Tråden for oss som simpelthen elsker svenske thrillere og spenningsfilmer!

Millmaker

Medlem
21 Jul 2003
10.559
0
0
Millenium filmene først: Her blir nesten ord overflødig. En vanvittig maktdemonstrasjon av svenskene (igjen). Den første filmen her "Menn som hater kvinner" er kanskje en av de 3 beste filmene jeg har sett noensinne. Stemningen og uroligheten i kroppen man får av denne filmen er fantastisk. Digger strukturen i filmen hvor unge Blomquist får innsyn i familiemysteriet av den karitmatiske bestefaren, også kjører man bare på videre derfra.

Den første Johan Falk triologien er også fantastisk, selvom de begynner å dra litt på årene nå. Kom vel ut på midten av 90 tallet en gang såvidt jeg husker. Film nr to "Livvaktene" er klart mest kjent, og er vel også klart den beste i mine øyne. Filmene tar for seg profesjonell økonomisk kriminalitet, og reflekterer på en spennende samt lærerik måte hvordan kriminelle bygger nettverk, overtar og infiltrerer firmaer for å hvitvaske penger- samt at mange ikke skyr noen midler overhodet. De plaffer ned politimenn på åpen gate om det er nødvendig.

Tusen takk for tipset om broen sesong 1 på blu-ray-må noe skamfullt innrømme at jeg ikke har sett noe på den ;) skal rett inn på nettsjapper å sjekke det ut nå :)

Det må du, Broen er noe av det beste jeg har sett i denne sjangeren.

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.990
29
48
Jeg har fått sansen for Irene Huss filmserien, fåes kjøpt billig på dvd i bokser på seks filmer (tror jeg).

PS. Beck filmene ble solgt for 19kroner stykke på dvdsjappa på norbysenteret når jeg var der sist, kjøpte en real bunke - håper de har "resten" neste gang jeg kommer dit.

Gilmour

Medlem
24 Mar 2011
6.830
0
0
Jeg har fått sansen for Irene Huss filmserien, fåes kjøpt billig på dvd i bokser på seks filmer (tror jeg).

PS. Beck filmene ble solgt for 19kroner stykke på dvdsjappa på norbysenteret når jeg var der sist, kjøpte en real bunke - håper de har "resten" neste gang jeg kommer dit.

Veldig enig angående den sjappa på norbysenteret- har fylt opp godt med blu-ray filmer av ymse slag når jeg har vært innom der. Ikke lenge før jeg skal over på harrytur igjen, og da skal det hankes inn litt diverse snacks. Blant annet "Broen" som har fått mye skryt allerede i denne tråden. Så at sesong 2 av denne også har kommet ut på blu-ray nå, så her skal det plukkes inn :) :)

Boks nr 2 med filmene 7-12 i Johan Falk serien har også nylig kommet ut på blu-ray. Falk filmene er også super underholdning, for de som ikke kjenner til dem allerede.

eriaur

Medlem
15 Apr 2004
987
0
0
Vil anbefale disse som jeg har på min hylle for skandinavisk krim/thrillere:

Johan Falk, Wallander, Millenium, Headhunter, Kandidaten, Exit, En Pilgrims Død, Arne Dahl 2-5, Honningfellen, Orkestergraven, Deadline Torp.

Headhunter (kun 114,- med frakt)

51JWZsVGYHL.jpg

Mer thrill i denne enn det coveret gir inntrykk av. Med norsk tekst.
http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=12724552971684481

Kandidaten (79,- cdon 69,- platekompaniet)

01412b78-56c6-45db-b094-8251480d0cee.jpg
8b46580f-7a30-4424-af30-b4a54daec7f6.jpg

http://cdon.no/film/kandidaten-4165589

Exit

116972815124717.jpg

Med norsk tekst:
http://www.amazon.co.uk/Exit-English-subtitles-Mads-Mikkelsen/dp/B0015FNFZG

En Pilgrims Død (99,- platekompaniet)

en_pilgrims_dod_no-22685829-frntl.jpg
en_pilgrims_dod_no-22685829-bckl.jpg

lMJ – lars Martin Johansson (rolf lassgård), sjef over rikskriminalpolitiet, er frustrert over at Palmedrapet aldri ble oppklart og spør seg selv om det var noe han kunne ha gjort for å forhindre drapet. når lMJ får muligheten til å lage en ny etterforskning ansetter han en gruppe nøye utvalgte politifolk. Sammen begynner gruppen å bearbeide det omfattende etterforskningsmateriellet og konkluderer raskt at tidligere mistenkte gjerningsmenn ikke er skyldige. Men snart vokser et nytt og uventet etterforskningsspor frem, som utløser en kjede av hendelser som ingen i gruppen hatt muligheten til å forutse og som forandrer livene deres for alltid.
http://www.platekompaniet.no/Film.aspx/DVD/En_Pilgrims_Dd/?id=BNA3121956

Arne Dahl 2-5 (59,-/stk. cdon)

http://cdon.no/film/arne_dahl_3:_upp_till_toppen_av_berget-17443208

Honningfellen og Orkestergraven

965697058.jpg

http://www.platekompaniet.no/Film.aspx/DVD/Unni_Lindell_-_Samleboks/?id=1861631

Deadline Torp

http://www.platekompaniet.no/Film.aspx/DVD/Deadline_Torp/?id=BN30934020

Sist redigert:

Gilmour

Medlem
24 Mar 2011
6.830
0
0
Takk for masse gode tips eriaur :) :) Her var det flere filmer jeg ikke har sett, og noe jeg har sett fra før. Spesielt kandidaten og en pilgrims død så veldig fristende ut. Rolf Lassgård er jo en legende i svenske krimfilmer og en av mine favorittskuespillere. Veldig moro å se at folk kommer med gode tips på ting jeg ikke har sett, da har jeg mye god underholdning å glede meg til utover :)

Danske Headhunter har jeg i hylla, kan skrive under på at den er helt kanon. En fullblods kvalitetsproduksjon som jeg virkelig koste meg med når jeg så. Spesielt husker jeg det storslåtte visuelle med produksjonen, da handlingen foregår på flere nydelige og stemningsfulle lokasjoner og steder. Ikke minst er det flere svært gode rolletolkninger i filmen, husker blant annet godt den karitmatiske bestefaren Sieger.

taita

Medlem
10 Jan 2005
812
0
0
Har skummet gjennom tråden og har ikke sett noen nevne Jägarna. Fantastisk film. Synes også den forholdsvis nye oppfølgeren Jägarna 2 var bra.

Millmaker

Medlem
21 Jul 2003
10.559
0
0
Har skummet gjennom tråden og har ikke sett noen nevne Jägarna. Fantastisk film. Synes også den forholdsvis nye oppfølgeren Jägarna 2 var bra.

De hadde jeg glemt! Har begge 2 her, men personlig syns jeg nr to var litt nedtur. Den første var meget bra dog.

eriaur

Medlem
15 Apr 2004
987
0
0
Jegerne er en klassiker. Har bestilt meg et par andre svenske klassikere fra cdon; Fiendens Fiende med Peter Haber som Hamilton, og Vendetta med Stefan Sauk.

Tok en sjans på Den Utvalde (2005). Fra amazon.co.uk (den danske hvor det står Den Udvalgte på coveret, har norsk tekst) Har ikke sett den.
Den Utvalde.jpg stort bilde

Har og kjøpt Rånarna (2003). Husker den fulgte med et Lyd&Bilde blad. Er vel en middels svensk thriller, med Sofia Helin, Mikael Persbrandt og Stefan Sauk. Med norsk tekst.
Ranerne.jpg

Sist redigert:

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
55
Kristiansund
Denne tråden må jeg følge med på, går en del i svensk film her, spesielt om fruen også vil se film.
Ser ikke noen som har sagt noe om "Ranerne", litt tilårskommen film med bl.a. Persbrandt i en av rollene. Synes det er en godbit.

eriaur

Medlem
15 Apr 2004
987
0
0
Denne tråden må jeg følge med på, går en del i svensk film her, spesielt om fruen også vil se film.
Ser ikke noen som har sagt noe om "Ranerne", litt tilårskommen film med bl.a. Persbrandt i en av rollene. Synes det er en godbit.
Har nettopp bestilt den. Ser frem til å se den på nytt.

eriaur

Medlem
15 Apr 2004
987
0
0
Jeg avbestilte "Ranerne" og "Den Utvalgte" fra amazon uk. Avventer tullgrensen, håper den heves til 300.

Sist redigert:

ToCa

Medlem
23 Nov 2006
1.287
0
36
Her
google.com
Liza Marklund sine bøker om Annika Bengtzon er også filmatisert. Likte de veldig godt. De første to SVT-filmatiseringen av Fjällbackamorden fra 2012 (?) likte jeg også. Er noe mer lunken overfor de nyeste fra 2013. Åsa Larson sin Solstorm med Izabella Scorupco i hovedrollen funka også for meg. Men der ble resten av serien stoppet før det ble noen serie på film.

Sist redigert:

eriaur

Medlem
15 Apr 2004
987
0
0
Jeg avbestilte "Ranerne" og "Den Utvalgte" fra amazon uk. Avventer tullgrensen, håper den heves til 300. Skal kjøpe Arne Dahl 1-5 Box (Blu-ray) fra discshop.se når grensen er hevet. Kan tenkes at den er tilgjengelig på cdon eller amazon uk innan dess. Fjällbackamorden filmene er også på blu, som box og stk.

Arne Dahl: The Complete First Season Blu-ray

Vedlegg

• arne_dahl_1_5_box_blu_ray 1.jpg
    arne_dahl_1_5_box_blu_ray 1.jpg
    108,9 KB · Sett: 187
  • arne_dahl_1_5_box_blu_ray.jpg
    arne_dahl_1_5_box_blu_ray.jpg
    431,4 KB · Sett: 140
  • 70087_large.jpg
    70087_large.jpg
    30,2 KB · Sett: 143
Sist redigert:

Gilmour

Medlem
24 Mar 2011
6.830
0
0
You're in for a treat, Johan Falk blir jo bare bedre og bedre.

Det kommer en sesong til, med seks nye filmer

Inga fler Johan Falk-filmer | Film | Aftonbladet (Etter sesong 3)

Johan Falk er helt sjef, bare elsker hovedrolleinnhaveren som greier å gi skikkelsen Falk en stor nerve og intens tilstedeværelse. Utrolig sansen for den badass stilen hans, hvor han gir faen i å samarbeide og alltid forventer at han har rett :) Strålende serie, og jeg har den siste blu-ray boksen med filmene 7-12 på toppen av ønskelisten til jul :) Veldig godt å høre at de bare blir bedre og bedre.

Hva angår Jegerne har jeg begge to i samlingen, likte begge to veldig godt-men den første er ekstremt bra. Den er helt oppe i toppen for min del, med en nerve som man finner i legendariske filmer som for eks Menn som hater kvinner.

Gilmour

Medlem
24 Mar 2011
6.830
0
0
Filmene om kriminalreporter Annika Bengtzon likte jeg også veldig godt. Ikke like godt sting som de aller beste svenske filmene som Johan Falk eller Millenium triologien- men absolutt severdig. Har alle seks filmene som er kommet ut på blu-ray og håper det blir gitt ut flere i fremtiden. Har det kommet noen nye utgivelser der nå i 2013?

Gilmour

Medlem
24 Mar 2011
6.830
0
0
Jeg fikk Rånarna/Hotet (2 film boxset) og Den Utvalde i dag. Sendt fra Sverige, som gave.

Litt OT: http://nrkbutikken.no/dvd/god-natt-elskede http://cdon.no/film/god_natt,_elskede-11362241

Spennende når man får noe nytt i samlingen! Skal dette være bra saker eller?

Jeg skal legge inn bestilling på kompaniet nå. Sesong 1 av Broen, og boks nr 2 med Johan Falk som nylig kom ut. Begge på blu-ray naturligvis ;) Her blir det mye topp kvalitet underholdning utover høsten og vinteren- herlig ;)

eriaur

Medlem
15 Apr 2004
987
0
0
Spennende når man får noe nytt i samlingen! Skal dette være bra saker eller?

Jeg skal legge inn bestilling på kompaniet nå. Sesong 1 av Broen, og boks nr 2 med Johan Falk som nylig kom ut. Begge på blu-ray naturligvis ;) Her blir det mye topp kvalitet underholdning utover høsten og vinteren- herlig ;)
Nei, styr unna Hotet og Den Utvalgte. Jeg har og Broen sesong 1 og 2 BD i bestilling, pluss krimserien "God natt, elskede" på dvd.

Sist redigert: