Trinnov

TGBerland

Medlem
12 Mar 2019
29
17
3
Heisann,

Satt du opp Trinnoven selv eller fikk du leverandøren til å sette den opp for deg? Jeg skal om noen måneder når min kino er ferdig bygget sette opp min JBL SDP-75.
Jeg fikk en veldig god gjennomgang av Duet sin sertifiserte medarbeider (Martin) når den ble montert første gang. Så har jeg håndtert alt selv etterpå - mye prøving og feiling.

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.025
37
48
Jeg fikk en veldig god gjennomgang av Duet sin sertifiserte medarbeider (Martin) når den ble montert første gang. Så har jeg håndtert alt selv etterpå - mye prøving og feiling.
Bare for å spørre! Hva mente Martin var de viktigste faktorene å ta hensyn til vedr. tuning av lyden. Og nevnte han noe om fallgruver?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.161
94
48
41
www.avforum.no
Jeg kan svare litt generelt på dette da jeg har observert disse prosessorene satt opp i flere krevende installasjoner, i mitt tilfelle på messer. Det viktigste tipset er nok å behandle rommet akustisk skikkelig først, slik at prosessoren ikke får veldig mye unødvendig å jobbe med.

1. Reverb / akustikk

Sjekk gjerne RT60 (reverb) kurven før en "setter" installasjonen og starter fintuningen. Denne bør først og fremst være så lineær som mulig, men også helst ikke for lav, dvs. overdempet. På messene har de ofte vært helt nede i 100ms, og i tillegg ujevne, dvs. smalere i øvre frekvensregistre og mer åpne nedover som følge av messerommenes ikke-lineære akustiske oppbygning. I en godt akustisk tunet hjemmekino er ofte target 3-400ms, mens det i studiosammenheng kan være lavere. Dette er faktisk krevende å få til, men bruk av MYE diffusjon samt påpasse at absorbsjonen først og fremst temmer førsterefleksjonene er gode rettesnorer å følge.

2. Sitteplasseringer

Dernest er det jo visse frekvenser og room modes (https://en.wikipedia.org/wiki/Room_modes) som ofte rommets karakter og dimensjoner ikke lar deg korrigere for. Her er min anbefaling å ikke "sette" endelig sitteplassering før du har målt en hel del på disse. Her må en ofte også velge litt hvor en skal sette sweet spot. Du får nesten alltid noen peaker og dipper rundt omkring i rommet, og da er det viktig å prøve å sette de viktigste setene der disse er minst mulig, spesielt da dippene som er veldig vanskelig å gjøre noe med.

2. Housecurves

Dernest kjører en målinger, og da så mange som mulig. Her er det også mange måter å gå frem på. Trinnov har jo en målemikrofon som allerede måler på flere "punkter", men allikevel ser jeg at han proffinstallatøren jeg har overvært flytter en del rundt på mikken. Samtidig; her må en velge litt hva fokuset skal være. Trinnoven kan jo ikke trylle selv om den er god på romkorreksjon, så tar du mange målinger med stor avstand vil datagrunnlaget bli mer "generelt" for Trinnoven og dermed blir også resultatet litt mer "ullent". Velger du en litt smalere sweet spot og har fulgt overstående tips er utgangspunktet mye bedre. Så gjenstår det å lage en del "housecurves" som gjerne passer til litt ulikt innhold, f.eks. en til actionfilm der en drar på litt i bånn og en annen, kanskje litt mer nøytral, til musikk.

Når det gjelder plassering av høyttalere er det viktig å tenke en kombinasjon av satte standarder (typisk da Dolby f.eks.), spredning (dvs. at får en ikke til spredningen ved å følge Dolbys retningslinjer må en tenke "kreativt") og selvsagt da pinpointing av høyttalerne mot lytteposisjonene. Her er det også mange hensyn å ta; skal en f.eks. sette maks fokus mot én sweet spot eller skal en sette det mer i "midten av setene" og dermed fordele litt av "sweet spotten" mer. Begge deler har fordeler og ulemper, og han som setter opp systemene for Alcons (Walter Fortmuller, for øvrig en veldig god installatør om noen skulle trenge bistand, send meg en PM om en ønsker info - dog ikke billig, typisk 2-300 euro timen men i denne klassen ofte verdt pengene....) dirigerer som oftest høyttalerne (Alcons i dette tilfellet, som generelt har god spredning, opp mot 120x100 grader) mot én sweet spot, men prøver selvsagt allikevel å treffe resten av publikum best mulig.

Dette er bare noen få pekere, men det viktigste en bør lese ut av dette er kanskje at rommets utforming er utrolig viktig å få satt så godt som mulig FØR en starter Trinnov prosesseringen som da selvsagt gjør ting enda mye bedre, som f.eks. fasekorreksjon osv. der Trinnoven rett og slett er helt fantastisk god (samme er for øvrig Dirac baserte systemer). En kan også leke seg med bass management selvsagt, er kan det også være mye å hente, men det fordrer gjerne da også planlegging i tidlig fase med tanke på plassering av og ikke minst antall subber og ikke minst hvilken frekvensrespons en kan forvente seg av LCR og surroundhøyttalere...

Reactions: alphamale

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.025
37
48
RT 60 måler 0,36 ms i mitt rom, og ganske så jevnt. Og det er med begrensede tiltak. Jeg har noe i tak, og førsteref. på sidene som er mobile pga. rommets beskaffenhet. Jeg tuner lyden kun for et sete. Siden jeg er primærbruker og resten av husstanden ikke bryr seg. Kinodelen er som jeg har nevnt tidligere en bi effekt av min to kanals interesse. Alle høyttalere som ikke inngår i front er satt der det er mest praktisk ift. rommets bruk og utforming. Det var også grunnen til at jeg valgte en løsning med Altitude, og ikke Amethyst med en annen prosessorløsning. Remapping funksjonen er genial, og virker over all forventning.
Fly lander inne på kjøkkenet, og kula fra glocken hører man treffer døra ute i gangen.
Det er umulig å detektere hvor lyden kommer fra i side og bakkanaler som oftest.

Vedlegg

Reactions: lygren

TGBerland

Medlem
12 Mar 2019
29
17
3
Bare for å spørre! Hva mente Martin var de viktigste faktorene å ta hensyn til vedr. tuning av lyden. Og nevnte han noe om fallgruver?
  • Nøyaktig plassering av mikrofon
  • måling for 1 posisjon forenkler prosessen og forbedrer lyden
  • få så identisk nivå på alle kanalene som mulig før kalibrering (f.eks juster subene slik at de matcher relativt bra med resten før man starter)
  • Plasser høyttalere så optimalt som mulig i forkant
  • Følg med på pre kalibreringskurvene; om det er noen ville dupper eller peaker - se om noe kan gjøres for å forbedre dette før kalibrering.
  • Pass veldig på med å trekk for hardt i spakene - Trinnov håndterer dette fint, men en del forsterkere klarer ikke håndtere det (du kan ta livet av forsterkeren).
  • Ikke minst, bruk ørene og se (les: hør) hva man liker - pass på å plassere mikrofon for tett til høy stolrygg (det kan ødelegge resultatet)
  • RT60 ble også nevnt.
Men min erfaring er at Trinnov sin optimizer håndterer det aller meste veldig bra på egenhånd. Er ikke rommet optimalt må man la optimizer jobbe over et større område (-10 til +16dB bruker jeg - som er i overkant - i den perfekte verden ville denne vært -10 til +6), men med Trinnov Amplitude8 går dette fint; hadde vært litt mer forsiktig med annen forsterker).

Sist redigert:

TGBerland

Medlem
12 Mar 2019
29
17
3
Mitt hovedfokus er faktisk surround; men bra stereo er også viktig. Trinnov sin sub-management er jo episk med tanke på fleksibilitet. Har satt opp 2.2 system for musikk hvor jeg har knyttet venstre sub til venstre front og høyre sub til høyre front. Har akkuratt nå crossover på 80Hz, men har gjort en del småjusteringer i rommet som gjør at sub'ene leverer bra opp til 200Hz. Så tror jeg skal trekke crossover opp til 100 eller 120Hz.

Edit:
Et sted det er rom for forbedring i Trinnov optimizer er at den korrigerer nivået før den legger på korrigeringen; jeg tror det hadde vært smart å snu om på dette; siden man ved store peaker eller dipper kan få problem med å korrigere innen -10 til +6 når level har blitt korrigert i forkant. Men her strides de lærde (og ulærde) :) F.eks på sub hvor man ofte har størst problemer kunne det vært smart å kunne legge på korrigeringskurven med mer brutal reduksjon (-); så korrigert nivå etterpå. Da kunne latt sub spille "for høyt" ved korrigeringen; og man ville få dekning for alle dipper før man justerer nivå på kurven for å matche resten av kanalene.

Sist redigert:

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.025
37
48
Altituden min har fått seg en liten hikke på på lagring av FIR. jeg har ikke hatt problemet tidligere så her må det undersøkes litt.
Den klarer ikke lagre filter i preset, og beholde de der.

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.025
37
48
Ok!
Noe er det hele tiden man skal passe på, og denne gangen har jeg og TGB lokalisert en bug i software som omhandler lagring av FIR filter som implementeres i presets. Denne bugen gjør at filteret ikke lagres med preset, når en hopper ut av den, og tilbake. Jeg har funnet en nødløsning på dette, men Trinnov sentralt er informert, og skal løse dette snarest sies det.
Det er utrolig kjedelig at akkurat dette ikke er oppe å går, da denne funksjonen er helt avgjørende for det endelige resultatet som tyter ut av høyttalerne.

EDIT:
Men det er i akkurat disse øyeblikkene man er lykkelig over å være Trinnov eier. De tar vel bare bakdøra inn i maskinen min gjennom eteren, og roter litt i software så er det løst innen noen timer 😁

Reactions: TGBerland

TGBerland

Medlem
12 Mar 2019
29
17
3
Samme feil på min, din og Trinnov sine enheter - så ikke hardware bug; så jeg tror vi får dette løst relativt raskt.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.161
94
48
41
www.avforum.no
Litt bugs må en rett og slett bare regne med når det er snakk om proprietær kode og en helt standard CPU... Heldigvis er Trinnov alltid raske på supporten ja, husker en franskmann satt oppe hele natta for å løse en enhet vi brukte på CEDIA i 2017 som enten tok Dolby ELLER DTS (og låste seg om en valgte det andre formatet og vice versa), og til tross for dette endte vi opp med å måtte kjøre en egen "loop" med kun Dolby og en ny med kun DTS gjennom hele showet. De fant til slutt ut at dette skyldtes en bug i siste update, er vel derfor Trinnov ikke nødvendgvis passer så godt til messer, men de finner jo alltid ut av alt og når en sitter på så avansert utstyr som kontinuerlig oppdateres og forbedres må en rett og slett bare forvente litt "hickups". Har selv en Tesla, og hadde jeg kicka på alle bugsene de har hatt på diverse updates opp gjennom tror jeg kanskje en gammal Volvo hadde passet meg bedre... Innovasjon er ikke alltid "rett frem"! :)

De kommer sikkert opp med en løsning kjapt!

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.025
37
48
Ja det er ingen grunn til panikk. Gutta i Paris er på saken og medforumisten TGB har direkte fløyen åpen 24/7. Og det hjelper.
Vi "scramblet" utfordringene og sammenlignet i går kveld med samme resultat. Og tok da kontakt med Paris. Han hadde svar innen......Hva var det? 4 minutter og 37 sekunder🆒

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.025
37
48
Det som er litt interessant oppå dette er at problemet var ukjent da ingen andre brukere hadde meldt det inn. Parameteret som er trøblete hos oss (og alle andre vil jeg anta) er det jeg anse som en av de viktigste funksjonene på veien mot lydnirvana, sett bort fra optimizer isolert. Jeg vil anta de fleste brukere av Trinnov lar installatør sette den opp én gang, etter det står den urørt av bruker, og problemet oppdages ikke før en luring fra Narvik er klåfingrete og nysgjerrig.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.353
10
38
Høh, er du fra Narvik? Eller mente du TGB?
Er opprinnelig fra Gratangen selv, og BEF er vel også fra Narvik.

Nordlenninger finner du overalt :)

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.025
37
48
Høh, er du fra Narvik? Eller mente du TGB?
Er opprinnelig fra Gratangen selv, og BEF er vel også fra Narvik.

Nordlenninger finner du overalt :)

Snakka om meg selv ja, BEF kjenner jeg jo selfølgelig, og vi har felles venner "back home"

TGBerland

Medlem
12 Mar 2019
29
17
3
First of all, indeed, there is no "Close" button. It should be written "OK" instead. I'm in charge of rewriting the manual so i appreciate your feedback on this one!
Så da blir manualen oppdatert; ref diskusjonen vi hadde i går alphamale