Torolufs hjemmekino

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.374
569
113
Dersom du kjøper deg en co2 måler. Så kan du se hvor fort luftkvaliteten går ned.
Dersom jeg sitter i kinoen min alene uten ventilasjon på med kun passiv ventil på , så går det ca 2 timer før det blir dårlig luft, som er en relativ stor kino. Dersom jeg går ut av kinoen, så kan det gå opp mot 24 timer før co2 verdiene er under anbefalt verdi, med ventil som passiv vel og merke.

Så tett som det rommet ditt blir og lite , med en ppm på 3000+ så går det fort noen dager før luften er normal igjen,
dersom du lar døren stå igjen.

En fis i det rommet får en lang effekt, om en skal se noe positivt i det 😀

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Stemmer helt med mine observasjoner det som Jan-Einar sier. Jeg har ikke co2 måler, men man merker veldig fort den dårlige lufta.
Jeg har en kino på 33 kvadrat, og Karmann sin er vel på 50. Er kinoen din halvparten av dette, så vil du fort få veldig dårlig luft.

• Like
Reactions: Toroluf and Karmann

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28
Takker for tydelige svar fra dere erfarne karer!!!

Nei @Hunsbedt: da vurderer jeg ikke lenger å utsette ventilasjon siden dere er så tydelige på at det er noe som må inn nå, ikke siden

Ang. vinduene så er de helt standard 2-lags glass. Må innrømme jeg ikke har tenkt så mye på lyd ut mot utsiden av huset /naboene, men mer på lydlekkasjer/vibrasjoner videre innover i huset.

Skal sjekke @RuneW sin løsning ang. vinduene.

Er det forresten skum dere bruker mellom inner- og ytterveggene i r-i-r (for å unngå kontakt mellom konstruksjonene)? Evt. hvilket annet middel?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Som jeg tidligere har forklart, så skal du ikke ha noe mellom inner og ytterveggen i rom i rom. Jeg synes du stadig kommer med gjentagene spørsmål om dette. Det skal være en luftspalte i mellom, og ingenting skal være i kontakt med den indre veggen (og taket) i rom i rom. Går du på kompromisser her og knytter konstruksjonen sammen vil prinsippet feile, og du kunne like godt droppet rom i rom og heller hatt en annen og enklere veggoppbygging. Det er mulig hele konstruksjonen hos deg blir for komplisert å få til for deg, du har jo for eksempel både uferdig ventilasjon og et vindu, som vil gjøre dette en del mer problematisk...

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28
Beklager @Hunsbedt at jeg oppfattes masete og gjentagende om samme ting. Jeg trodde det kun var i dybden (mot betong) det skulle være luftespalte, men at det gjerne kan være tettemiddel (som ikke skaper kontakt) i bredden. Doh! Innser at det har vært flere utfordringer underveis. Burde nok planlagt bedre før jeg startet, men har tenkt det vil gå seg til underveis ved å undersøke før jeg gjør ting ferdig. Men, det var vel tydeligvis ikke så enkelt.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Hva menes med "tettemiddel som ikke skaper kontakt"? :unsure:

Tenker du på noe fuging? Det viktigste her er at alle sprekker inne i kinoen tettes. Det skal ikke være gliper mellom vegg og tak, og vegg og gulv, INNE i kinoen.
Du skal ikke ha noe tetting mellom indre vegg og ytre vegg...

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28
Jeg tenkte på fugemiddel eller skum. MEN, har forstått at det ikke skal være det mellom indre og ytre vegg. Innser jeg har en stor utfordring mellom vindusforing og bindingsverk. Forslag til hvordan hindre lydlekkasjer her? Jeg har tenkt at andre har lagd Rir med vindu og at det finnes noen løsninger her...

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Som jeg har nevnt for deg før (!), så bør du lese deg opp på løsningen Rune W fikk til i sin kino. Han hadde også utfordringer knyttet til dette. Løsningen hans er ikke enkel, og den tok mye tid å fikse. Men nåe er ikke et vindu i seg selv noen god ide i rom i rom, uansett.
Her har du linken til del 1 i hans måte å gjøre dette på:

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28
Image1616337054.675084.jpg
Image1616337070.468245.jpg
Image1616337087.302415.jpg
Image1616337105.151253.jpg
Image1616337120.721091.jpg
Image1616337141.116290.jpg
Image1616337161.544455.jpg
Image1616337292.029535.jpg

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28
@Hunsbedt:
Vedlagte tekster og skisser fra Byggforsks r-i-r fremgangsmåte, er årsaken til hvorfor jeg har gått frem slik jeg har gjort, samt gjentatte ganger har spurt om hvilket tettemiddel (les: fugemiddel) dere har brukt.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det der mobil-utklippsbildet sier meg ingenting, egentlig. Det som er lesbart er jo enkelt å forstå. Bildene er umulige å se. Du må legge ved ordentlige linker som man kan klare å lese i hvertfall. Hvor er det du vil fuge?

Vi har vel sagt noen ganger allerede at alle skjøter inni kinorommet må fuges. Stoppe lekkasje ut fra kino, det er her dette er viktig å få tett. Jeg har jo ikke rom i rom, men brukte bunnfyllingslist opp mot taket, med billig silikon over store sprekker inne i kinoen. Og akryl der det ikke var mer enn småsprekker...

Der det er overganger mellom indre og ytre vegg, for eks mellom utforingslister i kassen til kikkevindu fra teknisk rom, laget jeg en åpning på 2-3mm, og fyllte denne med Tec7, før siste glasset ble satt inn. Opplegget vises godt forklart i min byggetråd: https://avforum.no/forum/index.php?...1-i-porta-kasser-på-plass.233481/post-3596503

Man ser tydelig at det er en spalte i kassen i bildeserien. Og jeg brukte to glass, ett på innsida (spesialglass), og ett enkelt glass ut mot kino. En lignende løsning som Rune brukte i hans vindu-opplegg.

Altså:
Store sprekker: Våtroms-silikon eller Tec 7. Noe som kan ta opp bevegelser og ikke sprekker opp over tid
Små gliper og skjøter: Akrylmasse av god kvalitet.

Alle har sine favoritter, og du får velge hva du vil selv. Går du til ti håndtverkere får du ti svar. Poenget er å velge det som er best til jobben.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28
@Hunsbedt:
Takk for svar!
Jeg vil ikke legge ut r-i-r-bladet fra byggforsk siden det koster over 300kr, mao. ikke lovlig å dele på nettet.
Poenget med siste post var å få frem at jeg ut fra Byggforsk r-i-r sin fremgangsmåte har basert meg på at man kan bruke elastisk fugemasse mellom inner og yttervegg, feks. slik de har beskrevet hvordan gå frem med kun en dør: det monteres foring på, deretter elastisk fugemasse mellom foring og innervegg.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28
På vei hjem nå kjørte jeg forbi en firmabil med lyd-akustikk-logo på siden. Stoppet og snakket med ham og Forklarte ham kort om kinorommet mitt. Denne karen på ca 60 hadde bygd flere r-i-r og han ville først lagt inn isolasjon (dyttestrimmel) mellom innervegg og vindusforing. Deretter legge byggfug ytterst.
PS: jeg er ikke ute etter å «ta deg», men siden jeg har basert min fremgangsmåte på at jeg kan bruke elastisk fugemasse (nå er det = byggfug) mellom inner- og yttervegg, er jeg derfor på jakt etter bekreftelse på at man kan bygge det slik. Som du sier: 10 håndtverkere har 10 ulike svar

alias

Medlem
29 Jan 2005
384
110
43
På vei hjem nå kjørte jeg forbi en firmabil med lyd-akustikk-logo på siden. Stoppet og snakket med ham og Forklarte ham kort om kinorommet mitt. Denne karen på ca 60 hadde bygd flere r-i-r og han ville først lagt inn isolasjon (dyttestrimmel) mellom innervegg og vindusforing. Deretter legge byggfug ytterst.
PS: jeg er ikke ute etter å «ta deg», men siden jeg har basert min fremgangsmåte på at jeg kan bruke elastisk fugemasse (nå er det = byggfug) mellom inner- og yttervegg, er jeg derfor på jakt etter bekreftelse på at man kan bygge det slik. Som du sier: 10 håndtverkere har 10 ulike svar

Trodde det beste var å feste et lag gips i yttervegg og lag nr 2 i innervegg, mellom lagene bør det brukes green glue eller lignende. Da vil ikke inner og yttervegg ha direkte kontakt. Kan tenkes jeg ikke er helt oppdatert på dette

Sent from my iPad using Tapatalk

• Like
Reactions: Toroluf

alias

Medlem
29 Jan 2005
384
110
43
Takker for tydelige svar fra dere erfarne karer!!!

Nei @Hunsbedt: da vurderer jeg ikke lenger å utsette ventilasjon siden dere er så tydelige på at det er noe som må inn nå, ikke siden

Ang. vinduene så er de helt standard 2-lags glass. Må innrømme jeg ikke har tenkt så mye på lyd ut mot utsiden av huset /naboene, men mer på lydlekkasjer/vibrasjoner videre innover i huset.

Skal sjekke @RuneW sin løsning ang. vinduene.

Er det forresten skum dere bruker mellom inner- og ytterveggene i r-i-r (for å unngå kontakt mellom konstruksjonene)? Evt. hvilket annet middel?

Godt at du tok til fornuft og installerer ventilasjon med en gang. Hvis det blir for mye lyd ut gjennom vinduene så kan du bygge isolerte kasser som passer i foringene. Da vil du få full isolasjon i vinduene samtidig som du har mulighet til å ta dem ut hvis du ønsker

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Trodde det beste var å feste et lag gips i yttervegg og lag nr 2 i innervegg, mellom lagene bør det brukes green glue eller lignende. Da vil ikke inner og yttervegg ha direkte kontakt. Kan tenkes jeg ikke er helt oppdatert på dette

Hvis du mener å plate veggene i mellomindre og ytre vegg, så er det feil. Det er forsket grundig på dette, og for best demping må ikke mellomrommet plates. Se link der dette er grundig forklart. ;)

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
413
65
28

Godt mulig jeg ikke valgte beste løsning, men jeg satser på det er flere veier til Rom (i rom), evt. Rom (i Lyngdal)

Takk for vindustips