TRALLTRALL`s Hjemmekino - endelig oppdatert

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.404
12
38
45
Oslo
Da har jeg fått jobbet litt med rommet og nærmer meg ferdig.

Kasser til Atmos ferdig malt:

Da var kassene på plass i taket:

Høytalere montert i kassen:

Side:

Gammelt bilde:

Nyttbilde:

XLR plugger/overganger, Disse festes i en plate, som igjen monteres på frontveggen, slik at når rommet brukes som studio trenger jeg kun å koble mikrofonene i veggen og opptaket styres fra kontoret på utsiden, for å styre mikrofonene som er festet bak lerretet for enkle opptak i øvesituasjon og XLR inn på prosessoren.

Vedlegg

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.404
12
38
45
Oslo
Tar gjerne litt tilbakemeldinger om opplevd effekt av Atmos :)
Hei CareBear.
Med Atmos blir det en helt annen film opplevelse. Jeg bruker samme type høyttalere på Atmos som jeg bruker som surround. De er også forholdsvis store (10" bass elementer bl.a). Dette er med på å gjøre alt helt sømløst og brutalt når det trengs.
Med 7.1 er det jo et ganske stort omeråde i taket som føles som et svart hull lydmessig, selv om prossesoren prøver å tette dette igjen så godt som mulig. Med Atmos er jo dette problemet løst, og side/bak høytalerene kan konsentrere seg om den lyden som faktisk skjer på siden og bak(og under) mens Atmos tar det som skjer over deg og siden. Feks på Unbroken, i starten der flyene kjører både over og under deg, og bombene sprenger i forskjellige "høyder" føles det som å sitte i flyet. Det er utrolig kult.
Også i mere rolige scener der det skjer noe over deg, f.eks når det regner eller blåser så blir det en helt ny dimensjon.
Også på filmer uten Atmos spor gjør Marantzen en kjempe jobb i å "fake" dette signalet. Så jeg bruker "full" pakke på alt jeg ser.
Dette er uten tvil en av de største lydmessige oppgraderingene jeg har hatt på film.

Har du ikke hørt ett skikkelig oppsett med Atmos før, så er du velkommen på en demonstrasjon.

Tormod

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.897
3
38
Fikk vært hos tralltrall igår og opplevde Atmos i sin stolhet i ett svært kompetent oppsett.

Har tidligere vært litt skeptisk til dette nye lydsporet da demoer rundt om på de forskjellige butikkene har ikke har klart og gi meg grunner nok for å skulle investere i dette. Kan trygt si nå etter demoen i går at det har definitivt noe for seg når det gjøres på denne måten. Vanvittig fart og trykk og lydboblen er helt klart utvidet flere hakk. Det som var en gledelig opplevelse at også upmixeren syntes å fungere svært godt noe som er gode nyheter og nok en grunn for å skulle gjøre en slik investering. Spilte noen kjente demospor og alle ga ett godt inntrykk av å ha en utvidet boble som gjør at du blir trukket mer inn i handlingen av det som skjer på lerretet. Unbroken med flyscenen i begynnelsen var en opplevelse i seg selv og det er en del effekter i denne scenen som virkelig setter dynamikk og Atmos sporet på prøve, vi spillte svært høyt og selv med volumet vridd opp kraftig er det ikke antydninger til svette av JBL oppsettet som bare sluker alt unna med letthet.

Kinoen har siden sist jeg var her har fått seg en solid oppgradering og det var en fornøyelse og få oppleve en slik gjennomført innstallasjon.

Dette var vanvittig rått og morsomt!!

Nå er det bare for meg å begynne å planlegge veien videre :) Takk for opplevelsen Tormod!

Sist redigert:

saar

Medlem
8 Sep 2011
2.661
0
36
Egersund
Så bra, er samme opplevelser en har lest på andre forum også.
Bekrefter bare at 4k og atmos er med på å løfte hjemmekino opplevelsen!

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Hei CareBear.
Med Atmos blir det en helt annen film opplevelse. Jeg bruker samme type høyttalere på Atmos som jeg bruker som surround. De er også forholdsvis store (10" bass elementer bl.a). Dette er med på å gjøre alt helt sømløst og brutalt når det trengs.
Med 7.1 er det jo et ganske stort omeråde i taket som føles som et svart hull lydmessig, selv om prossesoren prøver å tette dette igjen så godt som mulig. Med Atmos er jo dette problemet løst, og side/bak høytalerene kan konsentrere seg om den lyden som faktisk skjer på siden og bak(og under) mens Atmos tar det som skjer over deg og siden. Feks på Unbroken, i starten der flyene kjører både over og under deg, og bombene sprenger i forskjellige "høyder" føles det som å sitte i flyet. Det er utrolig kult.
Også i mere rolige scener der det skjer noe over deg, f.eks når det regner eller blåser så blir det en helt ny dimensjon.
Også på filmer uten Atmos spor gjør Marantzen en kjempe jobb i å "fake" dette signalet. Så jeg bruker "full" pakke på alt jeg ser.
Dette er uten tvil en av de største lydmessige oppgraderingene jeg har hatt på film.

Har du ikke hørt ett skikkelig oppsett med Atmos før, så er du velkommen på en demonstrasjon.

Tormod
Kan ikke annet enn å stemme i dette, etter noen dager med Atmos er jeg helt frelst.;)

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.404
12
38
45
Oslo
Fikk vært hos tralltrall igår og opplevde Atmos i sin stolhet i ett svært kompetent oppsett.

Har tidligere vært litt skeptisk til dette nye lydsporet da demoer rundt om på de forskjellige butikkene har ikke har klart og gi meg grunner nok for å skulle investere i dette. Kan trygt si nå etter demoen i går at det har definitivt noe for seg når det gjøres på denne måten. Vanvittig fart og trykk og lydboblen er helt klart utvidet flere hakk. Det som var en gledelig opplevelse at også upmixeren syntes å fungere svært godt noe som er gode nyheter og nok en grunn for å skulle gjøre en slik investering. Spilte noen kjente demospor og alle ga ett godt inntrykk av å ha en utvidet boble som gjør at du blir trukket mer inn i handlingen av det som skjer på lerretet. Unbroken med flyscenen i begynnelsen var en opplevelse i seg selv og det er en del effekter i denne scenen som virkelig setter dynamikk og Atmos sporet på prøve, vi spillte svært høyt og selv med volumet vridd opp kraftig er det ikke antydninger til svette av JBL oppsettet som bare sluker alt unna med letthet.

Kinoen har siden sist jeg var her har fått seg en solid oppgradering og det var en fornøyelse og få oppleve en slik gjennomført innstallasjon.

Dette var vanvittig rått og morsomt!!

Nå er det bare for meg å begynne å planlegge veien videre :) Takk for opplevelsen Tormod!

Takk for besøket. Hygglig du tok turen innom og at besøket var til inspirasjon videre.
Ble sittende å høre gjennom demo disken jeg fikk låne av deg. Måtte jo få oppleve den i sweetspot selv også. :)

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.961
13
38
Kult å lese dette her, veldig spent på å høre atmos etterhvert. Kanskje det blir en marantz med atmos for feriepengene neste år .. :)

saar

Medlem
8 Sep 2011
2.661
0
36
Egersund
Hva deler du høyttalerne til atmos på ? Kjører du large siden du har så kraftige høyttalere i taket

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.404
12
38
45
Oslo
Hva deler du høyttalerne til atmos på ? Kjører du large siden du har så kraftige høyttalere i taket
De er satt som små og deler på 80. Jeg deler atmos og surround høyttalerne likt.

Holder på å teste litt forskjellig varianter og variasjoner. Men slik jeg har det nå gir det er veldig bra resultat.

J.P

Medlem
6 Jan 2005
1.451
2
38
De er satt som små og deler på 80. Jeg deler atmos og surround høyttalerne likt.

Holder på å teste litt forskjellig varianter og variasjoner. Men slik jeg har det nå gir det er veldig bra resultat.
Hei, ser du bruker 8802, og handlet et Audyssey Pro-kit for en stund tilbake. Har du fått testet dette noe, eventuelt synspunkter/forventninger ?

Sist redigert:

tralltrall

Medlem
9 Jun 2004
5.404
12
38
45
Oslo
Hei, ser du bruker 8802, og handlet et Audyssey Pro-kit for en stund tilbake. Har du fått testet dette noe, eventuelt synspunkter/forventninger ?

Hei J.P
Jeg har desverre ikke fått testet den enda. Men har store planer om å få gjort det.
Har tro på at det kan være mulig å hente ut enda mere med hjelp av pro-kitet.

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.897
3
38
Gratulerer med ny serverløsning og Dirac, blir morsomt å høre hva du syntes når alt er kalibrert riktig og inntrykkene for satt seg. Det hadde ihverfall enormt potensiale for å låte knallbra syntes jeg - Dirac er virkelig solide greier.

40TB 4 kjerner server bringer jo filene rimelig raskt også da :mrgreen:

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.897
3
38
Da fikk jeg lyttet på nye oppsettet til tralltrall idag med 7.2.4 oppsett med full Ncore Nord Acoustic amper. Oppgradering er vel bare forbokstaven. Vanvittig synergi med JBL og det var dynamikk, fart og trykk som gjorde at vi satt 3 stykker litt lamslåtte i sofaen. Jeg fikk spille av kjente demospor og presset med ett volum der de fleste anlegg hadde kastet inn håndkleet for lenge siden, selv da var det ingen tegn til komprimering men fortsatte å spille like oppløst og sømløst. Nå er det jo også verdt å nevne at Dirac har en finger med i spillet og hele oppsettet bærer preg av å være svært godt sammensatt. Det absolutt beste jeg har hørt i dette rommet og skikkelig gøy å høre at det sitter så bra nå. Selv om jeg har hørt noen svindyre surrerundt oppsett i den senere tid så viser det seg at det er ikke alltid prislappen som bestemmer kvaliteten, komponenter valgt ut basert på erfaringer i samsvar med ett fornuftig akustert rom er ofte en bedre formel enn en lomme full av gryn. Nå er det dermed ikke sagt at dette er ett billig rom/utsyr/oppsett men ifht mye annet mye dyrere jeg har hørt parkerer dette det meste. Nå er jo LFE sporet en smaksak men jeg ville personlig guffet opp en 3-4 db fra der vi var idag - headrommet er jo der :mrgreen: Takk for besøket, meget gøy og anbefaler alle som har mulighet å booke billett, snarest!

Bilde og PJ var jo også en heftig opplevelse, helt perfekt str og avstand!