Trenger hjelp, trøst og råd - Ødelagte diskanter Focal høyttalere!!

partyboynr1

Medlem
20 Mai 2006
2.758
0
0
39
Hei...
Jeg har ett par Focal Electra 1027 BE i front, og en Focal CC 1000 BE senterhøyttaler.
Jeg har også en sønn på 3 år, og en liten plastikk batteridrill på batterier som han liker. Det har nå resultert i 2 ødelagte diskanter, en på fronten og en på senterhøyttaleren!! :cry:

Slik jeg har lest og skjønt det, er denne Berylliumen noe spesiell og dyr? Og den skal behandles spesielt når den blir ødelagt?
Så det jeg lurer på er om de går an å reparere? Hvor kan jeg få kjøpt evt nye?
Og noen som vet hva de koster??

Legger med bilder av diskantene..

På forhånd takk for hjelp..
Kjetil

Vedlegg

Ender

Medlem
15 Jan 2009
1.734
0
0
Skjønner at trøst og råd trengs. Du får si til junior at de først DIY prosjektene ofte går skjeis. Jeg vil anbefale han å starte med noe enklere, feks. et sub prosjekt. Så fortvil ikke, neste prosjekt blir nok bra :)

MindWaste

Medlem
12 Apr 2008
4.164
0
0
Beryllium skal behnadles med varsomhet iflg focal selv.
De skriver fremgangsmåte for ditt problem i manualen som fulgte høyttaleren.
Alle løse deler skal samles sammen og legges i zip lock pose og membranet på diskanten skal tapes over øyeblikkelig for å unngå innånding av BE fragmenter.

Ta kontakt med nærmeste focal dealer for spm om pris og rep.

ganilsen

Medlem
20 Sep 2007
8.899
0
0
Vær litt forsiktig ved håndtering av diskantene. Beryllium kan være giftig, men jeg er usikker på i hvilken fase de er det.

Når det gjelder pris er disse antagelig ganske kostbare. Jeg vil tippe fra 2k(om du er heldig) til 5k, per stk.

Importøren fikser nok et par nye relativt raskt. Om diskantene er helt like kan det være fornuftig å sette den siste hele diskanten i centeren, slik at begge fronthøyttalerne blir "like".

Geir Arne

bimmernorge

Medlem
5 Sep 2012
399
0
0
Dette så trist ut! Det er jo positivt at junior liker å bruke verktøy, men ikke fullt så gøy når resultatet er at senior må ut med et ikke ubetydelig beløp... :???:
Beryllium er giftig, som andre har kommentert her. Men så lenge metallet er i fast form - og du ikke går aktivt inn og putter det i munnen - ville ikke jeg vært redd for det.
Når det gjelder å skaffe nye elementer, kan du jo kontakte hifihuset i Asker. De ha mye brukt focal inne, og det skulle ikke forundre meg om de sitter på noen deler også. Lykke til!

skorob

Medlem
7 Sep 2003
23.601
0
0
De diskantene der er svært dyre, men da er det fint med inneboforsikring :). Kan kanskje lønne seg å bruke den nå ;).

partyboynr1

Medlem
20 Mai 2006
2.758
0
0
39
Ja vanskelig å være langsint også på en liten 3 åring. Får bare håpe det blir med denne gangen :p
Har sendt mail til Mono, og spurt om hjelp og priser på nye der.
Skal også prøve å ringe HIFihuset. Var der jeg kjøpte de.

Så får jeg sjekke hva jeg evt kan bruke innbo forsikringen til :)

partyboynr1

Medlem
20 Mai 2006
2.758
0
0
39
simen02 skrev:
Hifihuset i Asker (Velkommen til Hi Fi Huset! - Hi-Fi Huset AS) solgte focal før, kanskje han har noe liggende til deg som du kan få billig.
Ja det var der jeg kjøpte de :) så jeg skal kontakte de imorra og høre.
Men tviler på at de har, regner ikke dette som hyllevare..

Har også tenkt tanken å sette inn noen billigere diskanter i de, til han lille på 3 og hun minste på 4 mnd vokser opp, og ikke gjør sånne ting mere. Noen som vet om det kan gå? Om det finnes noen som passer?

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
12.357
0
36
Skitt - føler med deg i "tapet" av diskanter på de nydelige focalene. Tviler på at erstatnings diskanter kan gjøre en god jobb, dessuten ligger de åpent til for nye hogg eller bor...

Kanskje bedre å bytte focalene i noe robust brukt mens du søker etter pent brukte diskanter på diverse fora og ungene vokser til.

partyboynr1

Medlem
20 Mai 2006
2.758
0
0
39
Fikk mail idag...

Hei,
Disse elementene er dyre, kr 4236,- eks mva. Samme diskant i begge modeller.
Dette er ikke lagervare.

Så her må innbo forsikringen sjekkes opp. Når selger starter med at de er dyre... Da er det ikke greit :cry:
Fordelen med at det er samme diskant, er at kan jeg sette den som overlevde i senteren, og så ha de 2 nye i frontene..

olemt

Medlem
25 Des 2005
936
0
0
Synd at aluminiumsgrillene på cobaltserien ikke ble brukt på alt. De var faktisk hovedgrunnen til at jeg i sin tid gikk over til JmLab i stedet for Monitor Audio da jeg fikk en datter.

Dette var trist.