Tråd for Yamaha's nye High-end prossessor og effekt-trinn CX-A5000 /MX-A5000

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.645
95
48
44
Nå har jeg kjørt flere kalibreringer på de firskjellige innstillingene: flat, front og neutral. Det som irriterer meg er at på alle så kjører EQ opp diskanten på Center på +3 til +5 db og det blir utrolig sjenerende og skarpt.

Og det som er mest dumt er at man ikke får lov til å gå inn på en kalibrert 'Flat' å gjøre endringer, man må i så fall notere ned alle settings og så gå inn på manual og legge det inn der..

Er nok det jeg kommer til å gjøre for dette ble bare slitsomt å høre på er jeg redd..

Edit: og helt nederst under subwoofer 2 så får man muligheten til å kopiere over fra auto til manual..

Der kunne jeg spart meg 10 min manuell inntasting ;)

Sist redigert:
21 Feb 2013
1.257
0
0
Jeg er nysjerrig på dere Z11 eiere. Kommer dere til å bytte den ut med den nye eller er dere for glad i Z11 til å en gang tenke på det? Har denne oppgraderte versjonen kanskje for mye 3020 preg over seg? Sett at flere har gått tilbake fra 3020 til Z11.

Hva er deres meninger?

coopers

Medlem
19 Nov 2005
736
0
16
Jeg regner med at denne også har patteren 1 og 2? Da måler du en gang på nr 1, og kopierer dette over på nr to, så har du trikse så mye du vil på nr 2, og kommer du helt ut å kjøre, så kopierer du bare inn på nytt. Eller du kan sette opp patteren 1 til å være stereo med sub, mens nummer 2 er surround. Da legger du inn dette i scene valget. Gjøres enkles fra webgrensesnitt på pc etter min mening.
Jeg skal innrømme at jeg antar at denne har disse tingene, da min A3040 har dette.
PS du trenger ikkje kjøre en RK måling for flat, en for front. Det holder med en måling, så velger du etterpå hvordan måling skal stilles av RK.

Inge

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
Hvis man først har behov for god effekt, så vil jeg si det er rimelig meningsløst å kjøpe en 11 kanals effektforsterker. Langt bedre å dele det opp i flere effektforsterkere med egen strømtilførsel.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.870
80
48
Nå har jeg kjørt flere kalibreringer på de firskjellige innstillingene: flat, front og neutral. Det som irriterer meg er at på alle så kjører EQ opp diskanten på Center på +3 til +5 db og det blir utrolig sjenerende og skarpt.

Og det som er mest dumt er at man ikke får lov til å gå inn på en kalibrert 'Flat' å gjøre endringer, man må i så fall notere ned alle settings og så gå inn på manual og legge det inn der..

Er nok det jeg kommer til å gjøre for dette ble bare slitsomt å høre på er jeg redd..

Edit: og helt nederst under subwoofer 2 så får man muligheten til å kopiere over fra auto til manual..

Ja det tar litt tid før man finner ut av alt , men når man har gjort det så synes jeg Yamaha sitt system er meget fleksibelt , og gir gode muligheter til å tweeke lyden helt etter egne preferanser.

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.073
118
63
Synd at Yamaha skryter av Dsp, tror det er uinteressant til annet enn kanskje høydekanaler. Alle vet at musikk og bluraykonserter gjør seg best i Pure Direct og Straight. Alt annet er å tulle med lyden.

Er spent på videobrikken, til en slik prosessor bør den være god nok.

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.631
6
38

Kan du ikke kopiere innstillingene på for eksempel FLAT til manuell og så gå inn og gjøre endringer? Det går i hvert fall på RX-A3040. Jeg vet at det er to forskjellige apparat og at 3040 er litt nyere, men CX er jo toppmodellen og bør ha de samme mulighetene som på utstyr lavere ned på rangstigen.

MR.Chill

Medlem
25 Nov 2010
9.823
0
0
Synd at Yamaha skryter av Dsp, tror det er uinteressant til annet enn kanskje høydekanaler. Alle vet at musikk og bluraykonserter gjør seg best i Pure Direct og Straight. Alt annet er å tulle med lyden.

+1

alle receivere på dagens marked har vel slike DSP settinger, er jo nærmest helt
ubrukelig, tror aldri jeg har vært borte på de selv :p

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.645
95
48
44
Kan du ikke kopiere innstillingene på for eksempel FLAT til manuell og så gå inn og gjøre endringer? Det går i hvert fall på RX-A3040. Jeg vet at det er to forskjellige apparat og at 3040 er litt nyere, men CX er jo toppmodellen og bør ha de samme mulighetene som på utstyr lavere ned på rangstigen.

Var det jeg fant ut til slutt at gikk an ja.

norcane

Medlem
3 Apr 2006
1.322
0
16
Prisen vil havne på 20k for prossesoren og 23k for effekten. Effekten ser ikke spesiellt spennende ut men prossesoren derimot. Har selv eid Z11 og vet hvor bra den var!

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.990
29
48
Absolutt spennende saker den prosessoren - håper på muligheten til å se/høre den etterhvert.

Hadde vært interessant å lest en test vs Marantz sine prosessorere også.

megareksik

Medlem
14 Feb 2008
57
0
0
NorwegianGoose skrev:
Jeg er nysjerrig på dere Z11 eiere. Kommer dere til å bytte den ut med den nye eller er dere for glad i Z11 til å en gang tenke på det? Har denne oppgraderte versjonen kanskje for mye 3020 preg over seg? Sett at flere har gått tilbake fra 3020 til Z11.

Hva er deres meninger?
personlig så er jeg på vent. Dette virker ikke solid nok for meg til at jeg bytter ut z11. Dette er gjerne det nye "flagg skipet" men det fremstår mer som en mellomklasse, både på utseende og papire. Det er sjeldent at toppmodellene blir billligere, så jeg venter heller på at det skal dukke opp noe tyngre hifi ifra yamaha, med litt bedre attester før jeg bytter. Er forsatt godt fornøyd med z11, selv om bruker menyen tidvis føles noe utdatert, og jeg kunne ønsket meg en nyere litt mer presis fjernkontroll. Mvh

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.870
80
48
Blir spennende å høre hvordan denne prosessoren blir mottatt ja.

Personlig så synes jeg nok den burde skilt seg litt mer ut mtp utseende i forhold til resten av Avantage serien - ved første øyekast ser den jo helt lik ut !

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.073
118
63
Yamaha har vel aldri vært best på design, hverken når det gjelder hjemmekinoreceiverne eller fjernkontroll.

Men ytelsen er jo som regel foran de andre hva gjelder filmlyd som vel er det viktigste. Selv synes jeg Yamaha som forforsterker med effekt til musikkbruk også gjør seg bra. Null bakgrunnstøy...

Denon og Marantz er vel ellers de som er penest i klassen..Pioneer ser vel heller ikke så værst ut..... Onkyo synes jeg personlig er den med minst tiltalende design, og NAD....

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.645
95
48
44
Jeg bruker Harmony Touch,den finner rett oppsett selv, men hvilken remote bruker du?

Inge

Jeg bruker philips pronto tsu9400. Men det ser ut som philips har sluttet oppdatere sw for dlenge siden, og jeg likte aldri v2.0 så er uansett på v1.1 enda. Lager alt selv enten ved læring eller ved copy paste av koder.

Nå skal d sies at læringen gikk kjappere igår når jeg testa enn jeg husker fra tidligere..

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.362
194
63
42
www.avforum.no
Veldig spennende saker, dette her. Tenker da kanskje spesielt på forforsterkeren, der XLR nok kan være et poeng for mange med PA-utstyr. Det som imidlertid ofte er et issue på denne type "private" forforsterkere opp mot PA er at output via XLR holder for lav spenning i forhold til inputsensitivity på effektblokken. Resultatet er da ofte susing. Hvis en kunne justert dette på denne Yamahaen hadde jo det vært gull. En kan jo selvsagt også bruke gain til å justere seg inn - hvilket fungerer helt OK såfremt en har nok guffe i effektblokkene (måten en reduserer sus på er da at en justerer ned gain i effektblokken og opp signal / volum fra forforsterkeren), samt ikke har for stort avvik i følsomhet / spenning, men en reell justering direkte på utgangen hadde uten tvil vært fordelaktig!