Tunge høytalertårn på spikes - beskytte parketten

MrErling

Medlem
30 Mai 2019
41
2
8
Drammen
Mine 2 høytalertårn står på spikes, ca 4-5 cm- over parketten. De er hver seg 21 kg. tunge

Fins det noe som kan erstatte ''spikene''?
Jeg vil av og til flytte på høyttalerne og må beskytte parketten.

Sist redigert:

Mooze

Medlem
27 Jun 2007
981
5
18
Du får kjøpt små metallplater med en forsenkning i i midten som du legger under hver spike. Så er det bare å treffe riktignår du plasserer høyttalerene og spikene ned mot platene.

Ellers merket ikke jeg noen forskjell da jeg tok av spikene og plasserte de på møbelknotter av gummi/plast. OG de koster ingenting omtrent.

• Like
Reactions: MrErling

oes

Medlem
18 Nov 2006
266
7
18
Det fungerer også veldig greit å erstatte spikes med dørstoppere av sort gummi (f.eks fra Clas Ohlson, eller var det Biltema?) Hvis det må være audiofilt så har hifikjedene noe som fungerer robust og bra som jeg tror heter superspikes. Jeg har brukt begge deler med hell

• Like
Reactions: MrErling

oes

Medlem
18 Nov 2006
266
7
18
De argon-dempe-putene er kjempefine - har dem på et par stativhøyttalere - men på et tårn så er jeg redd de kan føre til litt ustabilitet. De gir etter, tross alt.
Jeg ville skrudd inn dørstoppere med M8 skruer (evt M6, sjekk dim på spikes). Se bilde fra en av mine subwoofere. Nederste del er dørstopper på ca 3 cm. Dønn stabilt og gir god demping. Aldri mer spikes for min del
3497DA95-CDA6-40C1-9154-5E9BC26B935E.jpeg

Sist redigert:

Tage

Medlem
23 Jan 2021
22
3
3
Argon dempe putene heavy størrelsen gir ikke etter, disse har jeg under tårnhøytalere på 50kg stk, på ingen måte ustabile. I tillegg så resonerer di ikke like mye til gulvet som en dørstopper gjør, da den harde gummien transplanterer mere lyd i gulv en dempeputene gjør. Heavy putene er godkjente for 15kg per pute, det er 60kg høytalere det

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

• Like
Reactions: oes