på avforum. Og det er til og med folk som lar tven stå på pause i en time med innhold på skjermen spilt mange timer mer i strekk med HUD og brukt skjermen til pc bruk.

14 Jun 2005
519
0
0
Plasma

Har brukt Plasma til spilling tidligere, men hadde kun problemer med inn brenning hvis jeg lot den stå på i menyen over mange timer, og det gikk fort bort ved å skru på en tv kanal eller "støy". (Kuro)

Vurderer faktisk å kjøpe meg en tv til spilling på loftstua selv, men er veldig usikker på det skal bli.

Har snusa litt på Samsung UE50F6505 og Panasonic TX-P50ST60Y, hva tror dere?
Kommer til å bruke den både til konsoll og PC gaming.

slc

Medlem
31 Jan 2005
8.124
0
0
UltimaNoctis skrev:
Fikk et langt svar av en inne på diskusjon.no i en annen sin tråd:

Hvis dette fortsatt gjelder for GT60 er jo det relativt trist. Hvordan stiller dere dere i forhold til innlegget

Må nesten stille meg uenig den påstanden nettopp fordi jeg brukt mange plasma skjermer de siste fem årene men selv har ikke jeg erfart innbrenning siden 2007. Har fysisk ikke sett det og trodde at dette var historie før jeg leste innlegg om temaet her på avforum. Og det er til og med folk som lar tven stå på pause i en time med innhold på skjermen spilt mange timer mer i strekk med HUD og brukt skjermen til pc bruk.
Hvilke tv-er siden 2007 er det du har prøvd? Jeg kan bekrefte at både 30-serien og 50-serien til Panasonic sliter med retention siden jeg har hatt både VT30 og VT50. Ved bruk av teletext subtitles f.eks. får man fremdeles en akummulert retention som fører til en haug med firkanter der bokstavene er over tid. Når jeg skal starte opp netflix, så er de 5-10 sekundene jeg står i viera-menyen nok til at jeg ser ikonet til webbrowseren på den røde skjermen mens netflix-appen lastes inn. For all del, dette er en ikke-case i de fleste scenarioer, men det blir for dumt å påstå at dette ikke skjer når erfaringen fra så veldig mange andre sier det stikk motsatte.

Jeg ville personlig aldri stolt på at en Panasonic-plasma tålte gaming der det var mye statiske elementer over tid, men til film og tv-bruk er det en bra skjerm. Dessuten beveger man seg også i en gråsone i forhold til reklamasjon hvis man får problemer. Det er såvidt jeg vet enda ikke prøvd en sak i forbrukertvistutvalget der innbrenning på plasma som følge av spill har skjedd, og gitt at det ikke ligger noen dom på det så skal du ikke se bort i fra at butikken KAN klare å komme seg unna med at det er utenfor ment bruksområde, for det er en tv og ikke en dataskjerm. (Og ja, jeg vet at "game mode" mer enn indikerer at det er et tenkt bruksområde for tv-en, men det er først og fremst en tv-skjerm man kjøper og jeg ville ikke blitt overrasket om en avsagt dom i dette tilfellet ville gått i selgers favør)

HK_Xclio

Medlem
15 Nov 2008
7.249
0
0
Sørreisa
slc skrev:
Hvilke tv-er siden 2007 er det du har prøvd? Jeg kan bekrefte at både 30-serien og 50-serien til Panasonic sliter med retention siden jeg har hatt både VT30 og VT50. Ved bruk av teletext subtitles f.eks. får man fremdeles en akummulert retention som fører til en haug med firkanter der bokstavene er over tid. Når jeg skal starte opp netflix, så er de 5-10 sekundene jeg står i viera-menyen nok til at jeg ser ikonet til webbrowseren på den røde skjermen mens netflix-appen lastes inn. For all del, dette er en ikke-case i de fleste scenarioer, men det blir for dumt å påstå at dette ikke skjer når erfaringen fra så veldig mange andre sier det stikk motsatte.

Jeg ville personlig aldri stolt på at en Panasonic-plasma tålte gaming der det var mye statiske elementer over tid, men til film og tv-bruk er det en bra skjerm. Dessuten beveger man seg også i en gråsone i forhold til reklamasjon hvis man får problemer. Det er såvidt jeg vet enda ikke prøvd en sak i forbrukertvistutvalget der innbrenning på plasma som følge av spill har skjedd, og gitt at det ikke ligger noen dom på det så skal du ikke se bort i fra at butikken KAN klare å komme seg unna med at det er utenfor ment bruksområde, for det er en tv og ikke en dataskjerm. (Og ja, jeg vet at "game mode" mer enn indikerer at det er et tenkt bruksområde for tv-en, men det er først og fremst en tv-skjerm man kjøper og jeg ville ikke blitt overrasket om en avsagt dom i dette tilfellet ville gått i selgers favør)
Om tven ikke kan brukes til spilling, så kan den heller ikke brukes til tv titting.
tv sendinger har logoer, akkurat som spill. En tv skal kunne brukes til det en tv skal brukes til. Som f.eks spilling med konsoller, tv og filmseing.

innbrenning er innbrenning, uans av hvilken form. Om det er en tv logo eller en spill logo skal ikke ha noe å si.

TV Dinnah

Medlem
6 Mar 2011
471
0
0
Det har selvfølgelig en del å si hvilken type gamer du er. Spiller du veldig mye det samme spillet i mange måneder, f.eks Battlefield eller Call of Duty over internett, og sjelden spiller andre spill, er det jo uunngåelig at det blir ujevn slitasje på panelet der det er informasjonsfelt.

Jeg er av den typen som spiller veldig mye forskjellige spill. Jeg spiller gjerne gjennom et spill en gang, og så begynner på et nytt etterpå. Den variasjonen bidrar nok til at jeg aldri har hatt noe problem med IR. Men nå har jeg en Panasonic av den gamle typen som er utrolig resistent mot innbrenning. Vurderer seriøst å oppgradere til GT60 snart, men jeg tror ikke IR blir noe problem med variert spilling. Da er jeg heller mer bekymret for TV2-logoen.

slc

Medlem
31 Jan 2005
8.124
0
0
HK_Xclio skrev:
Om tven ikke kan brukes til spilling, så kan den heller ikke brukes til tv titting.
tv sendinger har logoer, akkurat som spill. En tv skal kunne brukes til det en tv skal brukes til. Som f.eks spilling med konsoller, tv og filmseing.

innbrenning er innbrenning, uans av hvilken form. Om det er en tv logo eller en spill logo skal ikke ha noe å si.
Det er som jeg sa her stridens kjerne ligger. Dette er ikke utprøvd i FTU og det foreligger derfor ingen dom som har satt presedens her. Man kan argumentere med at dette er et fjernsynsapparat og dets bruksområder er nettopp det; å se fjernsyn, derfor er det etter lovverket ikke nødvendigvis noe automatikk i at man skal kunne forvente å benytte skjermen til spill.

Dette med kanallogoer foreligger det derimot en dom på, og all den tid man ikke kan unngå kanallogoer ved den bruken apparatet er ment brukt til, så kan heller ikke kunde lastes. For all del, det hadde vært interessant om noen prøvde en sak som går på det med innbrente statiske elementer fra spill også for å se hva utfallet ble. Jeg sier heller ikke at jeg er enig i at det skal være sånn, jeg bare påpeker hva som kan bli et eventuelt utfall hvis uhellet skulle være ute.

Turbey

Medlem
25 Mai 2013
42
0
0
Ser at denne tråden er ganske gammel nå, men eg prøvar uansett.

Eg kjøpte meg Panasonic GT60 hovuedsakleg til speling (PS3 og PS4) og film (BluRay, Netflix osv). Men det eg lurte på var om det er nokon her som har peiling kva slags innstilling som er best til Gaming og film (skarpheit, kontrast, lys osv)? Eg har på Game mode når eg spelar selfølgeleg, og har prøvd å stilt inn sjølv. Men det eg blir på ein måte aldri fornøgd med innstillingane. Er det noko kalibrering som dykk kan anbefalle? :)

Jurge92

Medlem
27 Sep 2012
57
0
0
Ser at denne tråden er ganske gammel nå, men eg prøvar uansett.

Eg kjøpte meg Panasonic GT60 hovuedsakleg til speling (PS3 og PS4) og film (BluRay, Netflix osv). Men det eg lurte på var om det er nokon her som har peiling kva slags innstilling som er best til Gaming og film (skarpheit, kontrast, lys osv)? Eg har på Game mode når eg spelar selfølgeleg, og har prøvd å stilt inn sjølv. Men det eg blir på ein måte aldri fornøgd med innstillingane. Er det noko kalibrering som dykk kan anbefalle? :)
Prøv med disse:

http://www.avforums.com/threads/panasonic-tx-p50gt60-reviewers-recommended-best-settings.1762335/

:)

slc

Medlem
31 Jan 2005
8.124
0
0
Kalibrering må gjøres individuelt for hver enkelt tv i dets omgivelser. Å skrive av andres innstillinger er som å skyte lopper med kanon med bind for øynene.