Torolufs hjemmekino

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
419
66
28
En oppdatering fra kinobyggingen min. Er nå ferdig med å legge 2 lag 12,5mm Fermacell fibergips i himlingen. Det er vanskelig å unngå at det blir gliper på 1-2mm mellom platene, så jeg brukte brannfuge mellom for å gradere meg mot at lyden trenger gjennom i skjøtene;)

Jeg måtte legge inn to nye bjelker i himlingen for å få spikerslag. Brukte så laser for å sørge for at alle punktene hvor akustikkprofilene skulle festes var i vater. Kuttet små plankebiter på 5x8 cm med tykkelse fra 1-9mm for å få lik høyde på alle. Siden isolasjonen og dampsperren har stått ett par år, har dette sunket ned, brukte derfor sløyfer mellom akustikkprofilene for å holde dette oppe. Om det var nødvendig arbeid kan diskuteres, tok uansett ikke så lang tid. Arbeidet gikk fint, men en del skruer i skruautomaten kilte seg. Fikk tips av en snekker om å smøre skruautomaten med silikonspray, det skal gjøres når jeg tar fatt på veggene.

Har ellers byttet ut den 44 år gamle Raufoss-skyvedøra, som sto i stuen ovenfor kinorommet. Godt å vite om at det ikke er fare for vannlekkasje ned i det nye kinorommet;)

Neste steg blir å sette på foringer på vinduene, setter deretter opp bindingsverket og plater.

Vedlegg

• IMG_3065.jpeg
    IMG_3065.jpeg
    1,6 MB · Sett: 81
  • IMG_3380.jpeg
    IMG_3380.jpeg
    1,9 MB · Sett: 85
  • IMG_3444.jpeg
    IMG_3444.jpeg
    1,3 MB · Sett: 80
  • IMG_3452.jpeg
    IMG_3452.jpeg
    1,3 MB · Sett: 81
  • IMG_3453.jpeg
    IMG_3453.jpeg
    1,7 MB · Sett: 98

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
419
66
28
KLANG FRA BETONGGULVET NÅR TRAMPER... Kan det bli et problem senere når rommet er ferdig?

Denne uken skal jeg sette opp bindingsverket (veggene). Siden jeg sagde lydfuge i betonggulvet med vinkelsliper, har jeg observert klang fra betonggulvet, spes. i hjørnene når jeg tramper.

Vil dette by på problemer lydmessig etter at bindingsverket er satt opp og rommet ellers er ferdig, eller tror dere det ikke vil bli et problem? Frem til i dag har jeg latt lydfugen stå åpen, men jeg har nå lagt Jackon svillemembran nedi sprekken for å se om det hjalp på klangen. Det var ingen merkbar forskjell. Er skeptisk til å bruke Div. fugemidler pga. frykt for st det skal bære lyd og vibrasjoner mellom betonggulv og betongvegger. Forslag til om lydfugen bør stå åpen? La svillemembranen stå i? Evt forslag til fugemasse?
Noen innspill?

@Hunsbedt?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
419
66
28
HA 8 CM TOMROM MELLOM VEGGENE, ELLER FYLLE DET MED ISOLASJON?
På mandag skal jeg sette opp bindingsverket på denne nye veggen. Supert om noen kan svare meg på dette før den tid
Jeg bygger rom-i-rom. Har lagd slisse/lydfuge i betonggulvet. Pga. en vertikal 4/4 i konstruksjonen, ble det 8 cm klaring mellom eksisterende vegg og den nye veggen i r-i-r. Jeg vil forsikre meg om at jeg gjør alt rett når det kommer til konstruksjon, derfor fint med tilbakemelding på om jeg bør la det være 8 cm klaring, dvs. Uten noe mellom veggene, eller om dette tomrommet bør fylles med isolasjon, hele veien eller delvis?
Forøvrig er De 3 andre eksisterende veggene er av betong, de nye veggene innenfor de i r-i-r har 2,5 cm avstand.

Innspill noen?

@Hunsbedt ?

Takknemlig for tilbakemeldinger
Image1613764940.528044.jpg

• Like
Reactions: vegardxf

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.383
584
113
Altså, uten at jeg har testet dette med før og etter måling av effekt.
Jeg hadde stappet i isolasjon, den bør ikke binde overføring av lyden til treverket som er koblet til huset.

Det er flere her med rom i rom, jeg har aldri hatt det selv, men har vært hos flere som har det og ved pådrag så merkes bassen, utenfor rommet.
Det hjelper veldig, det gjør det . Men BASS er nesten umulig å stoppe, da er en ADOLF bunker det eneste som hjelper
Skal du se film på fornuftige volume, er ikke dette noe problem. Skal du se på refferanse nivå, så blir det andre boller

Skjønner du vil gjøre det best mulig, og slik jeg ser det, har du gjort det du kan for å få minst mulig lekkasje av lyd ut av rommet.
Av og til må en bare fullføre og ikke overtenke . En må tenke på hva en skal ha av høyttalere også, noen hjemmekinoer har høyttalere som en kan stoppe
bassen med et laken . Ska du ha mye større anlegg i framtiden ? Kommer du til å spille 120db peak ? Eller er 100db nok ?
Tenk litt på hvilke behov du har og hva det verste du kan se av rigg i rommet .

Til info , når du har vært på demo her og sett filmklipp, har de vært på refferanse volume, og det er veldig høyt.

Når jeg ser film her, så ser jeg veldig ofte på volume der en 12" subb hadde klart det.

Du gjør en kjempejobb med alt, nesten for bra :)

Dette er ment i aller beste mening :)

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
419
66
28
Takker @Karmann for tilbakemelding og gode ord👍😁

Jeg vet jeg er en aldri så liten tanke omstendelig, hehe:) Vil bare forsikre meg underveis i prosjektet at jeg ikke gjør ting feil som kan svekke lydlekkasjer e.a. Har spurt noen snekkere på de nærmeste byggevarene, men de melder pass når det kommer til r-i-r og lydlekkasjer;)

Jeg fikk svar fra @Hunsbedt at det må være luftespalte rundt hele r-i-r, det er hele poenget med r-i-r, så jeg gjør det slik. Før jeg fikk svar fra ham, hadde jeg tenkt å stappe alt av tomrom med isolasjon, som du sier;)

Det står på ønskelista med heftigere anlegg. Ditt og Hunsbedts anlegg blir for hefitge ift. mitt rom, men @alias sitt kan muligens funke i min 15,5m2 kino?
Når rommet er ferdig skal jeg undersøke og forhøre meg om anlegg som passer for meg. Det blir ikke nytt anlegg i år. Blir 40 om halvannet år, så nytt anlegg får bli min "40-års krise-presang" til meg selv, hehe😁

Du kommer garantert til å få noen spørsmål ang. nytt anlegg for meg @Karmann, MEN rommet først😉

• Like
Reactions: vegardxf

alias

Medlem
29 Jan 2005
385
117
43
Takker @Karmann for tilbakemelding og gode ord👍😁

Jeg vet jeg er en aldri så liten tanke omstendelig, hehe:) Vil bare forsikre meg underveis i prosjektet at jeg ikke gjør ting feil som kan svekke lydlekkasjer e.a. Har spurt noen snekkere på de nærmeste byggevarene, men de melder pass når det kommer til r-i-r og lydlekkasjer;)

Jeg fikk svar fra @Hunsbedt at det må være luftespalte rundt hele r-i-r, det er hele poenget med r-i-r, så jeg gjør det slik. Før jeg fikk svar fra ham, hadde jeg tenkt å stappe alt av tomrom med isolasjon, som du sier;)

Det står på ønskelista med heftigere anlegg. Ditt og Hunsbedts anlegg blir for hefitge ift. mitt rom, men @alias sitt kan muligens funke i min 15,5m2 kino?
Når rommet er ferdig skal jeg undersøke og forhøre meg om anlegg som passer for meg. Det blir ikke nytt anlegg i år. Blir 40 om halvannet år, så nytt anlegg får bli min "40-års krise-presang" til meg selv, hehe😁

Du kommer garantert til å få noen spørsmål ang. nytt anlegg for meg @Karmann, MEN rommet først😉
Prinsippet med rom i rom er vel at den indre delen skal være helt frakoblet ytter delen, så kan man vel diskutere om isolasjon mellom lagene vil koble dem sammen. Jeg har luft spalte mellom, men i taket er inner rommets bjelker lagt mellom yttertakets bjelker og isolert mellom, dette tro jeg er den største feilen hos meg. Dette sammen med et ikke helt frikoblet gulv fører til at bass er rimelig bra hørbart i stuen over og litt bekymrede sms'er fra konemor hvor hun lurer på om jeg skal rive hele huset:ROFLMAO::ROFLMAO:. Gøy å høre at du ser på mitt oppsett som en potensiell løsning hos deg. Ser det ligger ferdige subber på Finn og bygging av Inconsert miles kan du gjøre selv. Jeg må bare får ferdig litt av renoveringen så kan du komme å høre litt på oppsettet slik at du vet hva du går til. Spennende å følge med på byggingen din, etter det jeg kan se så er det lite kompromisser ute å går.(y)(y)(y)Keep up the good work

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
419
66
28
Takker @alias for du deler din erfaring med ditt r-i-r!:)

Jeg gleder meg til besøk hos deg!:) Har troa på at ditt oppsett kan være greia for meg!:)

Takker! Tror rommet mitt blir bra!:)

• Like
Reactions: alias

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
419
66
28
Ang. vindu- og dørforinger: lydtiltak her?
Jeg har nevnt dette før på forumet. Jeg anser foringene som et veldig svakt punkt i r-i-r siden den tynneste delen av foringen er 1 cm tykk (delen som festes i vinduet).

Hvilke tiltak ville dere gjort for å unngå lydlekkasje her? Ok å legge 5 cm isolasjon rundt hele foringen, eller blir det feil mtp. luftespalte mellom veggene? Jeg har tenkt tanken på å legge fibergips inntil foringen, men det blir trangt om plassen. Evt. skumme, men må unngå kontakt mellom veggene... Andre forslag/meninger?

Med 2 lag 12,5mm fibergips, 11mm MDF-plater, opptil 10 cm isolasjon på det meste i veggene; blir kontrasten stor til kun 1 cm tykk foring ved dører og vinduer...;)

Jeg har riktignok begrenset plass til å gjøre tiltak pga. lav takhøyde.
PS: jeg skal sage slik at det blir 1 cm klaring i bjelken over foringen.

Takker for forslag!;)

Jeg begynner på dette i kveld eller fredag dag;)

Vedlegg

• IMG_4175.jpg
    IMG_4175.jpg
    1,3 MB · Sett: 42
  • IMG_4177.jpg
    IMG_4177.jpg
    1.013,5 KB · Sett: 53

alias

Medlem
29 Jan 2005
385
117
43
Foringen bør kun festes i enten ytter eller inner vegg. Tror jeg ville ha fjernet lufte ventil for å få litt mer plass da vil det være mulig å legge et lag som er festet i yttervegg og et lag som er festet i innervegg med en eller annen form for fleksibel masse mellom, hadde nok brukt fibergips på begge lag. Tror du må isolere rundt også i lufte spalte, skumming er ikke brukende til lyd isolering.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

• Like
Reactions: Toroluf

alias

Medlem
29 Jan 2005
385
117
43
Når det gjelder dør foringen så kommer vel det litt ann på dør løsning. 1 eller 2 lyddører og hvis kun en så bør den vel festes i inner vegger

Sent from my iPad using New Forum mobile app

• Like

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
419
66
28
Takker for raskt svar @alias 👍😁

Jeg kan fjerne noe til av bindingsverket over vinduet slik at det blir plass til 1 lag fibergips utpå foringen.
Kan legge 5 cm isolasjon på utsiden av hele fibergipsen og foringen. Bruker isolasjon, fugemasse eller svilleunderlag/bunnfyllingslist i overgang mellom veggene.
Ok plan?

Selvsagt best med 2 lag fibergips som du skriver, men siden jeg ikke bør stjele mer av bindingsverket over vinduet, får jeg nøye meg med 1 lag fibergips.
1 lag fibergips og 5 cm isolasjon bør uansett bli mye bedre enn kun foring😉

Godt forslag med lufteventilen, men vil gjerne ha den til senere, så stjeler heller noe plass i toppen, har måtte gjøre det over dørene også. Håper ikke veggene vil falle ned av den grunn😉

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
419
66
28
Image1616100429.237199.jpg
IMG_4796.JPG
IMG_4831.JPG

TILTAK RUNDT VENTIL?
HVA BRUKE I OVERGANG MELLOM INNER- OG YTTERVEGG I R-I-R?

Ventilene kan lekke mye lyd. Hvilket tiltak er vanlig å gjøre på utsiden av rørene? Skumme? Hvor tykt?

Hvilket middel brukes mellom inner- og ytterveggene for å unngå lydkontakt/lekkasje? Skum?
Har festet to lag fibergips utpå foringen til vinduene.

Takker for svar!;)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Siden ventilene er kritiske så må dette planlegges nøye. Ja, planlegging, helst i god tid før veggene er ferdige!
Med åpne ventiler rett ut og rett inn mister man hele poenget med rom i rom, og alt man har gjort av tiltak for å hindre masse lyd ut av rommet, og støy inn i rommet utenfra.

Det er helt normalt at folk plutselig kommer på at de må ha friskluft inn i kinoen for ikke å omkomme, særlig akkurat når man setter seg ned i godstolen 2 timer etter at 2 års bygging er unnagjort... ;)
Frisk luft er viktig, spesielt når mange personer skal oppholde seg samtidig i et lite rom i flere timer. Da hjelper det lite med den flotte varmepumpa, som bare resirkulerer og kjøler eller varmer gammal luft...

Og dette er ikke helt enkelt heller. Vel, mye kan man bygge selv. Det er flere kapitler i min byggetråd som handler om hva jeg selv gjorde. Rune W hadde også et veldig greit opplegg i sin kino.

Problemet er hvordan man demper inn- og ut- kanalene slik at det ikke blir for mye lydlekkasjer den ene eller andre veien. Det er flere måter å gjøre dette på, og det vil ta timer å forklare hvordan ned til hver minste detalj. Det har jeg ikke tid til her.

Enkleste måte er å dempe kanalene inn og ut med egnet materiale. Jeg brukte skumgummi til å fore innkanalene ( som jeg bygde selv av 12mm huntonitt), og rør laget av finmasket netting, med glava rundt, på utkanalene (også bygget selv). Detaljene kan sees i min byggetråd. For de som må kjøpe alt har Systemair for eks sirkulære lydfeller i stål/blikk. Ser ut som store eksospotter. Det finnes også isolerte strømper til å trekke over rørene utvendig. Det kan være veldig fornuftig om man skal unngå kondens i blikkrørene på innluftsiden.
Jeg synes det er best og billigst å bygge inn dette i bokser eller under tak, med egne løsninger.
Poenget er å beholde god luftgjennomstrømming, og samtidig sørge for å dempe lyden best mulig.

• Like

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
419
66
28
Takker så mye for godt og utfyllende svar @Hunsbedt🤩

Jeg skal finstudere dette temaet i byggebloggen din og til @RuneW!

Har i utg. pkt. planlagt å kun bruke to passive ventiler, to lufteventiler i vinduene, samt bruke en bordvifte (kan åpne vindu ved behov, men da blir det selvsagt mye lyd ut til naboene).
Mao. tenker jeg å utsette ventilasjon pga. jeg først vil se an behovet: kan være det greit å sitte slik i to timer? Har riktignok ikke satt meg inn i hvor mye det koster, men vet at alt koster Kinoen min vil bli mest brukt i vinterhalvåret. Kommer ikke til å se film hvis det er sol og 25 grader

Kan det la seg gjøre å ettermontere ventilasjon? Så lenge jeg har en plan på hvilken ventil som skal brukes til inn- og utluft?

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.082
39
48
Takker så mye for godt og utfyllende svar @Hunsbedt

Jeg skal finstudere dette temaet i byggebloggen din og til @RuneW!

Har i utg. pkt. planlagt å kun bruke to passive ventiler, to lufteventiler i vinduene, samt bruke en bordvifte (kan åpne vindu ved behov, men da blir det selvsagt mye lyd ut til naboene).
Mao. tenker jeg å utsette ventilasjon pga. jeg først vil se an behovet: kan være det greit å sitte slik i to timer? Har riktignok ikke satt meg inn i hvor mye det koster, men vet at alt koster Kinoen min vil bli mest brukt i vinterhalvåret. Kommer ikke til å se film hvis det er sol og 25 grader

Kan det la seg gjøre å ettermontere ventilasjon? Så lenge jeg har en plan på hvilken ventil som skal brukes til inn- og utluft?

Ja, det kan ettermonteres. Men da kan det bli mer utfordrende å få det særlig pent. Gode lydfeller til ventilasjon er fysisk store og lite attraktive. Jo mer de demper desto større er de. Men det meste er mulig med unnsats, og jeg ser ut fra tråden at det ikke er mangelvare.

Ellers lurer jeg på om du kanskje undervurderer behovet for luft litt. Et godt lydisolert rom blir overraskende fort "stuffy". Jeg gikk for passiv ventilasjon kombinert med varmepumpe. Men selv om puma håndterte temperatur bra, fikk jeg dessverre aldri særlig god luftsirkulasjon med bare to ventiler. Endte opp med å legge til et mekanisk avtrekk (med lydfelle), og har ikke angret på noe annet enn at jeg ikke gjorde det med en gang.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

• Like

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
419
66
28
Takker for svar @Snooky!

Ja, det kan nok være jeg undervurderer ventilasjon.

Hvilket ventilasjonssystem har du @Snooky? Pris?
Gjerne del andre også om hva dere har? Skal sette meg inn i dette før jeg gjør noe mer rundt ventilene.

Poenget mitt er som sagt å erfare om det går fint først med to passive ventiler, samt holde kostnadene nere.

Før jeg beg. på dette kinorommet, har jeg eksperimentert med scenemolton på vegger og i himling i en kj.stue. Der var det kun en passiv ventil, samt to lufteventiler i vindu, men med med varmepumpe som ble brukt i kjølefunksjon. Det blir ikke varmepumpe (med A/C-kjølefunksjon i kinoen), men erfaringen min var at det gikk fint å oppholde seg der i 2-3t. Ingen av kinogjestene som kommenterte dårlig luft

Karmann

Svært aktiv
31 Jan 2007
1.383
584
113
Det er dårlig luft der etter 15 minutt med 1 person, 5 til 10 minutt med 2 personer.
1 time det der inne med 3 personer så er bør folkene merke noe.

Men du har jo vindu, 2 minutt med det oppe så har skiftet ut mye luft. Har du satt inn sånn spesialglass i det? Det vil jo lekke lyd som en sil.

• Like

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Du kan vel ikke seriøst mene at du vil droppe ordentlig ventilasjon???

En eller to passive ventiler uten noe gjennomstrømming drevet av vifte blir som å pisse i motvind på en skogbrann. Er du alene i kinoen med mye elektronikk påslått, og skal sitte der noen timer, vil du fort merke dårlig luft. Spesielt i sommerhalvåret. Hvis ikke er det noe galt med deg. Tenk da med to tre mannfolk til, eller hele familien på besøk...

Lufta i kinoen, med projektor og et lass elektronikk og kanskje både tåfis og svette, nei takk for meg.

Det er anbefalt å bytte HELE lufta i kinoen 4-6 ganger i TIMEN. En støysvak vifte med litt kapasitet klarer det fint til 2-3K. Stol på meg, dette er helt nødvendig.

Og en annen ting her, hvordan vil du gjøre det med vinduet? Med rom i rom blir jo dette et veldig svakt punkt. Jeg anbefaler deg å lese tråden til Rune W, han lagte en veldig fin løsning. Men enkelt er det ikke...

• Like
Reactions: qbd and Toroluf