Torolufs hjemmekino

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
Gode poeng lygren, enig!
Vi har allerede to varmepumper fra før i hus, kona går neppe med på en tredje.

Forumfolk må Gjerne komme med tips til rimelige og bra ventilasjonssystemer:)

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
God kveld!:)

For et år siden hadde jeg en plan om å gå i gang med kinobygging. Jeg fikk da flere gode tips på tråden min fra dere her på forumet, svært takknmelig for det!:) Byggingen ble utsatt pga. andre prosjekter som måtte prioriteres. Planen er omsider å komme i gang med kinoen i høst.

Jeg har noen spørsmål som jeg håper dere på forumet kan svare på.
Nedenfor spørsmålene har jeg oppsummert utg. pkt. for hjemmekinoen min.

Spørsmål (og info):
I veggene til kinoen ligger det allerede K-rør med strømledninger i. Pr. nå er det totalt 2 innfelte lysbrytere og 2 innfelte stikkontakter (på veggene med dører). På den andre siden av veggen med glassdøra (østveggen), altså på siden mot gangen, er det en lysbryter og stikk. Det skal komme ytterligere 7 nye stikk i kinoen (på veggen mot kj.stua blir de lagt utpå mdf-platene).
Det enkleste er selvsagt å la dette være som det er. Har forstått at dette ikke er optimalt mtp. lydlekkasje, men tenker at det får bli værende slik for å unngå ekstraarbeid og ekstra kostnader med å gjøre elektrikerarbeidet på nytt. (PS: kona forstår seg ikke på det her hjemmekinogreiene, så det blir ikke god stemning hvis elektriker må gjør alt dette arbeidet på nytt. Vil prøve å tette godt med isolasjon rundt innfellingsboksene.
Veggene i hjemmekinoen skal dekkes med Fermacell fibergips (mot kj.stue og veggen mot bod/gang) ellers bruker jeg vanlig gips, utpå gipsen legger jeg mdf-plater. I himlingen legger jeg 1 lag fibergips under stua, under terrassen legger jeg vanlig gips. Jeg skal lage stjernehimmel, derfor skal jeg ha 1 tynt platelag som sutak/ kryssfinér eller lignende festet til sløyfer/ramme som igjen festes i gipsen.

Spørsmål:
1. Er det håp for at lydtiltakene med gipsplater/fibergips og MDF-plater vil hjelpe noe mot lydlekkasje til tross for innfellingsboksene på veggene med dører?

2. Et tiltak jeg kan gjøre er å få elektriker til å montere utenpåliggende stikkontakter og lysbrytere på begge sider av veggen med glassdør. Vil da tette hullet med gips og tette rundt. Det vil uansett gå en strømledning ut fra veggen til stikk og bryter. Vil dette tiltaket gjøre en vesentlig forskjell? Verdt ekstra arbeid og kostnad?

3. For at K-rør skal lage minst mulig lyd i veggene, er det best at rørene ligger midt i bindingsverket og midt i isolasjonen?

Takknemlig for svar!:)

Hjemmekinoens utg. pkt:
Rommets netto mål vil bli, L: 4,36m B: 3,67m H: 2,15m
Huset er fra 1977. Tilbygget/kinoen er fra 2016 (tanken var på det tidspunktet å bruke det som bod, derfor lik høyde som det opprinnelige huset). Da boden ble isolert, var planen å gjøre det om til soverom. Det er ikke aktuelt å grave ut for å oppnå høyere rom. 10 cm isolasjon i yttervegg, 7 cm mot tilstøtende rom. Rommet er ikke rom-i-rom.

Jeg har 7.2.4-oppsett med 2x Klipsch R-115SW subber, KEF- Reference 105/3 fronter og Modell 200C center, Emotiva XPA-3, Yamaha 3070 reciever, KEF og DynaVoice små surround høyttalere (ca 4” elementer), JVC X5000 PJ, Dreamscreen V6 lydtransparent 120» lerret og Sony X800 UHD blu-ray spiller.

Når rommet er ferdig kommer jeg til å gjøre noen akustiske tiltak (som stjeler minst mulig plass). Rommet vil bli bat cave. Jeg vil feste skinner i taket som gjør det mulig å dra moltonen til sides slik at rommet blir lysere og triveligere når man ser f.eks. sport eller barneprogrammer. På veggen mot gangen vil nåværende glassdør bli byttet ut med en balkongdør (primært før å dempe lydlekkasje, samt ønsker dagslys inn i gangen når moltonen er trukket fra).

Vedlegg

• IMG_0231.jpeg
    IMG_0231.jpeg
    1,4 MB · Sett: 17
  • IMG_0232.jpeg
    IMG_0232.jpeg
    1,6 MB · Sett: 13
  • IMG_0234.jpeg
    IMG_0234.jpeg
    1,3 MB · Sett: 14
  • H-bjelke og isolasjon i himling.jpg
    H-bjelke og isolasjon i himling.jpg
    596,2 KB · Sett: 15
  • HK nordvegg.jpg
    HK nordvegg.jpg
    195,2 KB · Sett: 14
  • HK sørvegg.jpg
    HK sørvegg.jpg
    698,5 KB · Sett: 15
  • HK ute lysgrav.jpg
    HK ute lysgrav.jpg
    646,5 KB · Sett: 15
  • HK UTE TRAPP.jpg
    HK UTE TRAPP.jpg
    584,3 KB · Sett: 15
  • HK ute øverste terr.jpg
    HK ute øverste terr.jpg
    290,1 KB · Sett: 16
  • HK vestvegg.jpg
    HK vestvegg.jpg
    644,2 KB · Sett: 15
  • HK østvegg h.s..jpg
    HK østvegg h.s..jpg
    510,7 KB · Sett: 15
  • HK østvegg v.s..jpg
    HK østvegg v.s..jpg
    494,5 KB · Sett: 15
  • Kino sett fra gang.jpg
    Kino sett fra gang.jpg
    442,7 KB · Sett: 16
  • Plantegning 1. etg.jpeg
    Plantegning 1. etg.jpeg
    41 KB · Sett: 17
  • Plantegning underetg.jpeg
    Plantegning underetg.jpeg
    47,3 KB · Sett: 19
  • Skisse Torolufs hjemmekino.jpg
    Skisse Torolufs hjemmekino.jpg
    124,9 KB · Sett: 18

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
God kveld!:)

For et år siden hadde jeg en plan om å gå i gang med kinobygging. Jeg fikk da flere gode tips på tråden min fra dere her på forumet, svært takknmelig for det!:) Byggingen ble utsatt pga. andre prosjekter som måtte prioriteres. Planen er omsider å komme i gang med kinoen i høst.

Jeg har noen spørsmål som jeg håper dere på forumet kan svare på.
Nedenfor spørsmålene har jeg oppsummert utg. pkt. for hjemmekinoen min.

Spørsmål (og info):
I veggene til kinoen ligger det allerede K-rør med strømledninger i. Pr. nå er det totalt 2 innfelte lysbrytere og 2 innfelte stikkontakter (på veggene med dører). På den andre siden av veggen med glassdøra (østveggen), altså på siden mot gangen, er det en lysbryter og stikk. Det skal komme ytterligere 7 nye stikk i kinoen (på veggen mot kj.stua blir de lagt utpå mdf-platene).
Det enkleste er selvsagt å la dette være som det er. Har forstått at dette ikke er optimalt mtp. lydlekkasje, men tenker at det får bli værende slik for å unngå ekstraarbeid og ekstra kostnader med å gjøre elektrikerarbeidet på nytt. (PS: kona forstår seg ikke på det her hjemmekinogreiene, så det blir ikke god stemning hvis elektriker må gjør alt dette arbeidet på nytt. Vil prøve å tette godt med isolasjon rundt innfellingsboksene.
Veggene i hjemmekinoen skal dekkes med Fermacell fibergips (mot kj.stue og veggen mot bod/gang) ellers bruker jeg vanlig gips, utpå gipsen legger jeg mdf-plater. I himlingen legger jeg 1 lag fibergips under stua, under terrassen legger jeg vanlig gips. Jeg skal lage stjernehimmel, derfor skal jeg ha 1 tynt platelag som sutak/ kryssfinér eller lignende festet til sløyfer/ramme som igjen festes i gipsen.

Spørsmål:
1. Er det håp for at lydtiltakene med gipsplater/fibergips og MDF-plater vil hjelpe noe mot lydlekkasje til tross for innfellingsboksene på veggene med dører?

2. Et tiltak jeg kan gjøre er å få elektriker til å montere utenpåliggende stikkontakter og lysbrytere på begge sider av veggen med glassdør. Vil da tette hullet med gips og tette rundt. Det vil uansett gå en strømledning ut fra veggen til stikk og bryter. Vil dette tiltaket gjøre en vesentlig forskjell? Verdt ekstra arbeid og kostnad?

3. For at K-rør skal lage minst mulig lyd i veggene, er det best at rørene ligger midt i bindingsverket og midt i isolasjonen?

Takknemlig for svar!:)

Hjemmekinoens utg. pkt:
Rommets netto mål vil bli, L: 4,36m B: 3,67m H: 2,15m
Huset er fra 1977. Tilbygget/kinoen er fra 2016 (tanken var på det tidspunktet å bruke det som bod, derfor lik høyde som det opprinnelige huset). Da boden ble isolert, var planen å gjøre det om til soverom. Det er ikke aktuelt å grave ut for å oppnå høyere rom. 10 cm isolasjon i yttervegg, 7 cm mot tilstøtende rom. Rommet er ikke rom-i-rom.

Jeg har 7.2.4-oppsett med 2x Klipsch R-115SW subber, KEF- Reference 105/3 fronter og Modell 200C center, Emotiva XPA-3, Yamaha 3070 reciever, KEF og DynaVoice små surround høyttalere (ca 4” elementer), JVC X5000 PJ, Dreamscreen V6 lydtransparent 120» lerret og Sony X800 UHD blu-ray spiller.

Når rommet er ferdig kommer jeg til å gjøre noen akustiske tiltak (som stjeler minst mulig plass). Rommet vil bli bat cave. Jeg vil feste skinner i taket som gjør det mulig å dra moltonen til sides slik at rommet blir lysere og triveligere når man ser f.eks. sport eller barneprogrammer. På veggen mot gangen vil nåværende glassdør bli byttet ut med en balkongdør (primært før å dempe lydlekkasje, samt ønsker dagslys inn i gangen når moltonen er trukket fra).

Mornings!
Jeg setter stor pris på hvis noen har bry til å svare på spørsmålene i min siste post Det er ikke lenge til jeg starter kinoprosjektet, derfor fint å ha planen klar

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.297
390
83
Hei
1. Når det kommer til veggbokser, disse lekker som en sil. Gips vil hjelpe, selv med veggbokser som ikke har en "backboks",
Selv med rom i rom osv som er "hermetisk" tett, så vil bassen høres andre steder i huset uansett, det vil hjelpe, men forsatt hørbart nå du spiller litt.
Det beste du kan gjøre er og legge alt av strøm i kanaler på utsiden eller legge utpåliggende kontakter med k-rør rett ut av veggen. Da kan du bare fylle røret med litt lim, så slipper du hele veggboksen.

3. K-rør må ( etter min standard) limes fast i lekter(Lim i hullene til lekter), dersom noen av de blir liggende inntil mur/treverk osv så må det også limes.
Dersom de blir liggende midt i en drager så må du ha isolasjon rundt dem, aller helst limes fast til underlag.

Skrangling er alltid et problem uannsett, må bare prøve å gjøre det beste ut av det. Derfor jeg bygde så lite fancy som mulig, da jeg har dårlig erfaring med altfor mye trestæsj/rør/lys.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28

Hei
1. Når det kommer til veggbokser, disse lekker som en sil. Gips vil hjelpe, selv med veggbokser som ikke har en "backboks",
Selv med rom i rom osv som er "hermetisk" tett, så vil bassen høres andre steder i huset uansett, det vil hjelpe, men forsatt hørbart nå du spiller litt.
Det beste du kan gjøre er og legge alt av strøm i kanaler på utsiden eller legge utpåliggende kontakter med k-rør rett ut av veggen. Da kan du bare fylle røret med litt lim, så slipper du hele veggboksen.

3. K-rør må ( etter min standard) limes fast i lekter(Lim i hullene til lekter), dersom noen av de blir liggende inntil mur/treverk osv så må det også limes.
Dersom de blir liggende midt i en drager så må du ha isolasjon rundt dem, aller helst limes fast til underlag.

Skrangling er alltid et problem uannsett, må bare prøve å gjøre det beste ut av det. Derfor jeg bygde så lite fancy som mulig, da jeg har dårlig erfaring med altfor mye trestæsj/rør/lys.
Takker så mye for at du tok deg tid til å svare Karmann, og takk for gode svar!;)
Det kan gå mot å fjerne det elektriske arbeidet som allerede er gjort og heller legge nytt elektrisk utpå platene.

Noen nye spørsmål før jeg tar fått på kinoen:
1. DOWNLIGHTS:
Jeg har vurdert å montere 4 downlights i kinoen, alle er tenkt montert ovenfor sitteposisjonen i kinosofaen. Mtp. lydlekkasje så er det terrasse ovenfor kinorommet. MEN, downlightsene vil vel likevel kunne føre til lydlekkasjer siden de da må punktere takgipsen?

2. GREENGLUE:
Jeg har vurdert å bruke Greenglue mellom gipsplatene og mdf-platene. Hvor stor effekt vil det ha i mitt rom som ikke er rom-i-rom?
Finnes det andre rimeligere alternativer som gjør samme nytten (evt. oppimot)? Ønsker selvsagt å gjøre rommet best mulig, men vil vite at alle detaljene jeg velger skal være verdt pengene;)

Supert om noen har bry til å svare!:)

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.297
390
83
Kort fortalt vil alle hull du lager i platene være rømningsveier for lyd. Downlight er kanskje værst. Du kan eksempelvis lage bokser til downlight i gips. Dersom det er veranda over deg, så vil du sette konstruksjon i bevegelse og lyden forplanter seg uansett og du vil nok uansett hva du gjør merke bassen greit på verandaen. Selvfølgelig volume avhengig, men på en film med litt bass vil det merkes. Diskant og mellomtone er ikke noe pes.

Greenglue stopper ikke bass, om det har noen effekt er det vel få som kan svare på. Du har et alternativ i swedac som er noe liggnende stoff. Men det er vel et fåtall som har bygg samme rom med og uten for testens skyld. Jeg hadde ikke lagt pengene i det stoffet for å stoppe lyd utslipp.

Sist redigert:

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
Takker for gode svar Karmann, du er en kar man skal høre på:)

Da dropper jeg downlights:)

Er det slik å forstå at du hverken har brukt Greenglue eller Swedac selv?
Hvis ikke du har brukt det, så tenker jeg at det er argument nok til at jeg ikke trenger det heller, Hehe:)

Har du doble lag med gips? Fibergips?

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.297
390
83
Bare hyggelig :)

Jeg har ikke Greenglue eller swedac. Men en ting du børe være nøye på er og få tettet vær en liten sprekk osv. Fug dørene, vinduer med brannskum ala dette :

Fug mellom tak,vegger, k-rør, generelt alt som har hull eller sprekker. Legge dette på før du lister eks mellom tak og vegg.

Jeg har betong vegger med Et lag gips ( 15 cm betong med 15cm isopor og tillegg tilbakefylt med masse inntil 2 meter på utsiden)
Veggen mot huset er lekket ut med lekter trekt ut 2cm, de er ikke i direkte kontakt med muren på huset men alle lekter er hel skummet fra topp til tå mot huset.

Det er 10cm med isolasjon på veggen mot hus, så kommer muren på huset og på motsatt side er det er 15cm med isolasjon og platet, veggen er 40-50cm tykk totalt (husker ikke helt tallene ) mens delen som er mot teknisk er lektet ut enda mer på innsiden av huset, slik at veggen er rundt 70cm mot kinoen.
Det er kun et lag gips der også. Taket i kinoen er et lag gips og et lag OSB, bjelkelaget beatår av 4 H-bjelker (stål) og ellers trevirke 9".

Det er brukt normal gips. Jeg vil anbefale et lag OSB og et lag gips/fibergips. Fibergips er endel dyrere men skal i teorien tilsvare dobbeltlag med vanlig gips. Fordelen med OSB er at du har skru feste overalt etterpå og du får to typer materiale. Gips i selv er jo ikke noe gunstig rent lydmessig inne i rommet, men eneste som stopper bass eller kan hjelpe på bassen er å få veggene så tunge som du kan og igjen er veggene eksremt stive så blir de mindre fleksing.
Da kreves det gjerne litt tiltak, men jeg er for å ha så stivt rom som mulig, da tåler rommet mye mer før det går i det jeg kaller "egenvreng".

Stivere rom spiller også høyere ;)

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
Takk igjen for gode tips Karmann🤩 Skal kjøpe skum og fugemiddelet du tipser om!

Ang. vindu og dører: disse skal fores med vanlige foringer. Er det nok? Eller bør jeg tenke dobbelt lag med materiale der også? (slik det blir på veggene, for å minske lydlekkasje). F.eks. gips eller annet materiale på innsiden av foringene? Hvis dere forstår

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.297
390
83
Du skummer ut slik at skummet blir liggende even steven med gips platen, og eventuelt legge en lim streng på lekten som blir nærmest vindu, før du legger på gips platen i tilegg. Det brannskummet har lydisolerings evne, og demper mye bedre en vanlig skum ,58 dB ved 100 mm dybde.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
335
33
28
Du skummer ut slik at skummet blir liggende even steven med gips platen, og eventuelt legge en lim streng på lekten som blir nærmest vindu, før du legger på gips platen i tilegg. Det brannskummet har lydisolerings evne, og demper mye bedre en vanlig skum ,58 dB ved 100 mm dybde.

Dupert, takker @Karmann
Da gjør jeg det og dropper et ekstra
Materiallag inntil foringene.