TRALLTRALL`s Hjemmekino - endelig oppdatert

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.343
156
63
Ullensaker
Får bare vere enig med Johnny her. Jeg var en av de lamslåtte i sofaen på lørdag. Fy søren dette låter virkelig virkelig godt.
Jeg er jo veldig nyskjerrig på to ting. Hvor mye avrulling er det i toppen her? Og hvor høyt i db står de ulike kanalene? Måler alle like høyt i sweetspot eller har du økt noen av kanalene?

Er også enig med Johnny ang subbene. Jeg også liker litt mer på de, men kan tenke meg at den innstillingen vi kom til, ville vert svært riktig til musikk.

Utrolig gøy å få komme en tur. Takk for kaffe og en flott opplevelse.

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.897
3
38
Er også litt nysjerrig på surrerundt høyttalerene, syntes det var skikkelig bra intergrert og at de bidro godt til helheten. Jeg har en misstanke om at kanskje de kunne stå noen db høyere enn resten men det må nesten trallemann svare på :)

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.401
11
38
45
Oslo
Nå er det lenge siden jeg har vært aktiv på forumet, og tråden har ligget død lenge, men tenkte jeg kunne begynne å skrive litt igjen.
Har oppgradert ganske mye av kinoen det siste året.

Her kommer en liten bildetråd av kinoen og litt tekst til oppdateringene som har vært siden sist.

FrontV.JPG

StormPapp.JPG

Kanskje den aller støreste oppdateringen. StormAudio prosessor.
Jeg fikk låne AvShop sin prosessor de har stående i sitt demorom en helg for å teste hjemme. WOOOW...hadde aldri trodd det ville være så stor forskjell.
Så valget var enkelt. Var bare å bestille.

Stormplast.JPG

Ut av esken

storm.JPG

StormAudio er en helt fantastisk prosessor. Den har løftet kinoen mange hakk både i flerkanal og stereo.

Racklite.jpg

På plass i racket.

Rackstor.jpg

Dette er med å lage litt lyd og moro i kinoen.
Fra toppen:

2 Effektforsterekere til basstårn.
8x700 UcD LZ med 4x1200W strømforsyning fordelt i 2 kabinetter. En forsterker til hver basskasse.

Sonos, Apple TV 4K, HImedia, Panasonic DP-UB420

StormAudio ISP 3D.20 ELITE IMMERSIVE

Nord Acoustics:
2 x 500w Hypex NCore til fronter
1 x 500w Hypex NCore til senter
8 x 252w Hypex NCore til surround og Atmos

Ipad styring.jpg

StormAudio kan styres f.eks gjennom iPad. Helt genialt. Her er det kontroll på alt den får inn av signaler og hva den sender ut. Det er utrolig lett å
kunne gjøre endringer mens filmen eller musikken spilles.

Kalibrering.jpg

Kalibrering av kino.
StormAudio bruker Dirac som romkorreksjon.

Frontuten.jpg

Frontrekka:
JBL K2 9800
JBL 3678
Sub 8x12"

Frontuten2.jpg

Fronter

kinoBAk.JPG
JVC DLA-X5900 D-ILA Projektor
4 x JBL 8340 Surround høyttalere
4 x JBL 8340A Atmos høyttalere

FrontC.JPG

V6 duk fra AvShop

Vedlegg

Sist redigert:

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.512
322
83
46
Asker
Takk for kjempe god demo igår. Jeg er mektig imponert over alt av detaljer, dynamikken og leken heten systemet spiller med, det er helt ufattelig morsomt. Opplevde alle klippene på en helt ny og mye mer naturlig måte enn jeg noen gang har gjort før. Jeg klarer ikke sette fingeren på noe som ikke falt i smak.

Her fikk man en god demo på ha en god prosessor kan bety, det er den store forskjellen i oppsett idag!

albfro1977

Medlem
4 Feb 2007
83
65
18
Takk for kjempe god demo igår. Jeg er mektig imponert over alt av detaljer, dynamikken og leken heten systemet spiller med, det er helt ufattelig morsomt. Opplevde alle klippene på en helt ny og mye mer naturlig måte enn jeg noen gang har gjort før. Jeg klarer ikke sette fingeren på noe som ikke falt i smak.

Her fikk man en god demo på ha en god prosessor kan bety, det er den store forskjellen i oppsett idag!
Hvordan er denne prosessoren iforhold til Trinnov sin?

• Like
Reactions: tralltrall

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.775
29
48
Ja dette virker heftig
Vanvittig flott på alle måter , og med de komponentene så tipper jeg dette spiller meg bra både til musikk og film

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.401
11
38
45
Oslo
Ja dette virker heftig
Vanvittig flott på alle måter , og med de komponentene så tipper jeg dette spiller meg bra både til musikk og film

Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk takk. Jeg synes det spiller helt supert både på film og musikk. Så koser meg virkelig med det resultatet jeg har fått til nå.

• Like
Reactions: Torolan

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.401
11
38
45
Oslo

Takk for det Bjørn Erik.
Så hyggelig du likte lyden.
Det er som du sier helt utrolig hva en god prosessor betyr. Det var ikke akkurat så dårlig det utstyret jeg hadde før, men StormAudio har en helt annen kontroll, dymaikk, brutalitet, mykhet, detaljer, morrofaktor og naturlighet enn noe annet jeg har hørt før.

Takk igjen for at du tok turen. Alltid hyggelig med besøk.

Trompetnerd

Medlem
22 Apr 2005
316
12
18
Topp at du har oppdatert tråden din igjen!

Det har vært veldig gøy å høre hver endring du har gjort de siste årene. Du har klasket til ved hver oppgradering. Ikke noe sideveis forflytning der i gården. Helt siden du fikk JBL K2, Atmos og minidsp med Dirac må jeg innrømme at jeg har vært usikker på om lyden kunne dras lenger. Synes selv at Nord forsterkeriet var et kjempeløft når de kom inn. Kanskje det er «Nord»s kvaliteter som gjør at Storm-prosessoren løftet det hele så langt enda en gang? Den brutale «kanten» det er i bassen nå har jeg aldri hørt i noe anlegg før. Det blir spennende å se hvilke ideer du trekker opp av hatten for å dra lyden videre til neste hakk. :)

Sist redigert:
  • Like
Reactions: tralltrall and BEF

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.512
322
83
46
Asker
Hvordan er denne prosessoren iforhold til Trinnov sin?
Ikke hørt de to prosessorene på samme oppsett, så skal ikke konkludere for hardt. Det jeg opplever med Storm er at den lager en så sømløs og stor surround opplevelse jeg aldri har hørt før, samtidig som den får fram mikro dynamikken på en helt ekstrem måte.

• Like

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.955
8
38
Av nysgjerrighet, har prøvd å kikke litt på sidene til avshop men skjønner ikke helt - hvordan er det med tradisjonelle balanserte analoge innganger på denne? Såvidt jeg kan se er det kun utganger?

Uansett en vanvittig spennende forsterker det hadde vært utrolig gøy å høre en gang.

• Like

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.401
11
38
45
Oslo
Topp at du har oppdatert tråden din igjen!

Det har vært veldig gøy å høre hver endring du har gjort de siste årene. Du har klasket til ved hver oppgradering. Ikke noe sideveis forflytning der i gården. Helt siden du fikk JBL K2, Atmos og minidsp med Dirac må jeg innrømme at jeg har vært usikker på om lyden kunne dras lenger. Synes selv at Nord forsterkeriet var et kjempeløft når de kom inn. Kanskje det er «Nord»s kvaliteter som gjør at Storm-prosessoren løftet det hele så langt enda en gang? Den brutale «kanten» det er i bassen nå har jeg aldri hørt i noe anlegg før. Det blir spennende å se hvilke ideer du trekker opp av hatten for å dra lyden videre til neste hakk. :)
Du er vel en av de som har hørt anlegget mest bortsett fra meg selv, og fått med deg alle oppdateringer som har vært siden kinoen ble bygget.
Nord var helt klart ett stort hopp opp fra det jeg hadde tidligere. Det er deilig når effekten "aldri" tar slutt. Den følelsen har jeg med Nord.
Og med Storm-prosessoren til å forvalte dette blir det en veldig god match. Så Nord og Storm har absolutt et bra samarbeid.

Hånda er i hatten og har noen planer som kan være med å løfte det ytterligere, men enn så lenge er det bare å nyte det slik det er.

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.401
11
38
45
Oslo
Av nysgjerrighet, har prøvd å kikke litt på sidene til avshop men skjønner ikke helt - hvordan er det med tradisjonelle balanserte analoge innganger på denne? Såvidt jeg kan se er det kun utganger?

Uansett en vanvittig spennende forsterker det hadde vært utrolig gøy å høre en gang.
Det er ingen balanserte analoge innganger, kun utganger. Her ser du baksiden av min. Det mangler fire inn som blir levert i høst.
Usikker om det er noe som kan bestilles dersom det skulle være behov for det.

Det er bare å sende en PM her eller på facebook siden dersom du vil komme å høre. Så finner vi muligher for det.

Storm Bak.JPG

Vedlegg