Tv bilde hakker når playstation laster ned

Hpw1979

Medlem
19 Aug 2019
5
0
1
Hei.
Har tv tuner via fiber fra nextgentel, når jeg laster ned spill på PlayStation 4. Så hakker tv bildet oppe i stua.
Har prøvd kabel på PlayStation også, og får samme resultat. Min ruter er en Inteno dg200.
Når jeg går inn på selve ruteren, så ser jeg at tv koblet til ruter lyser gult. Alt annet på ruteren er grønt. Gul fargen betyr visst Active, but warnings.
Hva kan jeg gjøre?

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.358
0
36
Prøvd factory reset av ruteren?
Hva sier kundeservice NGT?
Hvis du kjører noen "tunge" nedlastinger på en PC, er det noe problem da? F.eks. om du laster ned noen Linux-ISO-er i parallell e.l. (f.eks. filene som er på noen GB som ligger her: ftp://ftp.uninett.no/centos/7.6.1810/isos/x86_64/)

Hpw1979

Medlem
19 Aug 2019
5
0
1
Har prøvd med nedlastinger på pc. Store filer, men ingenting. Det skjer kun med PlayStation 4. Kun spill nedlastinger, skal jeg laste ned oppdatering av ps4, da går det greit. Men har lagt merke til når min sønn spiller online mot andre på FIFA og fortnite. Da begynner også bildet og hakker.
Har kontaktet Ngt, og de har prøvd reset av ruter. Da går det greit, kan det gå en dag. Så er det tull dagen etter. Begynner å lurer på om kanskje bytte ut ruter eller tuner. Hatt de nå 3 år. Kanskje på tide med en oppgradering.

Gratulerer

Medlem
31 Okt 2006
5.345
0
36
Ser du nedlastingshastigheten på PS4? Det er det som har noe å si, ikke størrelsen på filene. Hvis PC-en laster ned en 10 gb fil med 2 mbit/s har det mye mer å at PS4 laster ned 500 mb med 20 mbit/s. Tipper at det er grei overføringshastighet fra Sonys nedlastingsservere.

Jeg har følgende forslag:
1) Hvis du har en standardruter fra Nextgentel: Bytt den ut med en bedre ruter, f.eks. noe slikt:

2) I en ordentlig ruter kan du begrense nedlastingshastigheten til hver enkelt tilkoblet enhet. Da kan du sette et øvre tak på båndbredden PS4 får lov til å disponere, slik at TV-en alltid har nok.

Hpw1979

Medlem
19 Aug 2019
5
0
1
Men da må jeg vel jeg sette den i bridge modus? Tror ikke ruteren støtter det, at jeg kobler til en annen også

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.358
0
36
Jeg kjenner ikke til NGT sine løsninger i detalj. Sentral her kan være hvor problemet ligger. Jeg antar at NGT på noe vis har QoS-regler, men om disse er i ruter eller om de er i fibersentralen vet jeg ikke. Hos andre, f.eks. Telenor, skal ikke IPTV spise av internetthastigheten. Dette er uavhengig av hvilken ruter du bruker, så reglene ligger her ikke i ruteren for at den skal prioritere IPTV-trafikken (multicast) framfor annen trafikk.

Mine erfaringer er at nedlastinger fra Sony som regel går ganske tregt, og skal på langt nær spise spesielt mye av en rask linje. Hvor rask linje har du? Det som kan være skummelt med shaping-regler for en enhet, er at du kan legge opp til økte forsinkelser selv når den ikke bruker høy båndbredde - med andre ord forsinkelser som kan slå ut når man spiller. Hvordan dette i praksis er implementert i forskjellige rutere og hvor godt det i praksis fungerer varierer...

Og igjen uten å kjenne NGT sin løsning: Hvis du her velger en tredjeparts ruter, kan det være at du ender opp med å måtte forholde deg til VLAN-tagging o.l. Er det f.eks. slik at det er en dedikert port på ruteren fra NGT der TV-dekoderen skal kobles til? Med det sagt, RT-AC87U som nevnes her, har IGMP-snooping/proxy på plass, og fungerer ellers med IPTV for en rekke andre operatører (litt konfig må til så vidt jeg husker).

Når det gjelder bromodus her, er det også et spørsmål om løsningen NGT har. Er det en egen enhet for fiberterminering og en separat ruter som kobles til den? Hvis så er tilfelle, kan NGT-ruteren kobles helt bort (ut av fibertermineringsenheten er det da normalt sett bare Ethernet - ingen vits i å bridge denne gjennom en annen ruter). Eller er det slik at fiberen går rett inn i denne ruteren, slik at det er kombinert "fibermodem" og ruter?

Det man kan lure på her, siden det er kun PS4 som forårsaker problemet, er om det er QoS/shaping i utgangspunktet som skaper en form for problem.

Hpw1979

Medlem
19 Aug 2019
5
0
1
Min hastighet er 250/250. Og ja Port 4 på ruteren skal hvist brukes til tv. NGT har reklamert at du kan bruke alle. Men det går ikke. Men vurderer seriøst å gå tilbake til Telenor igjen.

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.358
0
36
Min hastighet er 250/250. Og ja Port 4 på ruteren skal hvist brukes til tv. NGT har reklamert at du kan bruke alle. Men det går ikke. Men vurderer seriøst å gå tilbake til Telenor igjen.
Er løsningen fra NGT at fiberen går rett inn i ruteren, eller er det en separat ONT? Har du en ruter som du har brukt med Telenor tidligere - eller en annen ruter - som du kan prøve med?

Hpw1979

Medlem
19 Aug 2019
5
0
1
Fiberen går til en boks i veggen. Og fra den boksen kobles det en kabel til routeren. Nei har ikke noen andre routere, sendte den til Telenor igjen.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.967
11
38
TV over fiber leveres normalt som en lag 2 tjeneste og påvirkes ikke av nett-traffikk