Trenger sårt hjelp til innkjøp av forsterker etc (CV)

BeatN

Medlem
10 Jul 2019
1
0
1
Hei folkens, har VELDIG lite på det med forsterkere osv.

Har kjøpt med et par CV - DC 10 høytalere, og lurer på hva jeg bør kjøpe for å drive disse?

Har en NAD 216 effektblokk.

Er det nok for å drive de? Og trenger jeg evt noe mer?

Hilsen en uviten type.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.436
16
38
Hei folkens, har VELDIG lite på det med forsterkere osv.

Har kjøpt med et par CV - DC 10 høytalere, og lurer på hva jeg bør kjøpe for å drive disse?

Har en NAD 216 effektblokk.

Er det nok for å drive de? Og trenger jeg evt noe mer?

Hilsen en uviten type.
Jeg tror det er nok, du trenger da en rimelig "pre" dvs forforsterker.

Jeg ser ofte Nad pre gå for lite på finn og Facebook.. nye er de ganske dyre.

En hjemmekino på brukt med pre out kan også brukes. Feks Yamaha fra 6 serien og oppover.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.436
16
38
Greit å få svar oppfølging.....

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

9 Jun 2019
94
5
8
Danke har rett. NAD pre forsterker og du er igang. En intregert forsterker er både forforsterker og effekt i lag, derav navnet. Men det trenger du ikke. Hvis du ikke vil gå den veien da. Se om du finner deg en pre forsterker fra NAD, og du er igang. Høytallerne dine er ekstremt lettdrevne! Se om du finner en billig pre forsterker fra NAD på finn i god tilstand så er du igang.

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.854
14
38
Tror CV DC10 og NAD 216 burde fungere helt fint sammen. DC 10 er ganske følsom og trenger ikke så mange watt for å skape litt lydtrykk, samtidig er disse ikke spesielt vanskelig for en frisk oppegående NAD forsterker å drive heller....

Som de andre her er inne på er det praktisk med en forforsterker for å kunne veksle mellom kilder og justere volum osv, men har man f.eks en CD spiller med en variabel volumkontrollert utgang, så går det å bruke en slik også.

Det som kan være lurt å huske på med slike oppsett er å slå på og av oppsettet i en bestemt rekkefølge for å unngå uønskede popp i høyttalerne.

Slår man på oppsettet er rekkefølgen å slå på kilden først, så for forsterker og til sist effekt forsterker. Slår man av oppsettet slår man av effekt forsterkeren først osv.