Trøbbel med Altibox og skyopptak.

FVH

Medlem
17 Sep 2003
57
0
6
Hei. Håper på svar rundt dette.
Det er sikkert ikke noe feil per sè og en følge av at systemet ikke er bedre, men for meg er det en stor greie.
Har spurt folka i Altibox, men får selvfølgelig bare standardfjas som ikke fører noen vei.

Mitt problem er at de nye skybaserte opptakene man gjør hos Signal/Altibox umulig kan ha samme fps (eller noe annet) som livesendingene.
Dette gjør at opptakene oppfattes hakkende og urolige. Dette var helt fraværende mens opptakene ble gjort på innebygget HD.
Mesteparten av opptakene jeg gjør er enten Formel 1 eller MotoGP, og da blir opptakene nå uutholdelige å se på.
Vertikale og horisontale bevegelser i bildet henger ikke sammen, og der biler som kommer raskt inn i bildet fra siden er smooth på livesendingene, så kommer de hoppende/hakkende inn i bildet på opptakene.
Likedan er det på f.eks. nyhetssendinger, der det går en stripe med tekst som går over skjermen nederst fra høyre til venstre.
På opptak henger denne stripa så dårlig sammen at det nærmest er umulig å lese.
For meg er det et klart steg bakover i kvalitet, og en uholdbar situasjon.

Er det noe jeg kan gjøre, eller er det bare sånn?

Har 500/500-linje og en Samsung QE65Q7F fra fjoråret.

Takker for svar.

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.350
0
36
Livesendingene går via broadcast er med 50 bilder per sekund, men regner med versjonen som lagres for opptak (og bruk i apper, arkivtjenester, start-forfra o.l.) er med 25 bilder per sekund. For mye innhold er ikke 25 bps noe problem, men for sport og annet der man får mye bevegelse, kan det fort bli ganske ille. 25 bps gjør det rimeligere å enkode og det blir mindre datamengder som skal lagres og distribueres.

FVH

Medlem
17 Sep 2003
57
0
6
Takk for det - regnet med at det var noe sånt. For meg er det nesten ubrukelig. Etter min mening tar de betalt for en halv vare, hvilket jeg finner uakseptabelt.
Det finnes vel heller ingen tekniske hjelpemidler som kan fikse problemet?

clasm

Medlem
16 Okt 2005
2.350
0
36
I tillegg til at man her har lavere framerate, er vel bitraten på høyeste kvalitet gjerne bare 1/2 - 1/3 av bitraten som benyttes på broadcast ("vanlig lineær-tv"). er mange faktorer som spiller inn totalt sett, og blir også en viss avveining mellom kost og nytte i å gå opp i kvalitet. For kanaler som sender mye sport, burde man nok 50 bps vært brukt. For en del andre områder, slik du nevner med nyhetssendinger med banner, burde kanskje en del TV-selskaper tilpasset seg "en ny verden" der sendingene skal enkodes til OTT-bruk. Det er vel riktignok trolig litt enkodingsteknikker som kan benyttes for at kvaliteten kan bli noe bedre med 25 bps.

Og nei, det er vanskelig å gjøre noe direkte magi på dette på "klientsiden".

Satt selv og irriterte meg over samme problemstilling når jeg tidligere i måneden satt å så Formula 4-streaming på Youtube. Her streamer de også med 24-25 bilder per sek, og det blir direkte slitsomt å se på når bilder beveger seg på tvers av bildet. For øynene framstår det vel hele som uklart, og øynene jobber kanskje med å prøve å fokusere på det.... :-\