trøbbel med forsterker

torion

Medlem
31 Des 2019
1
0
1
Hei,

Skal straks flytte til ny plass og har derfor tørket støvet av mitt gamle anlegg og tenkte jeg skulle sette det opp i stuen og koble til tv, pc osv.
Var kjøpt for sikkert 20 år siden og egentlig ikke vært slått på siste 10 åra.
Forsterker Harman Kardon 650.
CD spiller Harman Kardon 720.
Høyttalere Proson Reality 10.

Kobler til strøm og kjører i gang, hører noe mye skurring fra venstre høyttaler når jeg justerer volum og noe skurr under vanlig spilling også.
Bytter om på kabler og skurringen følger den høyttaleren som er koblet på venstre utgang fra forsterker så regner da med at det er noe galt inne i selve forsterkeren og at denne har utlevd sin levetid evt. at noe greier inne i den har tatt kvelden.
Testet begge høyttalere på høyre utgang og lyden er da helt fin uten noe skurring.

Var innom hifi butikk her i byen men virket som forsterkerne de anbefalte startet på 16 000 og at en forsterker til 30 000,- var helt ok... i deres syn, ikke helt den prisklassen jeg er ute etter og hører egentlig ikke noe forskjell på kvaliteten til en forsterker til 5000 og en til 100 000 så lenge ikke elementene vrenger seg.

Ser egentlig etter tips og ideer til enten fiks av forsterker eller å finne en ny som driver høyttalerne greit på høyt volum, flytter inn i hus og disse blir nok heller spilt på høyt volum dunkdunk enn for en kvalitet lyd entusiast.
Pris er relevant, og om mulig bygge på til surround etterhvert kan være en ide også.

Vedlegg

hårek

Medlem
26 Mai 2003
3.433
3
38
Skurring er veldig vanlig på eldre anlegg. Ikke minst når det ikke blir brukt.
Det kommer av at det blir et belegg på potensiometeret. Kan bli bra med elektronikkrens.
Skru opp forsterker, se om det er mulig å komme til. Spray litt, og vri fram og tilbake en stund.