Torolufs hjemmekino

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Godt at du tok til fornuft og installerer ventilasjon med en gang. Hvis det blir for mye lyd ut gjennom vinduene så kan du bygge isolerte kasser som passer i foringene. Da vil du få full isolasjon i vinduene samtidig som du har mulighet til å ta dem ut hvis du ønsker

Sent from my iPad using Tapatalk
Kan det ikke oppstå kondens innenfor glasset med en sånn kasse, plassert inne i foringene? Veit at noen har hatt problemer med det, men det er jo stor forskjell på vindustyper også...

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.374
569
113
Jo, det kan det, og du kan få termisk brekkasje på vinduet, mao knust rute.

"Termisk brudd kommer som resultat av kritiske temperaturforskjeller over glassets flate. Når det blir stor temperaturforskjell mellom midtsonen på glasset og kantene, utvides midtsonen såpass at det oppstår strekkspenninger langs kantene. Dette gir risiko for at glasset sprekker."

Jeg hadde kassetter i den forrige kinoen og der ble det kondens i vinduet. Derfor hadde jeg de alltid litt på skrå slik det kom luft til.
Det gikk også et vindu pga termisk brekkasje.

• Like
Reactions: Toroluf

alias

Medlem
29 Jan 2005
384
110
43
Jo, det kan det, og du kan få termisk brekkasje på vinduet, mao knust rute.

"Termisk brudd kommer som resultat av kritiske temperaturforskjeller over glassets flate. Når det blir stor temperaturforskjell mellom midtsonen på glasset og kantene, utvides midtsonen såpass at det oppstår strekkspenninger langs kantene. Dette gir risiko for at glasset sprekker."

Jeg hadde kassetter i den forrige kinoen og der ble det kondens i vinduet. Derfor hadde jeg de alltid litt på skrå slik det kom luft til.
Det gikk også et vindu pga termisk brekkasje.

Var nok vibrasjon hos deg Karman, kan ikke skylde termisk når hele nabolaget rister Jeg har en litt kvasi løsning hvor jeg har en 5 cm tykk rockfon plate mot vinduet så er det luft og så t cm til med isolasjon. Det indre laget er dog ikke luft tett så kanskje derfor jeg ikke har fått problemer. Beklager at jeg gir dårlige råd i tråden din.

Sent from my iPad using Tapatalk

• Like
  • Haha
Reactions: Toroluf and Karmann

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.374
569
113
Nei, en skulle tro det, men det sprakk pga tempen, det ble jækli varmt bak der 😅
Sprakk på innsiden.

• Like
Reactions: Toroluf

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28
Image1620051092.334385.jpg

NØDVENDIG MED 6mm SILENCIO UNDER 6mm DEPRON?

Jeg skal legge parkett i hjemmekinoen min i morgen, tirsdag. Supert om noen kan svare på dette før da

Rommet er bygd som et «semi-rom-i-rom» hvor det er blitt betongsagd mellom betonggulv og betongvegger. Før betongsagingen ble utført, hadde jeg en plan om først å legge Pergo fuktsperre 2,5mm (allerede gjort), deretter 6mm Silencio, så 6mm Depron før 14mm parkett.

MEN, pga. lydfugen i betonggulvet har det vel ikke noe for seg med 6mm Silencio under 6mm Depron? Ønsker å prioritere Depron fremfor Silencio pga. depron gir varmere gulv (?) - i følge reklamen hva sier ekspertpanelet?

Netto takhøyde når rommet er ferdig blir 2,10m, så greit å spare de mm. man kan

Takker for svar!:)

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28
Slik ser kinorommet mitt ut pr. nå. Jeg har valgt noen løsninger som er fy-fy for dere andre entusiaster her på forumet, sikter da til dører (m/glass) og vinduer. Årsaken til disse valgene er at det er viktig for meg at rommet kan gjøres lyst og trivelig når man ikke trenger bat cave-maskering. Det er mao. viktig for meg at rommet har en god atmosfære, eller kalles det god stratosfære når man har stjernehimmel? Innenfor kinorommet har vi gang inn til soverommet til kona og jeg. Eneste mulighet for å få dagslys inn der, er via kinorommet. Er klar over at disse løsningene ikke er optimale ift. lydlekkasjer til utsiden av huset, men blir det et stort problem, skal jeg heller gjøre tiltak siden. Har noen tanker om hvordan det evt. kan løses. Fokuset mitt har vært å hindre lydlekkasjer innad i huset. Jeg kaller romløsningen min for semi-rom-i-rom, pga. valgene mine. Jeg har troa på at totalen blir bra. Det viktigste er at jeg blir fornøyd, ikke en hardcore entusiast i en annen del av landet

Deilig nå med et støvfritt rom. Lav takhøyde har bydd på noen utfordringer underveis, som også har ført til at div. arbeid har tatt mer tid. Nå er det sommerferie og pause i prosjektet. Vanligvis er ikke høsten noe å se frem til, men i år gleder jeg meg skikkelig til å fortsette på dette prosjektet, og selvsagt til første filmvisning ut på høsten. Arbeid som venter er: bygge lerretsramme, absorbenter, ferdigstille ventilasjonen med lydfeller, montere høyttalerstoff på skinner som kan trekkes for og fra på veggene, montere led-strips i ytterkant av stjernehimmelen, samt andre småting.

Jeg skal skrive om stjernehimmelprosjektet en annen dag:)
Image1625346997.099327.jpg
Image1625347020.876982.jpg
IMG_1155.JPG
IMG_1159.JPG
IMG_1141.JPG

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28
Er det noen som har 450m til overs med fibertråd til stjernehimmel? Helst 0,75mm. 0,5mm og 1mm er også aktuelt. Gjerne ta kontakt hvis noen har noe liggende som dere vil bli kvitt, så blir vi enige om pris. Jeg betaler for frakt. Til mitt stjernehimmelprosjekt har jeg brukt 16m2 «stjernehimmelpakke» fra AV-Shop, men fibertrådene er for korte til noen av stjernene.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28
Er det noen som har 450m til overs med fibertråd til stjernehimmel? Helst 0,75mm. 0,5mm og 1mm er også aktuelt. Gjerne ta kontakt hvis noen har noe liggende som dere vil bli kvitt, så blir vi enige om pris. Jeg betaler for frakt. Til mitt stjernehimmelprosjekt har jeg brukt 16m2 «stjernehimmelpakke» fra AV-Shop, men fibertrådene er for korte til noen av stjernene.

Selvsagt interessert hvis noen har mindre enn 450m igjen