Trinnov

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.063
36
48
Denne rakkeren skal løfte lyden til nye høyder sies det (ikke han sneipen på gulvet altså)
Er det noen andre her på forumet som har kjennskap til vidunderbarna til Franske trinnov?

/

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Trinnov Altitude 16, men jeg har oppholdt meg i Trinnovland noen få år allerede med en pro-modul fra Amerikanske ADA med en TEQ 8 som er laget på lisens av Trinnov. Vanvittig kraftig maskin med alle attributter man kan tenke seg for å skru lyden til uante høyder.

Vedlegg

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
44.853
71
48
41
www.avforum.no
Denne rakkeren skal løfte lyden til nye høyder sies det (ikke han sneipen på gulvet altså)
Er det noen andre her på forumet som har kjennskap til vidunderbarna til Franske trinnov?

/

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Trinnov Altitude 16, men jeg har oppholdt meg i Trinnovland noen få år allerede med en pro-modul fra Amerikanske ADA med en TEQ 8 som er laget på lisens av Trinnov. Vanvittig kraftig maskin med alle attributter man kan tenke seg for å skru lyden til uante høyder.
Grattis, er virkelig en av de råeste prosessorene jeg har hatt gleden av å bevitne lydkvaliteten fra gjennom en hel rekke messeshow i regi av Alcons. Denne saken er jo ikke bare fantastisk god på multilyd, den fungerer også ekstremt bra på hi-fi med bl.a. 192KHz sampling. Det som gjør at Storm blir benyttet på Alcons showene nå om dagen er for øvrig ikke som følge av kvaliteten er noe bedre (topp prosessorer begge to for øvrig), men at nok Trinnov egner seg bedre på faste installasjoner enn på messer.

Installerer du herligheten helt selv? Er jo temmelig komplekse saker om en først skal sette den opp etter de kunstens regler denne franskmannen foretrekker? :)

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.063
36
48
Takker!
Ja det er komplekse greier dette, og jeg har hørt rykter om at man ikke har lov og selge produktet til sluttbruker hvis man ikke har sertifiserte montører på huset når kortet skal dras. Det vil si jeg kjøpt min "ulovlig"😁 For der var ingen på huset som som hadde opparbeidet seg siste lisenser i Frankrike etter nye implementeringer i Altitude var gjort.
Vel! jeg har knøvlet i tre år med en tilsvarende maskin (Altitude er mer kompleks) så jeg sa jeg fraskriver meg retten til installatør.
Jeg har dog allerede vært på tråden med trinnov pr.tlf så si rett etter jeg satt inn stikket og nettverkskabel. Lite visste jeg at å finne IP skulle stoppe meg😃
Trinnov har en SÆRDELES oppegående kundeservice, så det løste seg raskt og det ble lyd noen timer senere. Alt fint!
Ja jeg setter den opp selv lygren, og håper det går bra denne gangen også.

Reactions: lygren

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
588
24
18
Dette skal bli moro og høre! Får krangle litt med Johnnygrandis om hvem av oss som skal kjøre når den tid kommer og du er klar for besøk😁

Reactions: alphamale

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
44.853
71
48
41
www.avforum.no
Har du hatt gleden av å oppleve den her på berget i en vanlig stue forresten lygren?
Nei, kan ikke tenke meg annet enn at dette låter himmelsk bra, vi snakker jo om øverste topphylle i flosshattseksjonen på alt her!! Imponerende også at du setter alt dette opp selv, er som du sier egentlig krav til installatør og masse kursing for å få "lov" å ta i en av disse ultra hi-end prosessorene, men er egentlig også helt enig med deg - såååå avansert er det jo ikke heller om en har litt teknisk innsikt og tålmodighet...

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
44.853
71
48
41
www.avforum.no
Kjenner for øvrig godt til flere av Trinnov gutta, bl.a. grunnleggeren og salgssjefen (Arnaud x2) - flotte folk og som du er inne på - service av en helt annen verden... Skulle jo bare mangle til den prisen selvsagt, men uansett greit å få Rolls Royce treatment okke som, er jo ikke alltid det er sammenheng mellom pris og teknisk support... :)

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.657
6
38
Helt spinnvilt dette her ! Som det sies her, dette er fra topphylla, så dette må bli bra. Blir spennende å høre inntrykk etterhvert. Blir det 7.1.4 eller "full pupp": 9.1.6 ?

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.063
36
48
Er litt usikker på hva jeg ender opp med ennå av konfigurasjoner, men i starten blir det nok 7.2.2/4.
Jeg er avhengig av å få bytta ut de klipschgreiene som henger her inne. De holder ikke mål i det hele tatt. Jeg sliter litt med å finne alternativer som er stuevennelig og som låter bra. De må være kompakte men samtidig ha rå ytelse. Jeg ser Duet (som er importør av Trinnov) sverger til små Piega som kan vinkles i flere retninger. De ligger på listen min, sammen med noen småtasser fra lyngdorf, Men der får jeg problemer med installasjonene.
Ønsket mitt var at B&W hadde et alternativ i miniråtass klassen, men der låter alt ræva, mildt sagt.(Utrolig nok)
Uansett! De siste investeringene har gravd så dypt i lomma at det blir nok ikke aktuelt å øke konfigurasjonen før nærmere sommeren, så jeg må nok leve med 7.2 frem til da. Men da burde jeg samtidig fått oversikt over hvor nye kanaler burde være.

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.063
36
48
Kjenner for øvrig godt til flere av Trinnov gutta, bl.a. grunnleggeren og salgssjefen (Arnaud x2) - flotte folk og som du er inne på - service av en helt annen verden... Skulle jo bare mangle til den prisen selvsagt, men uansett greit å få Rolls Royce treatment okke som, er jo ikke alltid det er sammenheng mellom pris og teknisk support... :)
Det skal være sikkert!
Jeg har vært i kontakt med gutta i Trinnov siden November, og de er mer enn villige til å forslå/drodle i mine tanker rundt oppsett og handel.
De ville ha komplett komponentliste av riggen min FØR de kom med innspill av maskinvare. Da jeg ringte her om dagen svarte de ikke på tlf. Antoine ringte tilbake etter ti minutter og unnskyldte seg med at han dessverrre måtte på do😁

Reactions: lygren

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.063
36
48
Kan også nevne at jeg sitter med en tanke som ikke helt slipper meg.
Jeg VURDERER å teste aktiv deling på mine 800d3. Dette er et inngrep som jeg ikke klarer å utføre selv, og det krever amper og 8 kanaler.
Jeg har jo ADA-TEQ 8 her fortsatt, og om den ikke blir solgt er det jo faktisk et åpenbart valg for de som er gærne.
Jeg vet dette er spesielle produkter, men jeg er litt overrasket over hvor laber respons det har vært på salgsannonsen. Champagne til saft pris.
Men det er jo et spesielt produkt, og de koster jo litt selv brukt.
Men hvem ville ikke bite av seg en finger for verdens beste DSP😊

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.063
36
48
Dette høres kanskje litt rart ut, men de er to-kanals lyd som ligger mitt hjerte nærmest.
Men "bi-effekten" av håndteringen til optimizer er så påtagende god at den er det opplagte valget for dette formålet også, Kinoen er mer en bi-effekt av lyden jeg oppnår i stereo. Sånn! Der har dere fått diagnosen min🤪

Reactions: Gorm

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.063
36
48
Hadde et håp om å få ampene i hus etter service hos NCMS i dag. Det skjedde ikke og setter en stopper for kalibreringen.
Jeg har lyd i 6.2 kanaler nå men trenger blokkene for å frigjøre siste kanal, samt at riktig gain settes riktig på frontene. Mulig jeg pøser på med en kjapp kalibrering i kun to kanaler samt subber.
Men det letteste er å ta alle på en gang da man kan splitte opp ferdig kalibrerte kanaler og strippe det ned etter behov feks.2.2

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.063
36
48
Klarte ikke vente lenger og satte igang en kjapp runde med optimizer og rew for å sjekke ståa.
Med tunge kjøretøy og en gravemaskin arbeidende utfor døra satte jeg igang 😁
Det skaper en del logistikk og assets for å gjennomføre jobben, og det ender dessverre opp ikaos for to og firebeinte. heldigvis er det bare jeg og den firebeinte hjemme nå.

Skal si litt mer om hva som foregår under prosessen senere.

Vedlegg

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.063
36
48
Ok!
Jeg tar noen pics etterhvert mens jeg jobber meg frem for å vise prosessen.
Hopper rett på resultatet her for å vise hva som har skjedd etter at mic. og programvare har fått kjørt seg litt. Resultatet dere ser her nå er etter en kjapp runde i to kanaler L--R.

Bilde 1:
Optimiizer graph av amplitude, før-etter og hva som er korrigert. Den øverste grafen viser amplitude som den er i rå tilstand, altså ukorrigert.
den i midten viser resultatet av korr. (target curve er satt vannrett i dette forsøket). Og nederste graf viser hva prosessoren har gjort med signalet.

Bide 2:
Her tar Optimizer seg av faseresponsen.
som vi ser skjer det litt av hvert her, og akkurat denne korreksjonen er viktig for opplevelsen av hva som kommer ut av ht sammen med finjustert target
Opplevelsen av lyden er markant forandret med korreksjonen på nå i forhold til bypass. Og det er det flere grunner til.
Jeg kommer med mer om hva som skjer og hva som oppleves.

Vedlegg

Reactions: chrisand25

alphamale

Medlem
11 Sep 2007
1.063
36
48
Hva er det jeg hører nå da etter at korr.er gjennomført?
Jeg vil med en gang si at dette er forholdsvis u tråkkede stier for meg og at mitt daglige virke er så fjernt fra det jeg driver med hjemme nå som det går å komme
For å si det sånn! Denne kokken er å roter i feil gryte 🤪 Men det får stå sin prøve, og dere får korrigere meg om jeg påstår feilaktig underveis.

Vel!
Her ser dere tre grunner til at lyden oppleves svært forandret etter korr.
Jeg starter med nederste bilde som viser måling av frekvens responsen før(grønn) og etter(blå) Hvorfor det løfter seg i toppen har jeg ikke idé om men antar det er bråket fra gravemaskinen som satte mic ut av spill, samme med Peaken på ca1,6k hz (target var som kjent flat) Og har vært uproblematisk tidligere.

Frekvensen er nå jevnet ut og har en naturlig heving i bunn som er resultat av roomgain.
Lyden er nå MYE friskere i spillestilen og oppleves mer transparent med leken og spretten bass som oppleves dynamisk. Det er ikke noe spesielt som stikker seg ut men lyden kan oppleves litt pågående fra kilohertzen og opp med dårlige masteringer. Dette kommer naturligvis til å tunes hit og dit etterhvert.
Heldigvis kan jeg lagre opptil 29 presets i Trinnov.

Bildet i midten viser GD.
Også her har det skjedd mirakuløse ting på få minutter. Lyden i tid har forbedret seg over hel spekteret.

Øverste bilde!!!!
Impulsresponsen.
Mic på samme sted, samme gain/volum og er før og etter korr.
Her har det og skjedd radikale ting på kort tid og personlig mener jeg dette skulle være umulig å oppnå med digital signalbehandling. Så jeg er faktisk litt satt ut selv.
Som vi ser er det noe i rommet som "ringer" som jeg må se nærmere på etterhvert, men har en viss idé om hva det kan være.

Så hva har skjedd med lyden etter jeg foretok Korr?

Lyd er vanskelig å beskrive syntes jeg, men jeg vet hva jeg hører (som oftest) og i dette tilfellet er det svært liten tvil om at det er store forandringer.
Jeg skal prøve å beskrive det på min måte:
Se for deg et oppegående anlegg som de fleste har som man forventer låter ok, og det gjør det som oftest. Lyd godkjent!
Så ser du for deg at du er på live session med PA lyd i toppklassen. Du rocker med og lyden er dynamisk. Den river i kroppen din og er taktil og leken.
så blander du disse to og ganger opp kvalitet på komponenter mens vi reduserer artefakter fra rom og utstyr.
Hva har vi nå?
B&W 800d3 på steroider

Skal skrive litt om hva jeg opplever i lyttestol ved neste korsvei
Hang on!

Vedlegg

Reactions: chrisand25