Trenger hjelp med finne ut hva komponenter...


hhfuria

Medlem
8 Feb 2011
24
0
0
Dette har ikke noe med A/V å gjøre, men her er eneste plassen jeg ser ut til å finne folk som er kompetent nok til å svare seriøst uten å komme med "kvalifisert gjetting". Admin kan fjerne topic'en hvis det er for langt 'utenfor' :)

Tenkte lage til så blinklysene fremme på bilen min lyser hele tiden, men vil også ha blinklys funksjonen i de til å fungere. Forsøkte først med å bruke en tre-polet pære, der du har en 5W glødetråd og en på 21W (bremselyspære). Men det ble fiasko!
Så jeg tenkte å bruke den pæra som faktisk hører hjemme der, og har laget et koblingskjema for dette. Tror/håper det ble rett!
Så da trenger jeg litt hjelp her... Kan noen bekrefte at det blir rett slik? Vil det fungere? Og så trenger jeg hjelp til å velge rett verdi på de forskjellige komponentene. Har ikke gjort dette siden jeg gikk grunnkurs elektro rundt 2000 en gang!
Hadde tenkt å få det på et printkort, såm det blir skikkelig, og ikke den vanlige "tvinn og teip" (takk til KimSan for en fantaskisk bra guide for hjemmeproduksjon av printkort!) =D

L1 - Pæren 15W
K1 - 87a rele (eller tilsvarenede med både NO og NC)
C1 - Kondensator for å få K1 til å henge inne mens blinkingen pågår
R1 - Potensiometer for å justere hvor lenge C1 skal henge inne. Tenkte det kunne være greitt med en justerbar motstand, så det evt kan brukes på en annen bil, evt. jeg kan lage flere så andre kan bruke dette på sine biler uten å måtte lodde ut motstanden
D1 - For å forhindre at pæren tapper kondensatoren. Pæren ville vel stått på hele tiden når blinklyset er "aktivert" også..
+/ - Den "originale" pluss som før har gått direkte til pæren
ACC+ - Tenningstyrt pluss

Blinklyset er av/på i 0,8 sekunder! Altså, på i 0,8 sek, og av i 0,8 sek (sånn ca)
 

Vedlegg

eMTea

Medlem
2 Jan 2006
5.422
0
0
www.emtea.net
Får å få det slik som amerikanske biler har, så trenger du jo ikke så mye mer komplisert krets enn dette vel?:

 

hhfuria

Medlem
8 Feb 2011
24
0
0
Det der vil fungere det også eMTea.. Absolutt ikke et dårlig forslag, men hvis man kobler det slik, vil det fortsatt være lys i pæra når blinklyset står på og er i "lys-av-delen" av blinkesyklusen (hvis du skjønte 8) ) Det var dette som var problemet når jeg brukte den pæra med 3 poler...
Anyway, tusen takk for forslag :-D
 

FE3T

Medlem
11 Jan 2007
629
0
0
49
Du trenger ikke annet enn et 87a Rele per side


Strøm fra tenningsbryter på 30, pæra på 87a, strøm til blinklys på 85 og til slutt jord på 86.

Nå får pæra strøm når tenningen settes på, og strømmen brytes for vært blink når du setter på blinklyset
 

hhfuria

Medlem
8 Feb 2011
24
0
0
Ser hva du mener FE3T, og vurderte det slik selv.. Men slik vil blinklyset fremme blinke "omvendt" i forhold til det på siden og det bak, og det blir bare seendes dumt ut tror jeg :|
 

audiosan

Medlem
29 Feb 2008
4.231
0
0
bruk 2 releer i paralell da. koble 87 og 87a motsatt på det ene.
det burde funke, om hode mitt følger tankegangen:-D

edit: nei glem det:)
 

audiosan

Medlem
29 Feb 2008
4.231
0
0
men vil du virkelig ha blinklysene frem til å lyse fullt til en hver tid?
va om de lyser dempet istedet? og lyser fult opp ved blink. det er den "vanlige" måten å gjøre det på.
 

hhfuria

Medlem
8 Feb 2011
24
0
0
Ja, det var meningen audiosan :)
Kan ha de dimmet også, men hele planen var å få de til å skru seg helt av når de er i "lysav-delen" av blinkingen ;)

...men er det ingen som kan hjelpe meg med valg av komponenter? Finner ikke igjen bøkene mine fra elektro heller, så er litt grønn her :-?
 

LoungeLizard

Medlem
3 Jan 2010
63
0
0
Som amcar-fan ser jeg absolutt grunn til å gjøre dette :) Men det er nok også en sikker måte å få mangellapp hvis du er uheldig og kjører forbi en teknisk kontroll. Ihvertfall om det ikke er en gammel amcar...

Tror uansett jeg ville gjort det både foran og bak hvis jeg først skulle. Da løser du problemet med "utakt" hvis du bruker rele. Bare koble sideblinkerne sammen med frontene.
 

hhfuria

Medlem
8 Feb 2011
24
0
0
Det er en '99 chrysler :) Og bilen har ikke diagnose på lysene, så det er ikke noe problem ;) Det er også et lite prøveprosjekt... Hvis det funker, og ser ut slik jeg ønsker det, blir det det samme på min '66 Mustang 8)
LoungeLizard: Tror det skal gå fint på teknisk med det, ser det er mange volvoer som kommer med dette originalt.. Men nå er jo biltilsynet kjent for å henge seg opp i detaljer, så er absolutt ikke usannsynlig jeg får mangellapp på det!
Mener du jeg skal ha alle blinklysene til å lyse hele tiden? :p Å koble seg inn på alle blinklysene ser jeg for meg blir et sant hel***e! Det er MYE ledninger under dashbordet der, og jeg har ikke el-tegninger på bilen..:/
 

LoungeLizard

Medlem
3 Jan 2010
63
0
0
Du tenker nok på Volvo s/v40. Men de har nok egne markeringslys, ikke sammen med blinklysene.
Men ja, hvis det først skal være markeringslys bør det jo være rundt hele. Syns jeg nå ihvertfall. Om du finner en enkel løsning med rele kan du jo lage 4 separate og legge de ved eller i lampene? Ellers ser jeg jo utfordringen med å finne rett ledninger. Er ikke alltid biler liker for mye prøv-og-feil med ledningsnettet...
Du kan jo evt få tak i en haynes-manual. De har ofte oversikt over dette.
 

eMTea

Medlem
2 Jan 2006
5.422
0
0
www.emtea.net
Det er tillat med markeringslys a'la volvo i Norge, men det er fordi de ikke skal være synlig når man ser bilen rett forfra.

Om du skal gjøre det rundt hele bilen kan du sikkert finne på noe lurt med blinklysreleet.

Jeg er ikke negativ til opplegget, jeg er bare litt skeptisk til at du skal la dem lyse av full styrke, det gjør det jo unødvendig komplisert, samtidig som jeg tror det vil lyse alt for sterkt.
Det er jo faktisk samme effekt som bremselysene, og tåkelysene bak.
Liker du å kjøre bak noen som har tåkelyset bak på hele tiden?